بودجه 96 فردا در مجلس

۱۳۹۵/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۲۵

گروه ایران

«رونمایی از بودجه عمومی سال آینده کل کشور» مهم‌ترین بخش از صحبت‌های رییس‌جمهوری در مشهد را تشکیل می‌داد؛ سفری غیر‌رسمی که هرچند با‌توجه به حاشیه‌های اخیر این شهر از‌جمله ماجرای لغو سخنرانی علی مطهری، بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های گروهی پیدا کرد، اما روحانی بدون توجه به «موضوعات فرعی» و «حاشیه‌های غیرضروری»، ترجیح داد درباره موضوعات تاثیرگذارتری از‌جمله راهکارهای «ارتقای معیشت مردم» و «رشد اقتصادی» صحبت کرده و برنامه‌های دولت برای مهار بیکاری به‌عنوان مهم‌ترین معضل خانواده‌های ایرانی را تشریح کند. رییس‌جمهوری بااشاره به شمایل بودجه سال آینده کل کشور گفت: «بودجه عمومی سال آتی کشور که روز یک‌شنبه 14 آذر لایحه آن تقدیم مجلس دهم می‌شود 320هزار میلیارد تومان است.» بودجه‌یی که قرار است بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را در مسیر حل و فصل شدن قرار دهد و براساس اظهارات رییس دولت یازدهم با‌توجه به بهبود شاخص‌های بازار نفت در سال آینده می‌تواند ابتکار عمل بیشتری در‌اختیار دولت برای پیشبرد برنامه‌هایش قرار دهد. افزایش سهم بودجه عمرانی در برابر بودجه جاری و برنامه‌ریزی در جهت ایجاد اشتغال پایدار از دیگر ویژگی‌هایی است که برای بودجه سال آینده کشورمان طراحی شده است.


توفیق دولت در برجام نفتی

حسن روحانی عصر پنج‌شنبه در نشست شورای اداری خراسان‌رضوی در مشهد افزود: «سهم بودجه عمرانی برای نخستین‌بار در سال آینده 60هزار میلیارد تومان دیده شده و امید است این بودجه را عملیاتی کنیم. در این میان 5حوزه اشتغال، آب، فاضلاب، محیط‌زیست و ریلی به‌صورت ویژه در بودجه سال آینده دیده شده‌اند و از‌جمله اولویت‌های دولت در سال 1396 است ضمن آنکه جهت‌گیری دولت در برنامه ششم توسعه نیز در همین راستاست.»

رییس‌جمهور با اشاره به وضعیت قیمت نفت در بودجه سال آینده ادامه داد: «در بخش نفت و گاز از اواخر پارسال که برجام اجرایی شد تولید نفت و میعانات روند رو به رشدی یافت و با تصمیم اخیر اجلاس اوپک مبنی بر کاهش یک میلیون و 200هزار بشکه‌یی تولید این سازمان از ابتدای سال آینده قیمت نفت افزایش خواهد یافت. میزان کاهش و سهم کشورهای عضو اوپک مشخص شده اما در این میان ایران، از این امر مستثنا شده و مقداری هم به تولید خود طی ماه‌های آینده می‌افزاید. در این شرایط به‌طور طبیعی قیمت نفت افزایش می‌یابد. بر این اساس بودجه 320هزار میلیارد تومانی کشور پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است.»


تلاش برای مهار معضل بزرگ بیکاری

روحانی همچنین گفت: «براساس بودجه سال 1396، برای طرح‌های سودآور مشارکت چهارجانبه طراحی شده به‌گونه‌یی که یک سهم دولت، یک سهم بخش خصوصی، یک سهم بانک و به همان میزان صندوق توسعه ملی سرمایه‌گذاری می‌کنند. با این روش بودجه عمرانی کشور رشد قابل‌ملاحظه‌یی یافته و طرح‌های مهمی در این حوزه اجرا خواهد شد.» رییس‌جمهور در ادامه به وضعیت اشتغال و بیکاری نیز اشاره و بیان کرد: «جمعیت فعال و متقاضی کار در سراسر کشور افزایش یافته چنان‌که براساس آمار فروردین امسال یک‌میلیون و 200هزار نفر نیروی فعال وارد بازار کار ایران شدند. براساس آمارهای ارائه شده ازسوی مرکز آمار تا پایان مهر ماه گذشته برای 714هزار نفر از این جمعیت اشتغال ایجاد شده اما حدود 500هزار نفر همچنان بیکار هستند که بر این مبنا آمار بیکاری رو به افزایش است. هر چند در خراسان‌رضوی بیکاری کاهش یافته اما در مجموع در کل کشور مشکل و معضل بزرگی برای اشتغال داریم.»

روحانی در ادامه موضوع محدودیت‌های منابع آبی را از‌جمله معضلات سراسر کشور توصیف و بیان کرد: «طی یک سال گذشته کار بزرگی به‌ویژه در حوزه آبرسانی روستایی انجام شد، فقط در خراسان‌رضوی طرح‌های نیمه‌تمام فراوانی در موضوع مجتمع‌های آبرسانی روستایی وجود داشت که امسال به ثمر رسید. پیش از هر اقدامی صرفه‌جویی در بخش‌های مختلف اعم از شرب، کشاورزی و بازچرخانی آب به‌دلیل اهمیت بالای آن لازم است و در همین راستا باید از روش‌های علمی و نوین در این حوزه بهره گرفته شود. در کنار صرفه‌جویی، استحصال آب هم از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است، ضمن آنکه شیرین‌سازی آب دریا و انتقال آن نیز به‌دلیل بزرگی طرح نیازمند ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.»


نمره قبولی به استانداری خراسان‌رضوی

رییس‌جمهوری همچنین در ادامه عملکرد خراسان‌رضوی را در چارچوب فعالیت دولت یازدهم قابل‌قبول توصیف و بیان کرد: «در حوزه گازرسانی تلاش خوبی صورت گرفته و ضریب نفوذ گاز شهری در این استان هم‌اکنون به 99.8 رسیده و در حوزه روستایی هم تا پایان دولت به 87درصد می‌رسد.»

روحانی رشد 15درصدی مصرف برق صنعتی در استان را نیز به مفهوم حرکت در مسیر توسعه و رونق ذکر و بیان کرد: «در این میان ظرف 8ماهه گذشته امسال در کشور حدود 15هزار واحد تولیدی متوسط و کوچک که تعطیل یا نیمه‌فعال بوده و مشکل داشته‌اند با رقم 110هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی فعال شده‌اند. تسهیلات بانکی نیز تا اول مهر امسال نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 45درصد داشته است.» رییس‌جمهوری ادامه داد: «کل سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان‌رضوی ظرف 12سال پیش از فعالیت دولت یازدهم 900میلیون دلار بود اما این رقم طی سه سال اخیر760 میلیون دلار شد که نشانگر حرکت رو به جلو و رونق قابل‌ملاحظه در این حوزه است. 9پروژه فولاد در دست انجام خود نمود ظرفیت‌های این استان برای توسعه است. طی این مدت در ارتباط با مشهد و خراسان‌رضوی اقدامات خوبی انجام شده و دولت حمایت خود را همچنان ادامه می‌دهد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر