اخبار

۱۳۹۵/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۹۸۳

نمی‎توان روی کاهش تولید نفت غیراوپکی‎ها حساب کرد

افزون بر چالش‎های اوپک برای همراه کردن اعضای خود در توافق کاهش تولید، امید چندانی به همراهی تولیدکنندگان نفت غیرعضو این سازمان با این توافق وجود ندارد.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، تلاش اوپک برای بازگرداندن توازن به عرضه و تقاضای نفت در جهان سبب شده است برخی از چالش‎های اقتصاد جهانی خود را نشان دهند.

اوپک در نشست این هفته خود، با دو گزینه چالش‎برنگیز رو‎به‎رو است؛ از یک سو کاهش عرضه این سازمان راه را برای افزایش تولید دیگران، به ویژه تولیدکنندگان نفت امریکا، هموار می‎کند تا سهم این سازمان را از بازارهای جهانی از آن خود کنند و از سوی دیگر، شکست در دستیابی به توافق می‎تواند قیمت‎ها را پایین بیاورد و فشار به اعضای بحران‎زده اوپک را تشدید کند. هر کدام از دو نتیجه یاد شده، می‎تواند مسیر آینده اقتصاد و بازارهای جهانی را که همچنان به‌شدت به نوسان قیمت نفت حساس هستند، مشخص کند.

افزون بر مذاکره درباره کاهش تولید میان 14عضو اوپک، گفت‎و‎گو درباره این مساله با تولیدکنندگان غیر عضو این سازمان، از جمله روسیه، برزیل و قزاقستان، ادامه داد. با این همه، بعید است که این کشورها این‌بار کوتاه بیایند زیرا وضع کنونی بازار نفت که نتیجه تصمیم‎های گذشته اوپک است، با گذشته تفاوت دارد.

آمریتا سن، کارشناس موسسه انرژی اسپکتس، گفت: در نهایت، همه به منافع خود نگاه می‎کنند و هیچ کس نمی‎خواهد سهم خود را از بازار از دست بدهد.

طبق برآورد صندوق بین‎المللی پول، تولید ناخالص داخلی در روسیه و قزاقستان در سال 2016 میلادی با 0.8درصد و در برزیل با 3.3درصد کاهش رو‎به‎رو می‎شود. یکی از انگیزه‎های اوپک برای خودداری از کاهش تولید در دو سال پیش، وادار کردن امریکا به کاهش تولید نفت بود. با وجود افت تولید، کاهش سرمایه‎گذاری، افزایش ورشکستگی و کاهش اشتغال در صنعت نفت امریکا در دو سال گذشته، در ماه‎های اخیر وضع این گروه از تولیدکنندگان نفت به ثبات رسیده است.

به گفته برخی منابع، اوپک قصد دارد تولید روزانه خود را یک میلیون بشکه کاهش دهد و از روسیه خواسته است که 300هزار بشکه از تولید روزانه خود بکاهد.

اگرچه روسیه از آمادگی خود برای تثبیت تولید نفت در سطح 11میلیون و 200هزار بشکه در روز خبر داده، اما ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور این کشور، از اعلام آمادگی برای کاهش تولید، خودداری کرده است. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، اعلام کرده تثبیت تولید نفت این کشور به معنای کاهش 200هزار تا 300هزار بشکه‌یی تولید این کشور است، زیرا جلوی افزایش تولید برنامه‎ریزی شده این کشور در سال 2017 میلادی را می‎گیرد.

با وجود رکوردشکنی تولید نفت روسیه، وابستگی شدید تولید این کشور به درآمدهای نفت و گاز سبب شده است دولت آن توان انعطاف چندانی نداشته باشد. از سوی دیگر، تحریم‎های امریکا و اروپا، صنعت نفت روسیه را در فشار گذاشته است.

از سوی دیگر، به گفته کارشناسان، روسیه و عربستان رقابتی شدید برای تصاحب مشتریانی همچون چین، هند و لهستان دارند و برای واگذاری عرصه رقابت، انگیزه‎یی ندارند. یکی دیگر از امیدواری‎های اوپک این است که دیگر تولیدکنندگان نفت غیر اوپکی غیر از روسیه نیز تولید روزانه نفت خود را 200هزار بشکه کاهش دهند، اما در این جمع، نامزدهای چندانی وجود ندارند. یکی از گزینه‎های مورد اشاره، قزاقستان است اما این کشور اکنون به دنبال افزایش تولید نفت از میدان کاشاگان خود است. همیشه ممکن است غافلگیری پیش بیاید. برخی از کارشناسان به سال 1998 میلادی اشاره می‎کنند که در آن، پس از ماه‎ها گفت‎و‎گوی پنهانی و پر تنش، اوپک توانست نروژ، مکزیک و چند کشور دیگر را برای همراهی با کاهش تولید قانع کند و قیمت نفت را از حدود 10دلار بالا بکشد. با این همه، روزگار دگرگون شده است. در گذشته تولید نفت مکزیک بطور عمده در اختیار دولت بود، اما اکنون در دست شرکت‎های بین‎المللی است. در سال 1998 میلادی، تولید نفت نروژ رو به افزایش داشت، اما اکنون این کشور با کاهش تولید رو‎به‎رو شده و به گفته ترد لین، وزیر انرژی این کشور، بعید است که با اوپک همراهی کند. وزیر انرژی نروژ اعلام کرد نیروهای بازار هم اکنون کار خود را آغاز کرده‎اند و افت قیمت سبب شده است تولید نفت در میدان‎های پرهزینه کاهش یابد و ارزان شدن بنزین توانسته است تقاضا را به تدریج بالا ببرد. وی گفت: بازار به زودی خودش را متوازن می‎کند.


اثرات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بر بازار نفت

پژوهشی که در زمینه بررسی تحولات بازار جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی انجام شده نشان می‌دهد که گرچه برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) بر اقتصاد جهان و به‌ویژه بازارهای مالی تاثیر کوتاه‌مدتی گذاشته ولی با این حال تاثیر کامل آن هنوز عیان نیست و به نظر می‌رسد برگزیت پیش‌بینی‌های اقتصادی را در سطح بین‌المللی با سختی و پیچیدگی مواجه کرده است.

به گزارش ایسنا، در فصل دوم ۲۰۱۶، رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا موجب بروز برخی نوسانات در بازارهای مالی جهان و ایجاد بی‌اطمینانی در رابطه با چشم‌انداز اقتصاد جهانی شد. نتیجه همه‌پرسی بریتانیا، بازارهای مالی را به‌شدت شگفت‌زده کرد و بلافاصله بعد از آن، قیمت‌ها شروع به تعدیل کردند.

از ۲۳ ژوئن ارزش پوند به‌شدت کاهش یافت، با این وجود برگزیت اثر کوتاه‌مدتی بر بازارهای مالی جهانی داشت. همچنین رشد اقتصادی در میان اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه متفاو ت است. گرچه بهبودهای نسبی در برخی از این اقتصادها مانند برزیل و روسیه دیده می‌شود ولی رشد اقتصادی چین و هند در فصل دوم ۲۰۱۶ تقریبا بدون تغییر ماند.

در فصل دوم سال ۲۰۱۶ تقاضای جهانی نفت به دنبال افزایش تقاضای بنزین در ایالات‌متحده و تقاضای دیزل در اتحادیه اروپا نسبت به فصل قبل ۴۰۰هزار بشکه در روز افزایش یافت و به 95.6میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵۰۰هزار بشکه در روز بیشتر است. با وجود آنکه تقاضای جهانی نفت در فصل دوم سال ۲۰۱۶ افزایش داشته است، اما تقاضای نفت کشورهای OECD حدود ۷۰۰هزار بشکه در روز نسبت به فصل قبل کاهش یافته که البته در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ نیز تقاضای نفت این کشورها در این فصل روند کاهشی داشته، بنابراین این کاهش تقاضای فصلی یک پدیده معمول در میان کشورهای OECD است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر