دوئل جذب نقدینگی ارز با بازار سرمایه

۱۳۹۵/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۶۵

گروه بورس|

هفته گذشته بازار سهام باوجود معاملات رخوت‌باری که در هفته‌های پیشین داشت، در آخرین روز کاری هفته گذشته، با‌توجه به جهش قیمت نفت، شاخص کل بورس تهران از سطح مقاوتی 79هزار واحدی عبور کرد. بنابر اظهارنظرهای وزیر نفت از قیمت کنونی بازار نفت، گمان می‌رود در روزهای آینده، بازار سهام تحت‌تاثیر افزایش قیمت نفت، ارزش سهام برخی نمادها با رشد بیشتری همراه باشد. با این حال افزایش قیمت نفت مهم‌ترین رویداد هفته گذشته نبود. تلاطم‌های نرخ ارز در روزهای هفته گذشته به‌خوبی گویای برافروخته شدن سوداگری‌های ارزی است. در‌حالی قیمت ارز در بازارهای ایران به روال ثابت و منطقی عادت کرده بود که روزهای گذشته نوسانات قیمتی در دامنه‌های قابل‌توجهی را تجربه کرده است. به گزارش «تعادل»، تقویت ارزش دلار در نظر سیاست‌گذاران جدید دولت امریکا که با حمایت فدرال رزرو این کشور پشتیبانی می‌شود موجب شده نوسانات نرخ ارز در کشور تشدید شود. این درحالی بود که دولتمردان ایرانی در روزهای گذشته، ارز تک‌نرخی را تا پایان سال جاری وعده داده‌ بودند. با این حال فراز و فرودهای کنونی بازار ارز کشور چه پیامدهایی را برای بازار سرمایه کشور رقم خواهد زد؟ آیا سوداگری و سفته‌بازان کنونی بازار سرمایه از خرید و فروش سهام به سوی بازار ارز کوچ می‌کنند یا دولت برای سد راه آنها و کاهش نوسانات دلالان بازار، تدابیر ویژه‌یی را در‌نظر گرفته است؟


احتمال کوچ نقدینگی از بورس به ارز

برخی کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که باتوجه به افزایش نرخ ارز، احتمال انتقال بخشی از نقدینگی بازار سرمایه به بازار ارز وجود دارد، اما این رخداد، به‌طور قطع کوتاه‌مدت و ریسک زیادی خواهد داشت. تجربه در بازار سرمایه ایران همواره نشان داده که بازار ارز برای سفته‌بازان و بسیاری از دلالان بهترین محل کسب درآمد و سودهای آنی بوده است. بهروز شهدایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایرنا، درباره تاثیر افزایش قابل‌توجه نرخ ارز بر فعالیت بورس و احتمال کوچ سرمایه‌ها از این بازار به بازار سفته‌بازی ارز، گفت: امکان وقوع چنین موضوعی وجود دارد، اما به‌طور قطع کوتاه‌مدت و دارای ریسک زیادی خواهد بود. این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: ذات بازار ارز، زاینده نیست، بنابراین رشد قیمت ارز، پایدار نیست و پس از مدت کوتاهی به تعادل می‌رسد. همچنین باید توجه داشت که بانک مرکزی بر بازار ارز نظارت می‌کند و قادر است آن را تحت‌کنترل خود بگیرد و مانع اوج‌گیری بیش از حد نرخ ارز شود. به نظر می‌رسد که اکنون، نرخ ارز در حال حرکت به سوی تک‌‌نرخی شدن و واقعی‌سازی است. شهدایی درباره تاثیر افزایش نرخ ارز بر صنایع مختلف بورسی گفت: صنایعی که صادرات‌محور هستند از افزایش نرخ ارز، سود اصلی را می‌برند که ازجمله آنها می‌توان به پتروشیمی‌ها و برخی شرکت‌های معدنی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: اما در مقابل با افزایش نرخ ارز هزینه واردات و تامین مواد اولیه برخی صنایع افزایش یافته و قیمت تمام شده محصولات آنها بالا می‌رود. شهدایی به مزیت‌های راه‌اندازی بازار آتی ارز اشاره کرد و ادامه داد: در صورتی که چنین بازاری راه‌اندازی شود، ریسک نوسانات نرخ ارز برای سرمایه‌گذاران کاهش می‌یابد. در صورت راه‌اندازی بازار آتی ارز، ظرفیت استفاده از اعتبارات و تسهیلات بین‌المللی برای شرکت‌های تولیدی فراهم می‌شود، هر چند بدون بازار ارز نیز می‌توان از اعتبارات بین‌المللی استفاده کرد، اما مساله این است که در صورت دارا بودن بازار مبادلاتی و آتی ارز، ریسک سرمایه‌گذاری شرکت‌ها کاهش می‌یابد.


گزارش هفتگی بازار

در هفته‌یی که گذشت دماسنج بازار سرمایه ایران با ۶۳۳واحد رشد از تراز ۷۹هزار و ۳۸۵واحدی به تراز ۸۰هزار و ۱۸واحدی رسید و پس از مدت‌ها از کانال ۸۰هزار واحدی عبور کرد. همچنین شاخص آزاد شناور که در پایان معاملات هفته گذشته در تراز ۸۸هزار و ۷۰۶واحدی قرار داشت تا رقم ۸۹هزار و ۱۷واحدی بالا رفت و رشد ۳۱۱واحدی را رقم زد. علاوه بر این شاخص بازار اول از عدد ۵۶هزار و ۳۸۳واحدی تا رقم ۵۶هزار و ۶۸۵واحدی رشد کرد و شاخص بازار دوم با بیش از ۲هزار واحد رشد به نزدیکی کانال ۱۷۱هزار واحدی رسید. در سه روز کاری این هفته ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۷۴۴۷میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل با ۱۲درصد افزایش یافته است.

همچنین تعداد ۲۲۶۸میلیون سهم و حق‌تقدم در ۱۷۵هزار نوبت مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۲۸درصد و ۱۶درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد. علاوه بر این تعداد ۲میلیون برگه اوراق مشارکت به ارزش ۲هزار و ۸میلیارد ریال معامله شد که به ترتیب ۴۵۸درصد و ۴۵۲درصد افزایش نسبت به هفته گذشته را نشان می‌دهد. در هفته‌ گذشته و طی 3روز معاملاتی جمعا ۶۰۵میلیون ورقه به ارزش 4هزار و ۳۱۰میلیارد ریال در ۵۴هزار دفعه در بازارهای فرابورس ایران دست به دست شد که نخستین روز کاری هفته با بیشترین حجم و ارزش معاملات همراه بود. بازار پایه با نقل‌وانتقال ۳۲۷میلیون سهم، بیشترین حجم و بازار دوم با ارزش معاملاتی بالغ بر ۷۱۲میلیارد ریال بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص دادند. بازار اول نیز درحالی بیشترین افت هفتگی حجم و ارزش معاملاتی را به میزان ۸۵درصد تجربه کرد که هفته پیشین صدرنشین بازار سهام بود. در هفته معاملاتی منتهی به ۱۲ آذرماه همچنین در بازار ابزارهای نوین مالی ۱۳میلیون ورقه به ارزش 2هزار و ۶۶۶میلیارد ریال معامله شد و اوراق بدهی با نقل و انتقال 2هزار و ۴۰۵میلیارد ریال، بیشترین ارزش معاملاتی را در این بازار نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن تجربه کرد.


دادوستدهای هفته گذشته

اگرچه بازار سهام در هفته گذشته در حالتی نیمه‌فعال تنها سه روز معاملاتی داشت اما در نخستین روز هفته با رشد 155واحدی شاخص کل، شروع قدرتمندی داشت. به‌طوری که شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز شنبه ششم آذرماه 95 با افزایش 155واحدی روی رقم 79هزار و 541 واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 28واحدی به عدد 16هزار و 82 واحد دست یافت. در این روز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 196واحدی به عدد 88هزار و 811واحدی رسید. سیر صعودی افزایش بازدهی بورس به همت ورود حقوقی‌ها در معاملات بازار ادامه یافت.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز یک‌شنبه 7 آذرماه 95 نیز با افزایش 84واحدی به رقم 79هزار و 625 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن با افزایش 62واحدی عدد 16هزار و 144واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 23واحدی روی رقم 88هزار و 834واحد ایستاد. شاخص بازار اول در حالی با کاهش 31 واحدی به عدد 56هزار و 517 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 703واحد افزایش به عدد 169هزار و 489واحد رسید. ارزش کل معاملات بورس تهران در این روز به بیش از 194میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 779 میلیون و 820هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 56 هزار و 308 نوبت دادوستد بود.

روز یک‌شنبه هفته جاری نیز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 57 واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 49 واحد و پتروشیمی فناوران با 16واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت اصفهان هر یک به میزان 21 واحد گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با 12واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

با این حال رشد شاخص کل بورس در روز سه‌شنبه هفته گذشته شتاب بیشتری یافت و توانست از سطح مقاومتی 79هزار واحدی عبور کند و با صعود 392 واحدی وارد مدار 80هزار واحد شد. در روز سه‌شنبه سهامداران بیش از 755میلیون برگه سهم و حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را به ارزش 2هزار و 575میلیارد ریال در 60هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند. در این روز همه هفت شاخص منتخب بورسی رشد کردند. از سوی دیگر شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 167 واحد و یک هزار و 466 واحد افزایش داشتند.

نمادهای صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، پتروشیمی پردیس، گسترش نفت و گاز پارسیان، فولاد مبارکه اصفهان و سرمایه‌گذاری غدیر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص ثبت کردند. این در حالی بود که نمادهای ایران خودرو و سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین بیشترین تاثیر منفی را بر این متغیر داشتند. در همین راستا صدرنشینی بازار در این روز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای لعابیران، فرآورده‌های تزریقی ایران، کاشی سعدی، شیمی دارویی داروپخش، سیمان بجنورد، سیمان خزر و پتروشیمی فناوران بود. در مقابل نمادهای گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، موتورسازان تراکتورسازی ایران، توریستی و رفاهی آبادگران ایران، بیمه آسیا، کارخانجات قند قزوین، ماشین‌سازی نیرو محرکه و مهرکام پارس با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.


قدرت‌نمایی گروه پتروشیمی

در پایان معاملات روز سه‌شنبه هفته گذشته، شاخص کل متاثر از معاملات مثبت گروه پتروشیمی به ویژه معاملات دوطرفه و بلوکی نمادهای پارسان، شپدیس و فارس با رشد حدود 392 واحدی به ارتفاع 80 هزار و 18 واحدی رسید.

در جریان داد و ستدهای روز سه‌شنبه 9 آذرماه، در گروه خودرویی که اکثرا کم حجم و منفی دنبال شدند، صف خرید و معاملات مثبت نمادهای خزر، خفناور و حق تقدم آن چشم‌نوازی می‌کرد. همچنین در شروع بازار نماد زامیاد با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد متوقف شد. با گذشت زمان معاملات و به خصوص اواخر بازار افزایش فشار فروش‌ها در گروه خودرویی مشاهده شد به‌طوری که نمادهای خگستر و خموتور صف فروش شدند.


تداوم صدرنشینی گروه فلزات اساسی‌ در صنایع فرابورسی

در هفته‌ گذشته و طی سه روز معاملاتی، 605 میلیون ورقه به ارزش 431میلیارد تومان در 54هزار دفعه در بازارهای فرابورس ایران دست به دست شد که نخستین روز کاری هفته با بیشترین حجم و ارزش معاملات همراه بود.

به گزارش روابط‌عمومی فرابورس ایران، معاملات در بازارهای این رکن بازار سرمایه در هفته‌یی که سپری شد طی روزهای 6، 7 و 9 آذرماه صورت گرفت که در مجموع بازاهای اول، دوم و پایه تعداد 593 میلیون سهم به ارزش بیش از 164میلیارد تومان دادوستد شد.

در این میان بازار پایه با نقل‌وانتقال 327میلیون سهم بیشترین حجم و بازار دوم با ارزش معاملاتی بالغ بر 71میلیارد تومان بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص دادند.

بازار اول نیز در حالی بیشترین افت هفتگی حجم و ارزش معاملاتی را به میزان 85 درصد تجربه کرد که هفته پیشین صدرنشین بازار

سهام بود.

در هفته معاملاتی منتهی به 12 آذرماه همچنین در بازار ابزارهای نوین مالی 13میلیون ورقه به ارزش 266میلیارد تومان معامله شد و اوراق بدهی با نقل و انتقال 240میلیارد تومان، بیشترین ارزش معاملاتی را در این بازار نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن تجربه کرد.

صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز نقل و انتقال نزدیک به 10میلیون ورقه به ارزش 14میلیارد تومان را به ثبت رساند که بیشترین حجم معاملاتی در مقایسه با دیگر ابزارهای مالی در این بازار بود. در عین حال اوراق گواهی تسهیلات مسکن بیش از 11 هزار دفعه مورد دادوستد قرار گرفت که ضمن افزایش 6 درصدی نسبت به هفته پیشین در مقایسه با تعداد دفعات معاملاتی اوراق بدهی و ETFها بیشترین میزان بود. اوراق تسه در این هفته به تعداد 0.16 میلیون ورقه به ارزش 120میلیارد ریال

دادوستد شد.

رصد معاملات صنایع فرابورسی نیز نشان می‌دهد برای چندمین هفته پیاپی گروه فلزات اساسی با ثبت نقل و انتقال 28میلیارد تومان، سهم 30درصدی را از ارزش کل معاملات بازارهای اول، دوم و پایه به خود اختصاص داده و صدرنشین باقی مانده است. همچنین دو صنعت حمل و نقل و سرمایه‌گذاری‌ها به‌ترتیب با معامله 8 و 7میلیارد تومان، سهم 10 و 7 درصدی را در هفته گذشته ثبت کردند و در رده‌های دوم و سوم صنایع فرابورسی ایستادند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر