اخبار کلان

۱۳۹۵/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۴۱

تورم تولیدکننده 3.3درصد شد

تورم تولیدکننده در آبان امسال نسبت به ماه قبل 0.9درصد افزایش داشته که براین اساس هر هشت گروه مورد بررسی در تعیین شاخص تورم، با افزایش مواجه بوده‌اند. به گزارش «تعادل» بانک مرکزی شاخص بهای تولیدکننده در آبان ماه امسال را اعلام کرد. براین اساس این شاخص در آبان ماه ۱۳۹۵ به عدد 226.6 رسید که نسبت به ماه قبل 0.9درصد افزایش داشته است.

همچنین شاخص مذکور در آبان ماه ۱۳۹۵ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 4.9درصد افزایش نشان می‌دهد؛ در عین حال شاخص بهای تولیدکننده در ایران در 12ماهه منتهی به آبان ماه ۱۳۹۵ نسبت به 12ماهه منتهی به آبان ماه ۱۳۹۴ به‌ میزان 3.3درصد افزایش یافته است.

براین اساس شاخص کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری با 0.9درصد افزایش نسبت به ماه قبل و 3.2درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است. همچنین تورم صنعت نسبت به ماه قبل 1.4درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 3.9درصد، حمل و نقل و انبارداری نسبت به ماه قبل 0.1درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳درصد و شاخص هتل و رستوران نسبت به ماه قبل 0.3درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 10.7درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین شاخص اطلاعات و ارتباطات نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 0.1 و 2.6درصد، آموزش 0.9 و 12.2درصد، بهداشت و مددکاری اجتماعی 0.4 و 1.9درصد و سایر فعالیت‌های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی 0.4 و 12.2درصد افزایش را نشان می‌دهد. در این میان گروه اختصاصی خدمات نیز نسبت به ماه قبل 0.3درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 7.6درصد افزایش داشته است.


مصارف درآمد 90هزار میلیاردی هدفمندی را شفاف کنید

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم با بیان اینکه وضعیت درآمدهای 90 هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها شفاف نیست، گفت: کارگروهی تشکیل شده تا درآمدها و مصارف را شفاف کند.

محمد خدابخشی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به وضعیت بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر اعضای کمیسیون تا ماده 29 این لایحه را بررسی و تصویب کردند. 2 ماده نیز مراعا (مسکوت) مانده تا پس از بررسی‌های بیشتر به تصویب برسد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم با بیان اینکه لایحه برنامه 35 ماده دارد، تصریح کرد: یکی از مباحث مهم برنامه مربوط به اجرای هدفمندی یارانه‌ها بوده که در حال حاضر کارگروهی از مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات و دولت تشکیل شده تا وضعیت درآمد ناشی از اصلاح حامل‌های انرژی و سهم هر بخش شفاف شود. وی ادامه داد: قرار است در قالب این کارگروه، وضعیت هدفمندی یارانه‌ها ازجمله پرداخت یارانه نقدی در یک جدول شفاف بیان شود. خدابخشی با تاکید بر اینکه پیشنهاد مجلس جایگزین ماده پیشنهادی دولت در لایحه شده است، تصریح کرد: دولت در این ماده، کلی‌گویی کرده و فقط اجازه اصلاح قیمت‌ها را براساس ضوابط و مقتضیات گرفته بود اما آنچه پیشنهاد شده، شفاف‌تر از نظر دولت است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر