توافق ترکیه و روسیه درباره آتش‌بس و تمامیت ارضی سوریه

۱۳۹۵/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۵۵

گروه جهان

در پی دیداری که وزیران خارجه روسیه و ترکیه در آنتالیا داشته‌اند، دو طرف بر سر لزوم ایجاد آتش‌بس به‌عنوان گام نخست برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه به توافق رسیده‌اند. روزنامه حریت نیز به نقل از اردوغان می‌گوید هدف از حضور ارتش ترکیه در سوریه «کشور یا شخص» نیست.

خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه این کشور، گزارش داده که برای کمک‌رسانی به غیرنظامیان باید آتش‌بس ایجاد شود و کمک‌های انسان‌دوستانه منتقل شوند. چاووش‌اوغلو گفته است: «در پیوند با تمامیت ارضی و یکپارچگی سوریه، ما با روسیه هم‌عقیده هستیم.»

سرگئی لاوروف نیز گفته دو کشور باید اطمینان ایجاد کنند که ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه جریان خواهد داشت. ما در مورد این موضوع با یکدیگر همکاری می‌کنیم. این سخنان همزمان است با گفته‌های یان انگلند، از مشاوران ارشد سازمان ملل که «روسیه برای ایجاد چهار مسیر امن به مناطق تحت تصرف شورشیان در حلب که تحت محاصره است، موافقت کرده است. خبرگزاری روسی اینترفاکس به نقل از وزیر خارجه ترکیه گفته است «ما به در پیش گرفتن سیاستی که هماهنگ و منطبق با موضع روسیه باشد، ادامه می‌دهیم؛ برای یافتن راه‌حلی سیاسی برای نبردها و برای آنکه کمک‌های انسان‌دوستانه به‌طور هدفمندی به دست شهروندان سوری برسند.»چاووش‌اوغلو در عین حال تاکید کرده موضع آنکارا در قبال حکومت مرکزی سوریه و رییس‌جمهوری آن کشور‌ که از منظر ترکیه مسوول کشته ‌شدن ۶۰۰هزار نفر است، تغییری نکرده است. روزنامه حریت در عین حال بخشی از سخنان اخیر اردوغان را منتشر کرده که ضمن اعلام تمایل برای نزدیکی به ایران و روسیه گفته هدف از حضور ارتش ترکیه در سوریه، کشور یا یک شخص نیست بلکه این‌ کار برای مبارزه با گروه‌های تروریستی انجام می‌شود. این گفته‌ها درحالی‌ است که اردوغان، چندی پیش، آن‌طور که حریت و رویترز نقل کرده‌اند، گفته بود هدف از حضور ارتش ترکیه در خاک سوریه، پایان دادن به حکومت بشار اسد است و هیچ دلیل دیگری هم ندارد. این گفته‌ها با واکنش کرملین روبه‌رو شد و سخنگوی ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، خواستار توضیح آنکارا شد. تحولات اخیر پیرامون سوریه درحالی شکل گرفته که حملات ارتش سوریه و جنگنده‌های روسی در شرق حلب افزایش چشمگیری داشته و پیشروی‌های عمده‌یی نیز نصیب بشار اسد و متحدانش شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر