پیش‌روی به سمت دیگر مولفه‌های رونق

۱۳۹۵/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۵۰

تشدید تحریم‌ها، قطع ارتباط با کشورهای پیرامون از جمله دو میراث دولت نهم و دهم به شمار می‌رود؛ این روزها باتوجه به نزدیک شدن انتخابات ریاست‌جمهوری ما شاهد نقدهای غیرمنصفانه از سوی برخی مقام‌های مسوول هستیم این در حالی است که نباید فراموش کنیم دولت یازدهم در چه شرایطی روی کارآمد. اکنون به جای نقدهای غیرمنصفانه افراد باید درصدد ارائه برنامه و تقویت اقتصاد و بنگاه‌های کوچک و متوسط باشند.

به عبارت دیگر؛ ما باید دولت را امیدوار کنیم و از حاشیه‌سازی‌ها به دور باشیم و برای تقویت دستاوردهای دولت درصدد ارائه برنامه‌های مدون باشیم. رقم خوردن برجام؛ افزایش صادرات، کاهش واردات کالاهای مصرفی، ورود هیات‌های اقتصادی برای شروع سرمایه‌گذاری‌های مشترک و... از جمله 3 دستاورد تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید به شمار می‌رود.

در آن زمان دولت یازدهم کشور را در شرایط بحرانی تحویل گرفت که بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ آن در حال مرگ بودند؛ این موضوع درحالی است که وضعیت بحرانی کشور طی این سه سال اخیر بهبود یافته و بطوری که ما در چهارماهه سال 95 شاهد افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی همچون صنایع دستی، فرش، صنایع غذایی و... بودیم. حال در این بازه زمانی دولت ‌باید به سمت تامین زیرساخت‌ها، استانداردسازی کالاها و رفع موانع در حوزه صادراتی کشور باشد.

علاوه براین دولت باید درصدد تهیه بسته تشویقی برای صنایع مادری همچون ساختمان باشد؛ چراکه با رونق گرفتن صنعت ساختمان حدود 120 صنایع دیگر رونق گرفته و ما شاهد رشد بخش اقتصاد کشور خواهیم بود.

بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ما شاهد اخذ سیاست‌های انقباضی بودیم که این نوع سیاست‌ها به دلیل مهار تورم بود که در این روزها ما شاهد عمیق شدن رکود در صنایع کشور هستیم.

البته در زمینه مهار تورم دو رقمی باید به دولت تدبیر و امید به دلیل اخذ چنین دستاوردی تبریک گفت؛ چراکه کاهش تورم آن هم به میزان 8درصد در شرایط بحرانی کشور هرگز کار آسانی نیست که با تدابیر و اخذ سیاست‌های دولت یازدهم ما شاهد رفع این معضل بوده و هستیم. حال برای رونق گرفتن صنایع در این بازه زمانی و مهار رکود صاحبان بخش تولید نیازمند اخذ سیاست‌های انبساطی از سوی دولتمردان هستند.

اگر بانک مرکزی بخواهد چنین اقدامی را عملیاتی کند باید دستگاه‌های مربوطه درصدد برنامه‌ریزی جذب سرمایه‌گذار خارجی باشند؛ ‌در این بازه زمانی و برای رشد بخش اقتصاد کشور ما نیازمند ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشورمان هستیم و در طول برجام نیز ما شاهد ورود هیات‌های اقتصادی برای واکاوی شرایط اقتصاد کشور بودیم. درواقع، برخی کارشناسان اقتصادی صنایعی همچون صنعت خودرو را جز صنایع بزرگ و همچنین جز آن دسته صنایعی که دارای قابلیت جذب سرمایه‌گذار خارجی است، می‌پندارند.

درحالی که این صنعت (خودرو) جز آن دسته صنایعی است که در زمان قبل از انقلاب رشد چندانی نداشت.

درواقع، فعالیت این صنعت بیشتر شبیه باب شدن یک بنگاه صرفا اجتماعی است و نه بنگاه اقتصادی. حال اگر بخواهیم وضعیت صنایع را نسبت به دوران دو دولت گذشته مقایسه کنیم باید بگوییم که حال صنایع باتوجه به رقم خوردن برجام خوب نیست.

چراکه برجام تنها عاملی برای رونق صنایع ما در کشور نیست و ما باید به سمت مولفه‌های دیگر برای رونق صنایع کوچک، بزرگ و متوسط پیش رویم که یکی از این مولفه‌ها می‌تواند ارائه برنامه برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی، داخلی و همچنین کلید خوردن این امر (سرمایه خارجی در کشور) باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر