ضرورت فعال شدن اتاق‌های بازرگانی

۱۳۹۵/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۵۱


در میزگرد مجازی فعالان اقتصادی با نمایندگان مجلس مساله دیپلماسی تجاری و نقش اتاق‌های بازرگانی مطرح شد. زهرا سعیدی‌مبارکه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در میزگرد مجازی نقش اتاق‌های بازرگانی در دیپلماسی تجاری گفت: به نظر من موضوع دیپلماسی اقتصادی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین مصادیق اقتصاد مقاومتی است.

نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی، افزود: در بحث برون‌گرایی که یکی از اساسی‌ترین راهبردهای اقتصاد مقاومتی است، موضوع دیپلماسی اقتصادی اهمیت مضاعفی دارد و باید دیپلماسی اقتصادی کشورمان به‌گونه‌یی باشد که اقتدار اقتصادی را برای ما به ارمغان بیاورد.

این نماینده مردم در مجلس دهم سخنان خود را با طرح این سوالات ادامه داد: در مقطع حساس کنونی دیپلماسی تجاری کشور برای اقتصاد ایران که در پی جهانی شدن و ورود به پیمان‌های اقتصادی منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی است چیست؟ مزایای نسبی اقتصاد کشور چیست و آیا تاکنون دیپلماسی تجاری مناسبی برای بهره‌برداری از این مزایا به کار برده‌ایم؟ آیا اتاق‌های بازرگانی نقش خود را برای حمایت از منافع بخش خصوصی در این فرآیند ایفا نموده‌اند؟

سعیدی در ادامه تاکید کرد: اتاق‌های بازرگانی باید تمام ظرفیت و توان‌شان را در راستای تحقق هرچه سریع‌تر سیاست‌های کلان اقتصادی نظام به کار بگیرند و امروز مهم‌ترین راهبرد اقتصادی نظام، پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی است.

وی تصریح کرد: اتاق‌های بازرگانی باید با بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌های قابل‌توجهی که در اختیار دارند در تمام عرصه‌های مرتبط با رشد و پیشرفت اقتصادی کشور نقش‌آفرینی موثری داشته باشند و در بحث بسیار مهم دیپلماسی تجاری نیز اتاق بازرگانی باید در مناسبات بین‌المللی، رویکرد توسعه صادرات غیر نفتی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای حمایت از زنجیره‌های اقتصادی مزیت‌دار را مدنظر قرار دهند و خلاصه اینکه اتاق باید حامی واقعی تولید ملی باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نقش‌آفرینی اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های اقتصادی به عنوان پارلمان اقتصادی بخش خصوصی کشور باید در فرآیند مردمی شدن اقتصاد ایران پررنگ‌تر شود خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی آماده شنیدن نظر تمام فعالان اقتصادی بخش خصوصی برای وضع قوانین مناسب جهت تقویت جایگاه تشکل‌ها به ویژه اتاق‌های بازرگانی در اقتصاد کشور است. علی بختیار عضو کمیسیون قضایی حقوقی مجلس نیز در این نشست در خصوص اهمیت دیپلماسی اقتصادی با افزایش نقش اتاق‌های بازرگانی در دیپلماسی تجاری، گفت: دیپلماسی انرژی پیش از بقیه بخش‌ها باید مورد توجه قرار گیرد به این معنا که به عنوان کشوری دارای ذخایر گازی و نفتی فراوان و نخستین دارنده ثروت‌های ذخایر زیرزمینی برای اینکه بتوانیم از این مزیت را به درستی استفاده کنیم باید دیپلماسی انرژی را تنظیم و پس از آن در چارچوب آن به امور دیگر بپردازیم. نماینده گلپایگان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در حقیقت باید اولویت‌ها در کشور تعیین و پس از آن بر مبنای مزیت‌های مشخص، بازار جهانی را تصاحب کنیم؛ لذا این سوال مطرح می‌شود که آیا آنچه که می‌تواند سطح امنیتی کشور را بالا ببرد صادرات گاز خام است یا صادرات به کشورهای خاصی که برای ما مهم است؟ بنابراین منافع اقتصادی و سیاسی باید مشخص شود.

وی افزود: در حوزه تبدیل گاز به پتروشیمی و نیروگاه باید مشخص شود کدام یک باید در اولویت قرار گیرد بنابراین لازم است شکل تفکر اقتصادی ما اصلاح شود و صاحب تکنولوژی در زمینه تبدیل ذخایر خود به موادی شویم که بتواند صد برابر ارزش افزوده برای ما در بازار داشته باشد. در واقع ما باید پیشتاز فناوری انرژی در جهان باشیم.

بختیار راه دستیابی به این شعار که انرژی پیشگام اقتصاد کشور است، را این‌گونه تشریح کرد و گفت: برای دستیابی به این شعار باید از بالاترین سطح فناوری و تکنولوژی برخوردار باشیم. در این زمینه باید از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان نیز بهره گرفت همچنین تعداد مقالات علمی و پژوهشی را در این زمینه افزایش دهیم تا پایه‌های علم و دانش در این زمینه مستحکم شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم در توضیح نقش اتاق‌های بازرگانی برای پررنگ‌تر شدن دیپلماسی اقتصادی یادآور شد: توسعه اتاق‌های تعاون، اتاق تهران، اتاق بین‌المللی و ایران و اتاق‌های بازرگانی در سال‌های اخیر در حوزه کسب و کار و افزایش تعامل با دستگاه‌های دولتی و مجلس شورای اسلامی توانسته‌اند نقش بسزایی داشته باشند.

وی ادامه داد: اتاق‌های بازرگانی باید خود را به اتاق‌های بازرگانی مطرح در جهان نزدیک کنند تا در مناسبات اقتصادی موفق عمل کنند و جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک کشور صاحب تجارت آزاد در جهان معرفی کند. متاسفانه در کشور ما میزان صادرات و واردات تفاوت بسیار دارد و این تفکر وجود دارد که واردات باید کمتر از صادرات باشد در حالی که از مشخصه‌های دیپلماسی اقتصادی میزان بالای صادرات و واردات در کشور است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تناسب بین واردات و صادرات برای رونق دیپلماسی اقتصادی ضروری است. برای تحقق این منظور نیز نقش اتاق‌های بازرگانی نیز بسیار موثر خواهد بود در واقع کشورهایی که اتاق‌های بازرگانی شان ماموریت و رسالت‌شان به خوبی انجام داده و در زمینه تجاری و بازرگانی فعال عمل می‌کند دارای اقتصاد پویا هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مظفری میانجی عضو هیات موسس انجمن روحانیان کارآفرین کشور نیز با بیان اینکه باید مسوولان کشور بستر حضور فعال جوانان به‌ویژه نخبگان را در امور مشورتی و اجرایی فراهم کنند، گفت: نباید جوانان و نخبگان کشور که از مهم‌ترین سرمایه‌ها و دارایی‌های نظام هستند مورد بی‌مهری و کم‌توجهی قرار بگیرند قطعا این بی‌مهری و کم‌توجهی‌ها، که همواره به خاطره عدم شایسته سالاری با آن روبه‌رو بوده‌ایم باعث می‌شود تا کشور از افکار و اندیشه‌ها و راهکارهای ارزشمند این جوانان و نخبگان بی‌بهره و محروم بماند و بلکه کشورهای دیگر و ممالک غربی نخبگان مملکت ما و افکار ناب آنان را جذب کرده و موجب توسعه بلاد خود شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر