وجود یک میلیون و 112 هزار بی‌سواد مطلق

۱۳۹۵/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۱۸


رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه 4 درصد جمعیت 10 تا 49 سال کشور بی‌سواد مطلق هستند، عنوان کرد: یک میلیون و 112 هزار نفر در کشور فاقد مهارت‌های پایه سواد هستند. به گزارش آنا، علی باقرزاده، رییس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: براساس سرشماری سال 1390، 3 میلیون و 456 هزار نفر در محدوده سنی 10 تا 49 سال خود را فاقد مهارت‌های پایه سواد یا بی‌سواد مطلق عنوان کرده‌اند که اکنون از این تعداد یک میلیون و 112 هزار نفر باقی مانده است.

وی با توجه به راه‌های خروج 2 میلیون و 344 هزار از آمار بی‌سوادی، افزود: تعدادی از این افراد جزو اتباع خارجی بودند، تعدادی نیز تحت آموزش‌های سوادآموزی قرار گرفتند، عده‌یی جزو اقشار آموزش‌ناپذیر بودند و عده‌یی دیگر نیز از محدوده سنی 10 تا 49 خارج شدند. رییس سازمان نهضت سوادآموزی درباره افراد آموزش‌ناپذیر یادآور شد: افرادی که بهره هوشی کمتر از 68 تا 70 داشته باشند جزو این گروه محسوب می‌شوند که اکثرا این افراد دچار معلولیت ذهنی هستند. باقرزاده خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به معلولیت جسمی جزو این افراد محسوب نمی‌شوند، زیرا اکنون بسیاری از این افراد هر ساله تحت آموزش قرار می‌گیرند و سرانه‌یی نیز برای آموزش آنها در نظر گرفته شده است. رییس سازمان نهضت سوادآموزی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه بر چه پایه‌یی نرخ بی‌سوادی در محدوده سنی 10 تا 49 سال محاسبه می‌شود، عنوان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌یی داشته که بر اساس آن باید نرخ بی‌سوادی در برنامه ششم توسعه به صفر برسد بر همین اساس ما نیز نرخ بی‌سوادی را در این رده سنی در نظر گرفتیم.

این آمار در سال 94 با اختلاف بسیاری اعلام شده بود؛ چراکه در آن زمان رقم 10 میلیون نفر برای بی‌سوادان مطلق بیان شده بود. همین آمار در سال 93 بیشتر و معادل 20 میلیون نفر اعلام شده بود هرچند این رقم آمار بی‌سوادان مطلق و کم‌سواد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر