8/1میلیون دلار برای نقاشی «فریدا»

۱۳۹۵/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۲۰

یک مجموعه‌دار اروپایی خودنگاره‌یی از «فریدا کالو» نقاش معروف مکزیکی را به قیمت یک‌میلیون و ۸۱۰هزار دلار خرید. به گزارش ایسنا، یک نقاشی که ‌فریدا کالو‌ هنرمند سرشناس مکزیکی، آن را در سن ۲۲سالگی کشیده و پس از گذشت ۶۰سال پیدا شده است، در حراجی ساتبی به قیمت یک‌میلیون و ۸۱۰هزار دلار به فروش رسید.

حراجی هنر امریکای‌لاتین ‌ساتبی‌ چند روز پیش در نیویورک برگزار شد و در آن، آثاری از «روفینو تامایو» هنرمند مکزیکی و «فرناندو بوترو» نقاش کلمبیایی عرضه شد. از مهم‌ترین کارهای حراج ‌شده، ‌تابلو «هندوانه‌ها و پرتقال‌ها» بود که «تامایو» آن را در سال ۱۹۵۷ کشید و به گفته ‌ساتبی‌، زمانی از آنِ «آدری هپبورن» بازیگر معروف هالیوودی بوده است. «دختری با گردنبند» خودنگاره‌یی از «کالو» هم در این حراجی به قیمت بالایی به فروش رسید. این تابلو یکی از ۲۰ اثر هنری نخست فریدا کالو نقاش معروف مکزیکی و از زنان تاثیرگذار تاریخ است که از ۶۰سال پیش کسی از آن خبر نداشته است. این نقاشی که در سال ۱۹۲۹ کشیده شده، وضعیت خوبی دارد. این نقاشی پیش از حراج شدن، از روز ۱۹نوامبر در نیویورک به ‌نمایش درآمد. یکی از مدیران حراجی ساتبی درباره این کار گفت: این تابلو خیلی تازه به نظر می‌رسد. این اثر در بخش تاریک یک خانه نگهداری شده، بنابراین رنگ‌های آن هنوز زنده هستند. «دیگو ریورا» همسر فریدا که خود از نقاشان مطرح آن زمان بود، سال ۱۹۵۵ یک سال پس از مرگ همسرش، این اثر را به یکی از دستیاران فریدا هدیه کرد. این خودنگاره که «فریدا»ی کچل را نشان می‌دهد، از آن زمان تاکنون در اتاق خواب خانه‌ دستیار این هنرمند در کالیفرنیا نگهداری می‌شد. چندی پیش به این زن که بیش از ۹۰سال از عمرش می‌گذرد، پیشنهاد شد یادگاری فریدا را بفروشد.

چندماه پیش، شعبه نیویورک «کریستی» یک تابلو نقاشی از «کالو» را به قیمت 8میلیون دلار به فروش رساند. این تابلو، گران‌قیمت‌ترین اثر هنری به حراج رفته از یک هنرمند مکزیکی لقب دارد. در سال ۲۰۰۶ نقاشی دیگری از این هنرمند با عنوان «ریشه‌ها» به قیمت 5میلیون و ۶۰۰هزار دلار در حراجی ساتبی به فروش رسید.

فریدا کالو نخستین هنرمند امریکای‌لاتینی بود که قیمت کارهایش از مرز یک‌میلیون دلار گذشت. اثری از او در سال ۱۹۹۰ به قیمت یک‌میلیون و ۴۰۰هزار دلار چوب حراج خورد. در دنیای هنر، این زن هنرمند را بیشتر برای خودنگاره‌های منحصربه‌فردش می‌شناسند. شخصیت، سبک و تعداد کم آثار «کالو» باعث شده بسیاری از مجموعه‌داران مشتری کارهای او باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر