اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۹۶۹

ممکن شدن جابه‌جایی وجوه سرمایه‌گذاران خارجی در بورس

با توجه به مشکلاتی که در زمینه افتتاح حساب برای سرمایه‌گذارن خارجی وجود داشت، بانک ملت از طریق شعب داخل و خارج خود از این پس انجام معاملات اوراق بهادار و کالایی را در بورس‌های ایران به عهده می‌گیرد.

به گزارش «تعادل»، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با بانک ملت تفاهمنامه‌یی در جهت تسهیل امور مرتبط با نقل و انتقال وجوه سرمایه‌گذاران خارجی امضا کردند. این تفاهمنامه در راستای توسعه بازار سرمایه در عرصه بین‌المللی شدن بازار سرمایه و جذب سرمایه‌گذاران خارجی به امضا

رسید.

محمدرضا محسنی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با اشاره به انتخاب بانک ملت به عنوان بانک عامل بین‌المللی جهت افتتاح حساب ارزی برای سرمایه‌گذاران خارجی گفت: با توجه به مشکلاتی که در زمینه افتتاح حساب برای سرمایه‌گذاران خارجی وجود داشت، بانک ملت از طریق شعب داخل و خارج خود از این پس انجام معاملات اوراق بهادار و کالایی را در بورس‌های ایران به عهده می‌گیرد.

وی به تمایل سرمایه‌گذاران کره‌یی برای ورود نقدینگی به بازار ایران اشاره کرد و گفت: از این پس انجام عملیات کارگزاری ارزی و تسویه و بازپرداخت اصل و سود سرمایه‌گذاری و واریز حساب‌های سرمایه‌گذاران خارجی ازجمله سرمایه‌گذاران کره جنوبی، توسط این بانک انجام می‌شود. محسنی با بیان اینکه «سمات» متعهد به افتتاح حساب ریالی نزد بانک ملت است، به تعهدات بانک ملت در این تفاهمنامه اشاره کرد و گفت: بانک ملت متعهد است پس از افتتاح حساب و واریز وجوه ارزی توسط سرمایه‌گذاران خارجی با درخواست سرمایه‌گذاران خارجی، وجوه ارزی را به ریال تبدیل و بلافاصله به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نزد بانک ملت

واریز کند.

وی افزود: همچنین بانک ملت متعهد است عملیات تبدیل ارزهای خارجی ازجمله وون کره جنوبی و برعکس را بر اساس نرخ‌های بازار آزاد کشور محل پرداخت براساس میانگین نرخ ارز انجمن صرافی‌ها در همان روز که سرمایه‌گذاران خارجی دستور را صادر می‌کنند، انجام دهد. محسنی با تاکید بر این نکته که ریسک نوسانات نرخ ارز خارجی به ریال و بالعکس بر عهده سرمایه‌گذاران خارجی است، گفت: مالکیت هرگونه اوراق بهادار که توسط این تفاهمنامه خریداری می‌شود به نام سرمایه‌گذار خارجی است، بنابراین شرکت سرمایه‌گذار مرکزی مالکیت اوراق بهادار را به نام سرمایه‌گذاری خارجی اعمال می‌کند.


سهام غیرمدیریتی «سمگا» روی میز فروش می‌رود

سهام غیرمدیریتی«سمگا» با قیمت پایه 4هزار و 57 ریال توسط کارگزاری ارگ هومن شنبه 13 آذر ماه در بازار اول فرابورس ایران عرضه می‌شود. صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آرمان شهر تعداد 81 میلیون و 300هزار سهم معادل 4.065درصد از سهام «سمگا» را از طریق شرکت کارگزاری ارگ هومن شنبه 13 آذر ماه عرضه می‌کند.

قیمت پایه هر سهم «سمگا» که یکجا و شرایطی واگذار می‌شود، رقم 457تومان تعیین شده است. همچنین قیمت پایه کل این عرضه 32.9میلیارد تومان است که سپرده حضور در این رقابت 3درصد از این قیمت کل را شامل می‌شود.

شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران اسفند ماه 89 در بازار اول فرابورس و در گروه هتل و رستوران پذیرش و نماد آن اردیبهشت ماه سال 90 درج شد. معاملات سهام این شرکت از تاریخ 11مرداد ماه سال 90 در بازار اول فرابورس آغاز شده و هم‌اکنون این شرکت دارای سرمایه 2هزار میلیارد ریالی است.


سبد مالی سرمایه‌گذاری در بورس کالا متنوع می‌شود

کالاها همواره بخش جدایی‌ناپذیری از سبد مالی در سرمایه‌گذاری‌های کوچک و بزرگ سازمانی در سراسر جهان محسوب می‌شوند اما برای بسیاری از مردم، دسترسی سریع و کارآمد به این نوع از دارایی‌ها با مشکلاتی همچون مسوولیت مشروط، الزامات حاشیه‌یی، محدودیت‌های قانونی، مسائل مربوط به برقراری ارتباطات و دسترسی به بورس‌های مشتقات بین‌المللی مواجه بوده و این مشکلات باعث شده بسیاری از سرمایه‌گذاران قادر به سرمایه‌گذاری در حوزه کالا نباشند یا بهای سنگینی برای کسب امتیاز مورد نیاز پرداخت کنند.

در بورس‌های دنیا ازجمله بورس لندن، صندوق‌های کالایی راه‌اندازی شدند تا یکی از ساده‌ترین راه‌های متنوع کردن سبد مالی سرمایه‌گذاری در بازار کالایی ایجاد شود و از آنجا که دسترسی به این بازارها برای اغلب سرمایه‌گذاران دشوار است، صندوق‌های کالایی این امکان را فراهم کرده‌اند.

مزیت‌های منحصر به فرد صندوق‌های کالایی و تجربه راه‌اندازی این صندوق در بورس‌های دیگر در کنار کمبود منابع مالی در حوزه بازار محصولات کشاورزی به ویژه کالاهای استراتژیک موجب شد تا ایده راه‌اندازی صندوق‌های کالایی در بورس کالا شکل بگیرد تا سرمایه‌گذاران بتوانند در کالاهای مختلف سرمایه‌گذاری کرده و از این طریق منتفع شوند.

چراکه صندوق‌های کالایی ابزارهای جدید مالی هستند که این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهند تا به جای خرید و نگهداری کالای مورد نظر و تحمل ضرر و زیان، اوراق این صندوق‌ها را خریداری کنند و نگهداری از آن کالا را بر عهده نداشته باشند لذا این صندوق‌ها غیر از سپرده‌های بانکی و گواهی سپرده، بخش قابل ملاحظه‌یی از وجوه گردآوری شده را به سرمایه‌گذاری در کالای خاص اختصاص می‌دهند. علاوه بر این، صندوق‌های کالایی به طور حرفه‌یی‌تر می‌توانند جای دلال‌ها را بگیرند با این تفاوت که این صندوق‌ها تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می‌کنند.

همچنین صندوق‌های کالایی این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهند تا از هزینه‌ها و خطرهای مرتبط با ذخیره‌سازی کالاها جلوگیری کنند. ضمن اینکه دسترسی به بازارهای کالایی را با هزینه کم فراهم می‌کنند؛ به طوری که سرمایه‌گذار نیازی به پرداخت هزینه‌های ورود یا خروج یا حق‌العمل‌کاری

ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر