ژنرال ضدایرانی اما موافق برجام

۱۳۹۵/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۵۲

گروه جهان| طلا تسلیمی|

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور منتخب امریکا اعلام کرده که جیمز ان. متیس، ژنرال بازنشسته و سختگیر امریکایی را به‌عنوان وزیر دفاع در کابینه‌اش انتخاب کرده است. متیس در حمله سال 2003 امریکا به عراق فرماندهی نیروی دریایی امریکا را بر عهده داشت.

ژنرال متیس 66 ساله، از فرماندهان نیروی دریایی امریکاست که در سال‌های 2010 تا 2013 ماموریت‌های نظامی در خاورمیانه و جنوب شرق آسیا داشته است؛ اما ماموریت وی در این مناطق درنهایت به این دلیل متوقف شدند که دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور کنونی امریکا باور داشت که او از مخالفان سرسخت ایران است. در این حال، دونالد ترامپ پنج‌شنبه در شهر سینسیناتی در ایالت اوهایو اعلام کرد که متیس را به عنوان وزیر دفاع برگزیده است. به نظر می‌رسد اصرار و پافشاری متیس بر این مساله که ایران بزرگ‌ترین تهدید برای صلح در خاورمیانه است، همچنین انتقادهای شدیدالحن وی از تلاش‌های اولیه دولت باراک اوباما در مبارزه با داعش در عراق و سوریه، این ژنرال کهنه‌کار را به گزینه‌یی جذاب برای رییس‌جمهور جدید امریکا تبدیل کرده است.

نشریه نیویورک تایمز در گزارشی به قلم مایکل آر. گوردون و اریک اشمیت نوشت، ژنرال متیس پس از بازنشستگی از ارتش به کنگره اعلام کرد که «سیاست خودداری از مداخله در خاورمیانه» دولت به افزایش افراط‌گرایی در این منطقه تبدیل شده است. وی در سال 2015 به قانون‌گذاران در کنگره گفت: «امریکا ‌باید از رویکرد منفعلانه دست بردارد و در دفاع از ارزش‌های ما موضع‌گیری راهبردی و جدی داشته باشد.»

اما از سوی دیگر، ژنرال متیس در برخی زمینه‌های مهم سیاست‌گذاری عقایدی متفاوت از رییس‌جمهور منتخب دارد. برای نمونه، متیس بر این عقیده است که بیانیه‌ها و اظهارات آشتی‌جویانه ترامپ در مورد روسیه، همه اطلاع‌رسانی‌های اشتباه هستند. وی همچنین به توسعه‌گرایی روسیه و سیاست‌های مسکو در سوریه، اوکراین و کشورهای حوزه دریای بالتیک به دیده تهدید احتمالی می‌نگرد. وی همچنین به رییس‌جمهور منتخب گفته که شکنجه فایده‌یی ندارد. متیس همچنین با وجود موضع سخت‌گیرانه‌اش در مورد ایران، بر این عقیده است که پاره کردن توافق هسته‌یی ایران به ضرر امریکا خواهد بود و وی همکاری با متحدان برای اجرای جدی شرایط توافق هسته‌یی را ترجیح می‌دهد. ترامپ پس از دیدار خود با ژنرال متیس، در کلوپ گلف ترامپ در نیوجرسی در تاریخ 19 ماه نوامبر، در پایگاه اجتماعی توییتر نوشت که بسیار تحت تاثیر قرار گرفته است. رییس‌جمهور منتخب روز پنج‌شنبه در اقدامی غیر منتظره و با اعلام اینکه از راز کوچکی پرده بر می‌دارد، متیس را به عنوان وزیر دفاع معرفی کرد. ترامپ گفت: «به کسی نگویی به شما گفته‌ام که یکی از ژنرال‌های خیلی خیلی فوق‌العاده ما برای وزارت دفاع معرفی می‌شود. ما «مدداگ» متیس را به عنوان وزیر دفاع معرفی می‌کنیم، اما این موضوع را تا روز دوشنبه به‌طور رسمی اعلام نخواهیم کرد؛ پس شما هم به کسی چیزی نگویید.» «مدداگ»، لقبی‌ است که نظامیان و رسانه‌ها به ژنرال جیمز متیس می‌دهند. وی در برخی از مشهورترین عملیات نظامی امریکا حضور داشته است. متیس، فرماندهی نیروی دریایی امریکا را در حمله به افغانستان یک ماه پس از 11 سپتامبر سال 2001 بر عهده داشت و پایگاه عملیاتی در نزدیک قندهار را نیز متیس راه‌اندازی کرد. وی که به «راهب جنگجو» مشهور است، همچنین مجموعه‌یی وسیع از کتاب‌ها در زمینه تاریخ نظامی دارد و بر این باور است که خوانده‌هایش در این زمینه در بسیاری از موارد دشوار، مسیر وی را مشخص کرده‌اند. از زمان جورج مارشال در سال‌های 1950 و 51، ژنرال متیس نخستین ژنرال عالی‌رتبه پیشین محسوب می‌شود که در سمت وزیر دفاع منصوب شده است. وی برای خدمت در این سمت، به رای کنگره در نادیده گرفتن یک قانون نیاز خواهد داشت و این در حالی است که در کنگره از حمایت گسترده‌یی برخوردار است به‌ویژه جان مک‌کین، سناتور ایالت آریزونا که ریاست کمیته خدمات مسلحانه سنا را بر عهده دارد، از مهم‌ترین حامیان متیس محسوب می‌شود. مک‌کین اخیرا در یک تماس تلفنی ترامپ را به در نظر گرفتن ژنرال متیس یا ژنرال جک کین، معاون بازنشسته ستاد ارتش مشترک امریکا، به‌عنوان گزینه‌های احتمالی برای انتصاب در وزارت دفاع ترغیب کرده است، اما ژنرال کیین تصمیم گرفته است که دیگر به صورت تمام‌ وقت در دولت فعالیت نکند.

مک‌کین در بیانیه‌یی اعلام کرد: «ژنرال متیس بدون شک یکی از بهترین نیروهای ارتش در نسل خود و فرماندهی بود که احترامی ویژه را در میان نیروهایش بر می‌انگیخت. امریکا خوش‌شانس خواهد بود اگر بتواند بار دیگر از خدمت ژنرال متیس بهره‌مند شود.»

با این حال، کریستین‌ای. گیلیبرند، سناتور دموکرات از نیویورک و یکی دیگر از اعضای کمیته خدمات مسلحانه سنا گفت که اگرچه برای خدمات ژنرال متیس احترام قائل است، اما با نادیده گرفتن قانونی که وزیر دفاع شدن وی را ممکن می‌کند، مخالفت خواهد کرد. گیلیبرند افزود: «کنترل ارتش توسط یک فرد غیرنظامی، یکی از اصول پایه‌یی دموکراسی امریکایی است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر