بیشکک از ورود ایران به شانگهای حمایت می‌کند

۱۳۹۵/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۲۸

آتامبایف در نشست مطبوعاتی سالانه خود در پاسخ به خبرنگار فارس ضمن اعلام حمایت بیشکک از تهران در عرصه بین‌المللی و منطقه‌یی گفت: امیدواریم بازدیدهای متقابل مقامات بلندپایه دو کشور، فرصت‌های زیادی را برای توسعه همکاری‌ها ایجاد کند. به گزارش فارس، روز گذشته «الماس‌بیک آتامبایف» رییس‌جمهور قرقیزستان در محل اقامتگاه دولتی این کشور موسوم به «آلاآرچا» آخرین نشست مطبوعاتی سالانه خود را با موضوع بررسی نتایج فعالیت 5 ساله ریاست‌جمهوری برگزار کرد. در این مراسم بیش از 150خبرنگار از رسانه‌های داخلی و خارجی حضور داشتند که سوالات زیادی در مورد تحولات داخلی و سیاست خارجی کشور مطرح شد.

آتامبایف ابتدا در پاسخ به میزان رضایتمندی وی از دوران ریاست‌جمهوری خود اظهار کرد: مدت ریاست من در دوران دشواری بود زیرا مردم قرقیزستان در مواجهه با فعالیت دولت قبلی و پس از انقلاب سال 2010 با مشکلات زیادی روبه‌رو بودند و امروز کشور دستخوش تغییرات فراوانی شده و با دوران قبلی خود قابل مقایسه نیست. وی افزود: همانطور که مشاهده می‌کنید در قرقیزستان همچون کشورهایی که در آنها انقلاب‌های رنگی رخ داده مانند تونس و اوکراین، خونریزی و قتل‌عام ادامه ‌دارد که باعث ویرانی کشور شود، رخ نداده و اکنون قرقیزستان در وضعیت خوبی نسبت به چند سال گذشته قرار دارد. الماس‌بیک آتامبایف گفت: به عنوان رییس‌جمهور قرقیزستان با روسای همه کشورها و حتی شرکای خود در یک سطح گفت‌وگو دارم و درحالی که مردم کشور همواره دارای استقلال بوده‌اند، شرکای استراتژیک قرقیزستان مانند روسیه و چین همواره در کنار این کشور بوده و هستند ضمن آنکه بیشکک تصمیماتش را با اراده خود می‌گیرد. رییس‌جمهور قرقیزستان ادامه داد: همان‌گونه که مشاهده می‌شود، کشورهای ابرقدرت از کشورهای کوچک برای به دست آوردن منافع خود استفاده می‌کنند به عنوان مثال عراق، لیبی و سوریه در بازی‌های امریکا اکنون وضعیت دشواری دارند و مقامات واشنگتن نیز هیچ پاسخی برای ایجاد هرج و مرج در این کشورها ندارند. آتامبایف در اظهارنظر نسبت به مقالات برخی کارشناسان راجع به جانشینی خود عنوان کرد: ممانعت من از انتخاب جانشین، واقعیتی است که نشانگر دموکراسی در کشور است اما باید اذعان کرد که بین نمایندگان پارلمان شخصیت‌های قابل اعتمادی ازجمله «آموربیک باباناف» رییس حزب «رسپوبلیکا» و «بخت تالابایف» رییس حزب «انوگو پراگرس» وجود دارند که می‌توانند امور دولت را با اهمیت لازم پیش ببرند و دارای مولفه‌های مثبت برای سمت رییس‌جمهوری هستند.

وی با گریزی بر ساخت نیروگاه برق آبی و اختلافات با ازبکستان بر سر این موضوع خاطرنشان کرد: نیروگاه برق‌ آبی «قمبر- آتا» که در حالت نیمه‌ساخت است در واقع تنها به نفع «تاشکند» بوده و آب ذخیره شده در این نیروگاه در صورت لزوم در اختیار ازبکستان قرار می‌گیرد و به همین خاطر قرقیزستان نیز به دنبال سرمایه‌گذارانی است تا نیروگاه مذکور به عنوان یک طرح مشترک بین بیشکک و تاشکند اجرایی شود.

آتامبایف در پایان با اشاره به خروج پایگاه نظامی امریکا از قرقیزستان گفت: در آینده بیشکک باید بتواند خودش را با قدرت داخلی و متکی بر ارتش خود تجهیز کند.

وی افزود: این قاعده مربوط به پایگاه نظامی روسیه نیز هست و دولت فعلی قرقیزستان با مقامات نظامی روس هم گفت‌وگوهایی در این خصوص داشته‌اند که این موضوع تاکنون با اختلاف‌نظری همراه نبوده است. آتامبایف در پاسخ به سوال مربوط به افزایش افراط‌گرایی در قرقیزستان جواب داد: با آنکه دولت شوروی سال‌ها تلاش کرد تا قرقیزها را از میراث اسلامی خود دور کند، مردم قرقیز آداب و رسوم اسلامی خود را فراموش نکرده‌اند.

وی ادامه داد: اما برخی فرآیندها ازجمله گسترش فرهنگ عربی و پاکستانی که درحال حاضر در جامعه شکل می‌گیرد و جوانان کم‌اطلاع لباس عربی و پاکستانی می‌پوشند و از فرقه‌های ناشی از این کشورها پیروی می‌کنند، باعث نگرانی بیشکک است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر