گروه معدن بسیاری عقیده دارند که معادن جزئی از بیتالمال است و خصوصیسازی آن تفاوتی با خصوصیسازی بخش نفت و گاز ندارد، ولی در سالهای گذشته در راستای خصوصیسازی پروژه واگذاری معادن را آغاز کردهاند. خصوصیسازی در مورد کارخانجات دولتی با معادن تفاوت بسیاری دارد؛ چراکه این یکی ساخته دست دولت و دیگری از اموال ملی است. در این راستا برخی عقیده دارند، میتوان با واگذاری مدیریت به بخش خصوصی هم معادن را به بهرهبرداری رساند و هم سرمایه ملی مردمی بماند. البته این عقیده پابرجاست که معادن ذخیره مشخصی دارند، پس از بهرهبرداری دیگر ارزشی نخواهند داشت و حتی اجاره آن به بخش خصوصی یا خصولتی فرقی با واگذاری کلی آن ندارد. در این راستا رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: در کشور سوئد مالکیت خیلی از بخشهای اقتصادی آن دولتی، اما مدیریت آنها توسط بخش خصوصی است و دولت هیچ دخالتی در مدیریت آن ندارد. بهرام شکوری افزود: ایران نیز میتواند همان مدل کشور سوئد را برای اداره بخشهای اقتصادی بهکار بگیرد، مانند ایمیدرو که مالکیت بعضی از معادن بزرگ را دارد، اما بهرهبرداری از معدن و کارخانههای آن را به بخش خصوصی
واگذار کرده است.
شکوری ادامه داد: برخی سازمانهای دولتی مانند ایمیدرو که افکار بخش خصوصی دارند، میتوانند به عنوان الگو برای توسعه مورد استفاده قرار گیرند که با استفاده از این مدل میتوانیم بخش معدن و صنایع معدنی را توسعه دهیم. وی با بیان اینکه ایران دارای پتانسیل خوبی در بخش معدن است، اظهار کرد: آینده جهان به آینده مواد معدنی بستگی دارد؛ به همین سبب لازم است با اکتشافات و بهرهبرداری صحیح و همچنین حمایت دولت، به سمت توسعه بخش معدن حرکت کنیم به این دلیل که در تولید هر محصول صنعتی به مواد معدنی نیاز است. شکوری بر ضرورت تکمیل زنجیره ارزش تاکید کرد و گفت: در زنجیره ارزش، تمام محصولات تولیدی قابل فروش در داخل یا حتی صادر هم خواهد شد. اکنون به دلیل مشکلاتی، سنگآهن داخلی هم ارزان فروخته میشود و هم وجه آن تا یک سال بعد پرداخت میشود درحالیکه شرکتهای خارجی هم گرانتر میخرند و هم پول آن را نقد میپردازند. وی افزود: چنانچه این محصول معدنی (سنگ آهن) از طریق بورس کالا عرضه شود، علاوه بر اینکه قیمت عادلانهیی پیدا میکند و وجه آن پرداخت میشود، مازاد آن میتواند به خارج کشور صادر شود. شکوری در عین حال تصریح کرد: اگر استراتژی مناسبی برای توسعه صنعتی کشور تعریف و این زنجیره را حمایت کنیم، میتوانیم شاهد اتفاقات خوبی در کشور باشیم. وی ادامه داد: هنوز حوزه زیرساختهای ما تکمیل نیست بهطوریکه در حوزه ریلی سالانه 3 درصد رشد به دست آوردهایم در حالی که برای تحقق ظرفیت 55 میلیون تنی فولاد در برنامه چشمانداز، نیاز به رشد 11 درصدی در حمل و نقل ریلی داریم.