ابراز نگرانی چین از توافق امنیتی کره‌جنوبی و ژاپن

۱۳۹۵/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۵۷

گروه جهان

به‌دنبال امضای توافقنامه تبادل اطلاعات نظامی میان کره‌جنوبی و ژاپن درباره برنامه‌های نظامی کره‌شمالی، وزارت دفاع چین به‌شدت از این بابت ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایرنا، یانگ یوجون‌ سخنگوی وزارت دفاع چین، روز جمعه گفت که این اقدام موجب بی‌ثباتی و ناامنی در شبه جزیره کره و آسیا خواهد بود و به‌نوعی نشان‌دهنده وجود ذهنیات و تفکرات دوران جنگ سرد است. وی افزود: «چین هر کاری که بتواند برای حراست از خود و امنیت منطقه انجام خواهد داد و همه تلاش خود را برای برقراری صلح و امنیت به‌کار می‌گیرد.» سخنگوی وزارت دفاع چین با اشاره به اینکه وزارت خارجه هم از این بابت نگران است، گفت: «ارتش چین به‌شدت در‌مورد مخاطرات امنیتی این پیمان هشدار می‌دهد.»

این در‌حالی است که مردم در برخی شهرهای کره‌جنوبی هم با تجمع، مخالفت خود را با چنین توافقنامه‌یی نشان داده و گفته‌اند که کشورشان نباید با ژاپن که تاریخ استعمار شبه جزیره کره را با خود یدک می‌کشد، چنین توافقی را امضا می‌کرده است. حتی برخی خبرنگاران کره‌جنوبی هم در اعتراض به این توافقنامه، دوربین‌های خود را زمین گذاشتند و حاضر نشدند از مراسم امضای این توافقنامه عکاسی و تصویربرداری کنند.

مقامات پکن و سئول این توافقنامه را چهارشنبه گذشته امضا کردند و از همان روز نیز لازم‌الاجرا بود. بر‌مبنای این توافق دو کشور می‌توانند اطلاعات مربوط به برنامه‌های تسلیحاتی، هسته‌یی و موشکی کره‌شمالی و هر اطلاعات دیگری درباره پیشرفت‌های ارتش این کشور را مستقیما مبادله کنند. مذاکرات در این زمینه در 5سال گذشته در جریان بود، اما گفت‌وگوهای جدی که به امضای توافقنامه انجامید، از یک ماه پیش آغاز شد.

طبق نظرسنجی گالوپ کوریا، ۶۰درصد مردم کره‌جنوبی با امضای این توافقنامه مخالف هستند. برخی معترضان بر این باورند که اطلاع‌رسانی مستقیم میان دو کشور بیشتر از اینکه موجبات امنیت را فراهم آورد، به عصبانیت کره‌شمالی و ناامنی بیشتر منجر خواهد شد. بسیاری از نمایندگان احزاب مخالف در کره‌جنوبی هم می‌گویند که سئول نباید تا پیش از عذر‌خواهی رسمی شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن بابت جنایات جنگی این کشور علیه کره، چنین توافقنامه‌یی را امضا می‌کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر