پیروزی بزرگ استراتژیک ارتش سوریه در حلب

۱۳۹۵/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۹۷۸

گروه جهان

نیروهای نظامی سوریه و هم‌پیمانانش به یک پیروزی بزرگ در حلب دست یافته‌اند. موقعیت شورشیان می‌تواند با از دست دادن کنترل این منطقه که اکنون به دست ارتش سوریه افتاده است به‌شدت تضعیف شود. به گزارش تلویزیون دولتی سوریه، واحدهای ارتش به‌طور کامل محله‌ صاخور حلب را به تصرف خود درآوردند. به گزارش رویترز، دید‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن تایید کرده که این بزرگ‌ترین شکست شورشیان در حلب از سال ۲۰۱۲ تاکنون بوده است. به‌گفته‌ رییس این سازمان نزدیک به اپوزیسیون، رامی عبدالرحمن، در جریان پیشروی ارتش سوریه در روزهای گذشته شورشیان کنترل خود را بر بیش از یک‌سوم مناطق تحت تسلط خود در شرق حلب از دست داده‌اند. سقوط کامل محله صاخور می‌تواند ارتباط میان مناطق تحت کنترل شورشیان در حلب را قطع کند؛ امری که به شکلی تعیین‌کننده به تضعیف شورشیان خواهد انجامید.

در حال حاضر، برآوردهای سازمان ملل نشان می‌دهد که شماری نزدیک به ۳۰۰ هزار غیرنظامی در شرایطی بسیار دشوار در حلب گرفتار شده‌اند. دولت سوریه شورشیان را متهم کرده که جلو غیرنظامیان را می‌گیرند و نمی‌گذارند آنها به مناطق امن بگریزند. دو هفته پیش سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه گفته بود شورشیان در شرق حلب، مانع از فرار ده‌ها خانواده به مناطق امن شده‌اند.

در همین حال رسانه‌ها گزارش داده‌اند که با تصرف دو منطقه‌ دیگر در شرق حلب توسط ارتش سوریه، هزاران غیرنظامی از این شهر گریخته‌اند. این دو منطقه، جبل بدرو و بئادین هستند. پیش از این منطقه‌ مسکونی هنانو در شمال شرق حلب از کنترل شورشیان خارج شده بود. رسانه‌های دولتی سوریه اعلام کردند ارتش در حال پیشروی به سوی مناطق حیدریه و صاخور است. بر اساس گزارش دید‌بان حقوق بشر سوریه، در پی این پیشروی بیش از چهار هزار غیرنظامی در طول ۲۴ ساعت از شرق حلب گریخته‌اند. یک مقام سازمان ملل گفته بود، شمار افرادی که در سوریه تحت محاصره قرار دارند در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده و اکنون به یک میلیون نفر می‌رسد. از این یک میلیون نفر ۸۵۰ هزار سوری در محاصره نیروهای دولتی و بقیه در محاصره نیروهای وابسته به داعش هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر