بازارهای اروپا و آسیا هفته را با زیان آغاز کردند

۱۳۹۳/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۵


جهان گزارش افزایش مازاد تجاری هم نتوانست بازارهای آسیایی را در نخستین روز هفته ترغیب به فعالیت کند و در نتیجه بازارها روز دوشنبه را نیز باضرر به پایان بردند.

به گزارش رویترز، واردات چین نیز بعد از روند کاهشی در چند ماه گذشته ماه سپتامبر با افزایش روبه‌رو شد. براساس آمار گمرکی که روز دوشنبه منتشر شد مازاد تجاری این غول آسیایی و بزرگ‌ترین تامین‌کننده محصولات کارخانه‌یی جهان ماه گذشته به 31میلیارد دلار رسید و در مقایسه با سپتامبر 2013 بیش از دوبرابر شد.

کارشناسان به‌صورت میانگین مازاد تجاری چین را 42میلیارد دلار پیش بینی می‌کنند که در مقایسه با 50میلیارد دلار در ماه آگوست کمتر است. بخشی از این کاهش کسری تجاری چین به جهش غیرمنتظره واردات مربوط می‌شود که ماه سپتامبر با افزایش هفت‌درصدی به 182میلیارد و 700میلیون دلار رسید.

این در حالی است که واردات چین با کاهش 1.6درصدی در ماه جولای و سپس 4.2درصدی در ماه آگوست روبه‌رو شد و کندی اقتصاد این کشور را تایید کرد. در حالی که رشد اقتصادی چین سه‌ماهه نخست سال به 7.4درصد، پایین‌ترین سطح در 18ماه گذشته رسید پکن از ماه آوریل تدابیری را برای افزایش فعالیت خود اتخاذ کرد و این تدابیر زمینه را برای رسیدن به رشد 7.5درصدی در سه‌ماهه دوم فراهم کرد.

خبر دومی که برای بازار خوشایند نبود، افت قیمت نفت به پایین‌ترین سطح خود در چهارسال اخیر بود. همچنین ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب به‌جز یورو افت کرد که بیانگر بد اشتهایی دارندگان دارایی‌های ریسک‌پذیر است. در بازارهای آسیایی، شاخص MSCI با 0/8 ‌درصد تنزل، به پایین‌ترین حد خود در 7ماه اخیر رسید و به پایین‌تر از سطحی رسید که این شاخص سال 2014 را آغاز کرده بود. در اروپا شاخص FTSE لندن صبح دوشنبه خود را با 0/5 درصد کاهش آغاز کرد. بازار سهام توکیو به‌دلیل مناسبت ملی در روز دوشنبه تعطیل بود و بازار امریکا روز دوشنبه خود را دیرتر آغاز می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر