عقب‌نشینی اولاند از انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه

۱۳۹۵/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۵۶

گروه جهان

فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور کنونی فرانسه از حزب چپ‌گرای سوسیالیست این کشور اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری بهار آینده، نامزد نخواهد شد. این در حالی است که برخی مقام‌های ارشد این حزب پیش‌تر اعلام کرده بودند که خواستار شرکت اولاند و مانوئل والس، نخست وزیر کنونی فرانسه در رقابت‌های مقدماتی این حزب برای انتخاب نامزد نهایی در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند.

در این حال، فرانسوا اولاند، در پیامی تلویزیونی اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده شرکت نخواهد کرد. وی گفت، در چهار سال و نیم گذشته با خلوص و صداقت به فرانسه خدمت کرده است، اما تصمیم ندارد در انتخابات آتی نامزد نشود. اولاند افزود که از «مخاطرات» نامزد شدنش بدون حمایت گسترده مردم، کاملا آگاه است و می‌خواهد با چنین اقدامی به حزب سوسیالیست فرصت «پیروزی در مقابل محافظه‌کاری و افراط‌گرایی» را بدهد.

به گزارش یورونیوز، سخنگوی دولت فرانسه چند روز قبل با تاکید بر عدم شرکت اولاند در رقابت‌های ریاست‌جمهوری سال آینده اعلام کرد که این دو نفر نمی‌توانند و نمی‌خواهند که با یکدیگر رقابت کنند. به این ‌ترتیب، احتمالا مانوئل والس به عنوان نامزد حزب سوسیالیست در این رقابت‌ها معرفی خواهد شد.

میزان محبوبیت اولاند در فرانسه در ماه‌های اخیر به‌شدت کاهش یافته و این مساله نگرانی‌ها را در میان سران حزب سوسیالیست در مورد شکست احتمالی وی در انتخابات سال آینده تشدید کرده است. حتی برخی تحلیلگران معتقدند که با توجه به کاهش محبوبیت اولاند، هیچ نامزدی از حزب سوسیالیست شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات آتی نخواهد شد. از سوی دیگر، در جناح محافظه‌کاران فرانسوا فیون، نخست وزیر پیشین روز یک‌شنبه گذشته با پیروزی در مقابل رقبای مطرحی همچون آل ژوپه و نیکولای سارکوزی پیروز و به‌عنوان نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شد. فیون وعده داده است تا هزینه‌های عمومی را کاهش دهد و سیاست‌های سختگیرانه‌تری در زمینه مهاجرت به کار بگیرد. نامزد راست افراطی در این انتخابات هم ماری لوپن خواهد بود که در پی سیاست‌های ضد اتحادیه اروپا و مقابله با مهاجرت مشهور است. رهبر و نامزد حزب جبهه ملی فرانسه شانس خود را برای پیروزی در انتخابات آتی بسیار بالا می‌داند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر