بازگشت شریک تجاری 200 میلیون دلاری

۱۳۹۵/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۸۸

گروه تجارت

روابط ایران و نیوزیلند از سال‌های 2005 به بعد روند رو به رشدی داشت تا اینکه این تجارت تحت تاثیر تحریم‌های غرب علیه ایران به یکی از کمترین میزان تجارت‌ها در20سال گذشته رسید. با رفع تحریم‌ها هیات‌های تجاری خارجی یکی پس از دیگری با همراهی مقامی دولتی راهی ایران می‌شوند تا بار دیگر کریدور‌های تنگ شده تجارت مشترک را باز کنند. در همین راستا روز گذشته وزیر تجارت نیوزیلند در راس یک هیات بلندپایه تجاری به تهران سفر کرد. این نخستین هیات تجاری نیوزیلند است که طی ۱۲سال گذشته به ایران آمده است. براساس وب‌سایت وزارت تجارت نیوزیلند در این سفر تد مک کلی، وزیر تجارت این کشور در راس یک هیات بلندپایه تجاری به ایران آمد. ایران و نیوزیلند دارای روابط دیرینه تجاری هستند که سابقه آن به سال 1975 یعنی زمان ایجاد سفارت نیوزیلند در تهران به عنوان اولیه سفارتخانه این کشور در یک کشور خاورمیانه برمی‌گردد. پیش از انجام این سفر «تد مک کلی» در بیانیه‌یی که توسط وب‌سایت وزارتخانه تجارت نیوزیلند منتشر شده بود، گفت: فرصت‌های زیادی برای همکاری ایران و نیوزیلند و گسترش تجارت دو طرفه وجود دارد. وزیر تجارت نیوزیلند در این بیانیه تصریح کرد: ایران به طور سنتی یک بازار بسیار مهم برای گوشت گوسفند و کره نیوزیلند بوده که در چند سال گذشته این صادرات کاهش داشته است. وی با اشاره به لغو تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، این شرایط را فرصت مجددی برای برقراری روابط تجاری همچنین فرصت‌های جدیدی برای همکاری در بخش آموزش، ساخت وساز، مواد غذایی و آشامیدنی، انرژی، جنگلداری، بخش‌های تخصصی تولید و خدمات دانست.

تد مک کلی تصریح کرد: اوایل سال جاری محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت که ایران یک چشم‌انداز ارتباط تجاری یک میلیارد دلاری برای نیوزیلند در نظر گرفته و حال این ماموریت نخستین گام مهم به سمت ارائه این فرصت است.

«وتریشنال ان.‌ای.جی»، «ارتباطات تایت»، «ایناتل»، «سیلورد»، «مزارع سیلورفرن»، «محصولات وسنتلند میلک»، «پانترا»، «فریم کاد»، «فلایت کافی» و «سوئیچ فلوت» ازجمله شرکت‌هایی هستند که وزیر تجارت نیوزیلند را در سفر به تهران همراهی می‌کنند. همچنین نمایندگانی از دانشگاه‌های «کانتربری»، «اوکلند»، «فناوری اولکند» و «اتحادیه بانکداران» نیوزیلند در سفر تد مک کلی به ایران حضور دارند. وزیر تجارت نیوزیلند را در سفر به تهران دیوید کلارک سخنگوی تجارت حزب مخالف کار نیز همراهی می‌کند.

رشد 200 درصدی تجارت دو کشور

سفیر ایران در نیوزیلند هفته جاری در آستانه سفر تد مک کلی به تهران به ایرنا گفت: به علت تحریم‌های غرب، میزان تجارت ایران و نیوزیلند به 90میلیون دلار در سال گذشته کاهش یافت ولی اکنون تحرکی در آن ایجاد شده و طبق آمارهای منتشره، این رقم به 174میلیون دلار رسیده است. جلال‌الدین نمینی میانجی ادامه داد: علاوه بر روابط رو به رشد اقتصادی، روابط سیاسی دو کشور نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد. وی گفت که بخش خصوصی همراه وزیر تجارت نیوزیلند در سفر به ایران در حوزه‌های الکترونیک، ارتباطات، لبنیات، مواد غذایی دریایی و گوشتی، فناوری‌های کشاورزی، حفاری‌های صنعتی، فناوری ساخت بناهای مقاوم در برابر زلزله و امور علمی- تحقیقاتی فعال هستند و انتظار می‌رود نشست این گروه با اعضای اتاق بازرگانی کشورمان منجر به کشف زمینه‌های جدید برای همکاری‌های اقتصادی دو کشور شده به ویژه در حوزه جلب سرمایه و فناوری از نیوزیلند موثر واقع شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر