ترامپ نگران از دست دادن کاخ سفید است

۱۳۹۵/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۹۷۵

گروه جهان طلا تسلیمی

جنجال‌ها بر سر انتخابات امریکا و پیروزی غیرمنتظره دونالد ترامپ همچنان ادامه دارد. انتشار خبرهای مربوط به اختلاف آرای الکترال و آرای مردمی و پیشرو بودن هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات ترامپ، در آرای مردمی و همچنین درخواست دو نامزد دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری برای بازشماری آرا‌ در سه ایالت، رییس‌جمهور منتخب را وحشت‌زده کرد. این اخبار به اندازه‌یی برای ترامپ غیر‌قابل هضم بود که ساعت‌ها خشم خود را در پیام‌هایی در توییتر ابراز می‌کرد و درنهایت هم یک‌شنبه این ادعای بی‌پایه و اساس را بیان کرد که تنها علتی که محبوبیت وی در آرای مردمی کمتر شده این است که میلیون‌ها نفر به صورت غیرقانونی رای داده‌اند. ترامپ نوشته است: «من علاوه بر پیروزی در آرای الکترال در این سرزمین، در آرای مردمی هم پیروز شدم؛ البته اگر میلیون‌ها نفر را که به‌صورت غیرقانونی رای داده بودند، نادیده بگیرید.»

نیویورک تایمز می‌نویسد، پیام‌های خشمگینانه ترامپ در توییتر در پی شک و تردیدهای کمپین هیلاری کلینتون در مورد شمارش آرا در ویسکانسین و احتمال مطرح شدن درخواست‌های مشابه برای بازشماری آرا در ایالت‌های میشیگان و پنسیلوانیا توسط جیل استین، نامزد حزب سبز در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، آغاز شد. اظهارات جدید ترامپ، به نوعی یادآور ادعاهای وی در کمپین‌های انتخاباتی و در زمانی بود که نظرسنجی‌ها از شکست وی در مقابل کلینتون حکایت داشت؛ زمانی که رییس‌جمهور منتخب دلیل عقب ماندنش در نظرسنجی‌ها را نظام فاسد می‌دانست. ادعاها مبنی بر تقلب در انتخابات سال‌هاست که از سوی جمهوری‌خواهان مطرح می‌شود، اگرچه هیچ سند و مدرکی دال بر این ادعاها کشف نشده است، به‌ویژه یافتن سند و مدرک برای ادعای آقای ترامپ مبنی بر تقلب میلیونی در انتخابات بسیار دشوار به‌نظر می‌رسد. وی ساعات پایانی روز یک شنبه باز هم بدون ارائه سند و مدرکی در پیامی در توییتر به «تقلب جدی در آرا‌ در ایالت‌های ویرجینیا، نیوهمپشایر و کالیفرنیا» اشاره کرد.


ساز ناکوک اطرافیان ترامپ

جنجال‌ها بر سر شمارش آرا و واکنش‌های تند و تیز ترامپ در توییتر در‌حالی رخ می‌دهند که رییس‌جمهور منتخب در انتخاب فردی مناسب برای سمت مهم وزیر خارجه به‌شدت درگیر است و اختلاف‌نظرها میان مشاوران رسمی و غیر‌رسمی وی در این زمینه همچنان ادامه دارد. کلیان کانوی‌ یکی از مشاوران ارشد دولت ترامپ، کمپینی عمومی را برای تحت‌تاثیر گذاشتن تصمیم‌گیری رییس‌جمهور در مورد میت رامنی‌ یکی از نامزدهای اصلی برای ریاست بر وزارت خارجه، به راه انداخت که اقدام چندان مناسبی از سوی یک مشاور نبود. وی با حضور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: «رامنی برای آسیب رساندن به ترامپ در رقابت‌های اولیه در میان جمهوری‌خواهان، از حد خود خارج شده است.» این در‌حالی است که ترامپ پیش‌تر از توانایی‌های رامنی تعریف کرده‌ و وی را فردی لایق برای تصدی مقام وزیر خارجه دانسته بود. در‌خصوص درخواست‌ها برای بازشماری آرا‌ هم هر کسی ساز خود را می‌زند. گروه انتقال قدرت ترامپ پیش از این جنجال‌ها تفکر نیاز به شمارش مجدد آرا‌ را به تمسخر گرفت و با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد: «این طرح توطئه‌یی از سوی حزب سبز، آن هم در مورد انتخاباتی است که نتیجه آن پیش‌تر اعلام شده است و ‌باید به جای به چالش کشیدن و سوءاستفاده از شرایط، به نتایج این انتخابات احترام گذاشته شود.» اما همین پیام گروه انتقال قدرت با ادعای تقلب روز یک‌شنبه رییس‌جمهور منتخب مغایرت داشت.


توییت‌های جنجالی

ترامپ با انتشار این پیام‌ها در توییتر، به‌دنبال جلب‌توجه و واکنش آن دسته از هوادارنش است که در شبکه‌های مجازی، دو میلیون رای بیشتر کلینتون در آرای مردمی را ادعایی دروغین خوانده بودند. اما از سوی دیگر، اگر میلیون‌ها نفر به‌طور غیرقانونی رای داده‌ باشند، احتمالا مقامات در سراسر کشور ترغیب به شمارش گسترده مجدد آرا و تحقیقات درمورد احتمال تقلب را خواستار خواهند شد.

بسیاری از هواداران هیلاری کلینتون امیدوار هستند که ماهیت اقدام برای شمارش مجدد آرا‌ در سه ایالت که ترامپ در آنها پیشرو بود، به نوعی نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری و پیروزی ترامپ را در آرای الکترال، تغییر دهد. پس از سه هفته، کمپین انتخاباتی کلینتون اعلام کرد که در درخواست برای شمارش مجدد آرای ایالت ویسکانسین، مشارکت خواهد کرد که همین مساله به واکنش‌های شدیدتر ترامپ در پایگاه اجتماعی توییتر دامن زد. دونالد ترامپ صفحه خود در پایگاه اجتماعی توییتر را شخصا کنترل و بسیاری از پیام‌ها را خودش تایپ می‌کند. وی در واکنش به مساله بازشماری آرا‌ هیچ بیانیه رسمی صادر نکرد و در توییت‌های ضد و نقیض، در ابتدا از شمارش آرا‌ حمایت و اعلام کرد چنین اقدامی اثبات خواهد کرد که وی در آرای مردمی هم از کلینتون جلوتر بوده است. اما در پیام‌های بعدازظهر یک‌شنبه کار به جایی رسید که وی در نقل‌قولی از کلینتون نوشت: «باید نتیجه انتخابات را بپذیریم و نگاهی به آینده داشته باشیم؛ دونالد ترامپ رییس‌جمهور می‌شود.»

دلداری دموکرات‌ بازنده

در حالی که بسیاری از نزدیکان و مشاوران ترامپ از نگرانی رییس‌جمهور در مورد شمارش مجدد آرا در برخی ایالت‌ها سخن گفتند، برنی سندرز نامزد حزب دموکرات که در مرحله اولیه رقابت‌های درون‌حزبی از هیلاری کلینتون شکست خورد، اعلام کرد: «هیچ‌کس انتظار وقوع تغییری اساسی در نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری پس از بازشماری آرا را ندارد.»

وی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان افزود: «روند بازشماری آرا قرار نیست به نتیجه انتخابات لطمه‌یی وارد کند، زیرا بازشماری معمولا بعد از هر انتخاباتی رخ می‌دهد.

بازشماری آرا صورت می‌گیرد و درخواست حزب سبز امریکا برای این کار کاملا قانونی است. برای هر انتخاباتی امکان بازشماری آرا وجود دارد؛ اما هیچ‌کسی توقع ندارد که در نتیجه این بازشماری تغییری اساسی رخ دهد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر