روی موج خبر

۱۳۹۵/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۳۷

انگلیس بر پایبندی کامل خود به توافق هسته‌ای ایران تاکید کرد؛ ایسنا سخنگوی ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی گفت: بریتانیا همواره از توافق هسته‌یی ایران حمایت کرده و به دنبال تحقق کامل آن است. وی در ادامه گفت: ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا و دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در تماس تلفنی که با هم داشتند در مورد توافق هسته‌یی صحبت نکردند اما مشاوران امنیتی بریتانیا و امریکا طی ماه آینده با هم دیدار خواهند داشت و به این مساله خواهند پرداخت.

برنامه دیدار روسای جمهور ایران و روسیه پیگیری می‌شود ؛ایرنا ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران با اشاره به دستاوردهای 8 بار مذاکرات حسن روحانی و ولادیمیر پوتین، رییسان جمهوری ایران و روسیه گفت که درصدد انجام دیدارهای بیشتری بین سران هستیم. وی در پایان مذاکرات دو روزه خود با مقام‌های روسی اظهار کرد: روابط تهران و مسکو از آغاز کار دولت یازدهم در ابعاد مختلف به گونه‌یی توسعه یافته است که می‌توان گفت دو کشور به نزدیک‌ترین شریک دو جانبه، منطقه‌یی و بین‌المللی تبدیل شده‌اند. وی همچنین از برنامه سفر میخاییل بوگدانف، نماینده رییس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه به تهران برای مذاکره درباره مسائل مورد علاقه ازجمله سوریه خبر داد.

امضای یادداشت تفاهم همکاری میان ایران و هلند؛ ایلنا محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی کشورمان که به دعوت رسمی مقام‌های هلند در راس یک هیات از معاونان و مدیران این وزارتخانه و نمایندگان بخش خصوصی به این کشور سفر کرده است با وزیر امور اقتصادی هلند دیدار و گفت‌وگو کرد. گفتنی است در پایان این ملاقات یک یادداشت تفاهم همکاری بین وزیر جهاد کشاورزی کشورمان و وزیر امور اقتصادی هلند که شامل همکاری دو کشور در زمینه‌های کشاورزی و غذا، شیلات، مدیریت، دامپروری و لبنیات، بهداشت و سلامت همچنین در حوزه‌های بهینه‌سازی سیستم‌های کشاورزی و بازاریابی است به امضا رسید.

عربستان در مسیر تفاهم کلان گام بردارد، خوشامد خواهد شنید ؛ آنا حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری در صفحه توییتر خود با بیان اینکه گفت‌وگوی مفصل تلفنی روحانی و پوتین یک روز پیش از اجلاس اوپک نشان داد زمانی که قدرت‌های بزرگ توافق می‌کنند، می‌توان شاهد تحولات بزرگی بود به تشریح تحولات حاصل از آن پرداخته و نوشت: نخستین نماد این تحول در اجلاس اوپک روی افتاد و ایران و روسیه توانستند با توافق منصفانه بر میزان تولید و رضایت اعضا گام بلندی در بازار نفت بردارند. وی می‌افزاید: عربستان هم پس از توافق اوپک چنانچه در این اجلاس تصمیم بگیرند مسلمان‌کشی خاتمه یابد، می‌تواند در مسیر تفاهم کلان گام بردارد؛ آنان خوشامد خواهند شنید.

بازداشت دو ایرانی در کنیا پیگیری می‌شود ؛ اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اخبار منتشره درخصوص بازداشت دو شهروند ایرانی در کنیا اظهار کرد: سفیر کنیا در تهران نیز عصر پنج‌شنبه به وزارت امور خارجه دعوت شد و در این ملاقات قول داد، موضوع را به سرعت پیگیری و نتیجه اقدامات خود را به وزارت امور خارجه اطلاع دهد.

استیضاح وزیر راه قبل از بررسی موضوع عاقلانه نیست؛ ایسنا مسعود پزشکیان، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص تلاش نمایندگان استان برای استیضاح وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ابتدا باید معنای استیضاح را تعریف کرده سپس درخصوص استیضاح وزیر راه تصمیم بگیریم زیرا تصمیم‌گیری قبل از بررسی موضوع و استخراج اطلاعات عاقلانه نیست. وی افزود: ضروری است ابتدا موضوع را بررسی کرده و با توجه به اطلاعات کسب شده اگر نیاز باشد، وزیر را به چالش بکشانیم و استیضاح می‌کنیم اما اگر در روند کار مشکلی نباشد، استیضاح وزیر منطقی نیست. پزشکیان درباره موافقتش با استیضاح وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تا زمانی که به طور کامل به اطلاعات دست نیابیم، نمی‌توانیم در این خصوص تصمیم بگیریم.

با آزادی بیان معیشت مردم بهبود پیدا می‌کند؛ایرنا علی مطهری، نایب‌رییس دوم مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی اینستاگرام خود در واکنش به سخنان امام جمعه موقت بجنورد و طبس نوشت: ظاهرا این آقای امام جمعه مساله آزادی بیان را از مسائل اصلی نمی‌داند و این حاکی از بی‌اطلاعی او از قانون اساسی و نظرات امام خمینی و شهید مطهری است درحالی که هم‌ مسائل معیشتی مهم است و هم آزادی بیان، هر کدام در جای خود و اتفاقا با آزادی بیان معیشت مردم هم بهبود پیدا می‌کند چون مانع تخلفات مالی و اختلاس‌ها می‌شود. وی همچنین نوشت: این سوال از جناب‌ حجت‌الاسلام آقای تقوی، رییس محترم شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه مطرح می‌شود که چرا چنین افرادی که شناخت درستی از آرمان‌های انقلاب اسلامی و راه امام خمینی و شهید مطهری و مقام رهبری ندارند در منصب امامت جمعه برخی شهرها قرار می‌گیرند و ایمان مردم به خصوص قشر فهیم و متفکر را دچار اختلال می‌کنند.

توییت روحانی در مورد وقایع مشهد؛ ایسنا رییس‌جمهور در مورد وقایع اخیر شهر مشهد، از برخی کارشکنی‌ها در این زمینه انتقاد کرد. حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: ««برخی به جای اینکه برای مردم باران رحمت باشند، ممانعت از دست و زبان‌شان انتشار می‌بارد و از نظرشان هر چیزی اشکال دارد و حرام است.»

اعلام نظر نهایی شورای نگهبان درباره «تعطیلی ۱۸ آذر» سخنگوی شورای نگهبان از بررسی تعطیلی یا غیرتعطیلی ۱۸ آذر در این شورا خبر داد و گفت: شورای نگهبان به زودی نظرش را در این درباره اعلام می‌کند. کدخدایی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر تعطیلی رسمی هشتم ربیع‌الاول که با آغاز امامت حضرت ولی‌عصر (عج) مصادف شده، گفت: هنوز در این رابطه چیزی مشخص نیست و این موضوع در شورای نگهبان در حال بررسی است.

تسهیل احراز هویت رای‌دهندگان با استفاده از کارت‌های ملی هوشمند ؛ خانه ملت اصغر سلیمی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش عمده‌یی از مردم کارت‌های ملی هوشمند خود را دریافت نکرده‌اند، گفت: احراز هویت رای‌دهندگان با استفاده از این کارت‌های هوشمند تسهیل می‌شود. وی درخصوص موافقت شورای نگهبان با الکترونیکی شدن احراز هویت رای‌دهندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار داشت: این موضوع می‌تواند یک نشانه مثبت برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی باشد. نماینده سمیرم ادامه داد: چنانچه کارت‌های ملی هوشمند به دست تمام مردم برسد، احراز هویت رای‌دهندگان نیز تسهیل می‌شود، ولی تا همین جای کار نیز تصمیم شورای نگهبان گامی مثبت ارزیابی می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر