تازه‌خبر

۱۳۹۵/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۷۹

اجرای ناقص مشکل قانون کار است

ایلنا یک فعال کارگری با بیان اینکه با اصلاح طرح قانون کار در جهت تقویت حمایت‌های اجتماعی از کارگران مخالف نیستیم، عنوان کرد ازدولت تدبیر و امید انتظار نداشتیم که چنین قانونی را به مجلس بفرستد.

ولی‌الله طارانی گفت: اصلاح قانون کار اگر به معنای واقعی کلمه انجام بشود، اتفاق خیلی مثبتی است. بازنگری قوانین باید به نفع کارگران و نه در جهت ضرر آنها باشد. قانون کار فعلی چه مشکلی غیر از اجرای ناقص داشت که اینطور دولت و مجلس به دنبال اصلاح آن هستند؟

طارانی با اشاره به اینکه از مجموع 203 ماده قانون کار تنها 3 ماده آن به نفع کارگر است، گفت: این حمایت هم در جهت ماهیت حقوقی قانون کار است و بنابراین از بین بردن به معنای اصلاح نیست و باید اقداماتی جهت حمایت از کارگران انجام شود.

این فعال کارگری در پایان گفت: اگر این اتفاق در زمان محمود احمدی‌نژاد انجام می‌شد، تعجب نمی‌کردیم اما در دولت تدبیر و امید که وزیر کار هم از بدنه کارگری است، باعث ناراحتی کارگران شد.


خدمات سلامت برای10 میلیون حاشیه‌نشین

وبدا قائم مقام وزیر بهداشت گفت: با انجام سرشماری خانه به خانه توسط وزارت بهداشت بیش از 10 میلیون نفر جمعیت حاشیه‌نشین در کشور شناسایی شده‌اند که درحال حاضر همه آنها تحت پوشش بیمه قرار دارند. ایرج حریرچی در حاشیه برپایی نمایشگاه عملکرد دولت در رفع مشکلات حاشیه‌نشینی با اشاره به اینکه پیش از آغاز دولت یازدهم و اجرای طرح تحول سلامت، ۸۶ درصد از مردم حاشیه نشین فاقد بیمه بودند، افزود: به همین دلیل با استفاده از سرشماری و مصاحبه‌های خانه به خانه ۱۰میلیون و ۲۰۰هزار نفر حاشیه نشین شناسایی شدند که این میزان بسیار بیش از تخمین شش یا هفت میلیون نفری اولیه بود. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین اظهار کرد: با وجود اینکه ۶۵ درصد این جمعیت حاشیه‌نشین تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت فاقد هرگونه امکانات بهداشتی درمانی بودند، اکنون به ازای هر۲۵۰۰ نفر از این جمعیت، یک مراقب سلامت در پایگاه‌های سلامت وجود دارد.


اجرای غلط تحول سلامت به زیان مردم

ایلنا یک اقتصاددان معتقد است ادامه اصرارها بر اجرای غلط طرح تحول سلامت، به صورت قطع به زیان بیمه‌شدگانی تمام خواهد شد که وزارت بهداشت درصدد تجمیع منابع مالی متعلق به آنهاست. ابراهیم رزاقی با اعلام این مطلب گفت: باتوجه به فساد اداری رایج در میان مدیران سازمان‌های مختلف، اگر طرح تحول سلامت به خوبی مدیریت نشود، می‌تواند از طریق رسد غیر متعارف هزینه‌های درمانی به فرصتی برای سوءاستفاده بیشتر تبدیل شود. وی با طرح این دیدگاه که سوءاستفاده بیشتر از امکانات متعلق به صندوق‌های درمانی به معنی زیان بیشتر بیمه‌شدگان است، گفت: اگر متولیان طرح تحول سلامت صادقانه و بادیدگاه صحیح و غیر رانتی مدیریت اداره منابع طرح تحول سلامت را برعهده بگیرند قطعا نتیجه کار به سود آحاد ملت خواهد بود. قطع یقین عمده‌ترین علت بحران صندوق‌های بیمه‌های اجتماعی دخالت‌های نابه‌جای دولت است.


جمع‌آوری 3 هزار کودک متکدی

ایسنا فرماندار تهران با اشاره به وجود آسیب‌های اجتماعی شهر تهران و ظرفیت محدود بهزیستی در این شهرستان، از تلاش برای بهره بیشتر بهزیستی از اعتبارات اجتماعی شهرداری تهران در بودجه سال 96 خبر داد. عیسی فرهادی در تشریح روند جمع‌آوری متکدیان گفت: حدود 3000 کودک متکدی در سطح شهر تهران در قالب این طرح جمع‌آوری شده‌اند. همچنین تاکنون نزدیک به 100 کودک متکدی جمع‌آوری شده در این طرح به اداره بهزیستی شهرستان تهران تحویل داده شده‌اند. از مجموع کودکان متکدی شناسایی شده، 2000 نفر از اتباع سایر کشورها هستند. وی افزود: درحالی شاهد وجود این کودکان در شهر تهران هستیم که بهزیستی از ظرفیت کمی برای نگهداری این کودکان برخوردار است بطوری که در حال حاضر این اداره از ظرفیت نگهداری تنها 200 کودک برخوردار است.


افزایش شهریه به‌دنبال کاهش درآمد

ایلنا سیدعلی ابطحی؛ معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی درباره اعتراض برخی دانشجویان جدیدالورود رشته‌های علوم پزشکی این دانشگاه (سم‌شناسی، نانو، پرستاری و. .) به افزایش ۵۰ درصدی شهریه به جای افزایش ۱۵ درصدی معمول گفت: بیمارستان‌های آموزشی باید تعرفه دولتی را بدون توجه به هزینه‌هایی که انجام داده‌، در نظر بگیرد و مازادِ هزینه‌ها را به عنوان کسری اعتبار، از جای دیگر تامین کند. پس می‌بینید که حقوق کارکنان، حقوق هیات علمی، تجهیزات و نگهداری آن و... باعث می‌شود که ایجاد بخش پزشکی و رشته‌های پزشکی چقدر پرهزینه باشد.

ابطحی با یادآوری اینکه سال‌های قبل واحد‌های غیرپزشکی وضعیت درآمدشان خوب بود، گفت: امسال اما متاسفانه از آنجا که دانشجوی رشته‌های غیرپزشکی کم بود، درآمد واحدهای غیرپزشکی ما نیز بالطبع کاهش یافت. اینجا نگرانی ما این است که در آینده نتوانیم این کسری بودجه خود را از محل درآمدهای واحدهای دیگر تامین کنیم که همین موضوع منجر به این افزایش شهریه شده است. همین شهریه‌یی که دریافت می‌شود؛ فقط برابر ۵۰درصد هزینه‌های ماست و ۵۰ درصد دیگرِ هزینه‌ها روی زمین می‌ماند که فعلا به انحای مختلف، هر ماه تامین شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر