اخبار

۱۳۹۵/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۹۶۳

تعیین تکلیف 5 شرکت‌ بیمه فاقد مدیرعامل

رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه آیین‌نامه ۹۰ در راستای تعیین افراد با صلاحیت در پست‌های کلیدی شرکت‌های بیمه تدوین شده است، گفت: به زودی مدیران عامل 5 شرکت‌ بیمه که بدون مدیرعامل اداره می‌شوند، مشخص می‌شود.

عبدالناصر همتی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند؛ آیین‌نامه 90 که چارچوب احراز صلاحیت حرفه‌یی کارکنان کلیدی صنعت بیمه را تعیین کرده چالش‌های جدی را برای انتخاب مدیران به وجود آورده است، اظهار داشت: بالاخره فردی که قرار است در سمت بیمه به عنوان مدیرعامل تعیین شود باید صلاحیت این پست را هم داشته باشد و آیین‌نامه 90 در همین راستا تدوین شده است.

وی در خصوص عدم تعیین مدیرعامل برای برخی شرکت‌های بیمه افزود: تغییر مدیرعامل و هیات‌مدیره در شرکت‌ها پدیده عادی است چرا که ممکن است سهامداران این شرکت از یک مدیر راضی نباشند یا مدیرعامل با هیات‌مدیره شرایط همکاری نداشته باشد.

همتی گفت: شرکت‌هایی که مدیرعامل آنها تعیین نشده به زودی کار فرآیند احراز صلاحیت آنها انجام خواهد شد. رییس کل بیمه مرکزی درباره تایید صلاحیت اعضای هیات‌مدیره بیمه میهن بیان داشت: مدیران این شرکت پیگیر هستند و ما هم در حال بررسی اعضای معرفی شده برای هیات‌مدیره این شرکت هستیم و به زودی نتیجه بررسی‌ها اعلام خواهد شد. وی با بیان اینکه بیمه مرکزی بر عملکرد همه شرکت‌ها نظارت دارد، گفت: بیمه مرکزی شرکت‌هایی را که ثبات مدیریتی ندارند را هم رصد می‌کند و تذکرات لازم را به آنها می‌دهد، بنابراین اگر شرکتی در دوره‌یی کوتاه با فقدان مدیرعامل روبه‌رو شود به معنای نبود نظارت بر آن شرکت نیست.

به گزارش فارس هم‌اکنون شرکت بیمه میهن مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره ندارد و افرادی از سوی شرکت به بیمه مرکزی برای احراز صلاحیت پست هیات‌مدیره معرفی شدند. پس از تایید صلاحیت این افراد اعضای هیات‌مدیره جدید باید مدیرعامل بیمه میهن را انتخاب و برای احراز صلاحیت به بیمه مرکزی معرفی کنند. همچنین شرکت بیمه تعاون، بیمه سرمد و دو شرکت بیمه متقابل کیش (دو شرکتی که به صورت تخصصی به بیمه نفتکش‌ها مبادرت می‌کنند) با سرپرست اداره می‌شوند و در گیرو‌دار احراز صلاحیت مدیرعامل هستند.


کاهش پولشویی با توسعه بانکداری الکترونیک

مدیر گروه بانکداری الکترونیکی پژوهشکده پولی و بانکی گفت: مهم‌ترین علت فاصله بانکداری الکترونیک ایران با دنیا، وجود قوانین دست و پاگیر بانکی است.

به گزارش «تعادل»، نیما امیرشکاری با بیان اینکه مردم ما از طریق ابزارهای نوین درگیر بانکداری الکترونیک هستند، از قوانین مربوط به احراز هویت ازجمله قوانین دست و پاگیر در رابطه با بانکداری الکترونیک یاد کرد و افزود: هیچ‌گونه زیرساخت بانکی مناسبی برای این‌گونه فعالیت‌ها وجود ندارد.

به گفته مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی، مهم‌ترین مشکل ما در این زمینه اعتماد کم مشتریان است.

وی ادامه داد: متاسفانه قوانین موجود نتوانستند اعتماد مردم را جلب کنند، زیرا اگر مشتریان سیستم بانکی اعتماد لازم را از انجام خدمات و امنیت منابع مالی خود داشته باشند، به‌طور قطع استفاده از این سیستم برای آنها راحت‌تر از شعبه رفتن است.

این کارشناس بانکداری الکترونیک تاکید کرد: بخش زیادی از این اعتمادسازی برعهده بانک مرکزی است؛ بانک مرکزی باید با همکاری قوه مقننه و قضاییه قوانین و دستورالعمل‌های لازم را در این بخش تدوین کند.

امیرشکاری درباره فعالیت‌های پژوهشکده پولی و بانکی در این زمینه گفت: این پژوهشکده اقدام‌هایی ازجمله آموزش قضات و همکاری با مرکز پژوهش‌های مجلس را در دستور کار داشته است.

وی در عین حال افزود: اقدام عمده و اصلی برعهده بانک مرکزی است تا بسترهای لازم را در این زمینه ایجاد کند که متاسفانه این موضوع در دستور کار آنها قرار ندارد.

مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به تاثیر استفاده از بانکداری الکترونیک در جلوگیری از پولشویی و تقلب در سیستم بانکی، گفت: شفاف‌تر شدن فعالیت‌ها یکی از مزایای بانکداری الکترونیک است و اگر استفاده از این سیستم رواج یابد، در کاهش تقلب و پولشویی اثرگذار خواهد بود.

امیر شکاری درباره پیشرفت بانکداری الکترونیک در ایران گفت: بانکداری الکترونیک دو بال متفاوت دارد که یک بال «فرآیندهای بانکی» از جمله سپرده‌گیری و اعطای تسهیلات است و بال دیگر آن به «پرداخت الکترونیک» اختصاص دارد.

وی افزود: نظام بانکی تاکنون در زمینه پرداخت الکترونیک، فعالیت‌های چشمگیری داشته به شکلی که بازارهای سنتی و نوین به درگاه‌های پرداخت الکترونیک مجهز شده است.

وی ادامه داد: در ارزیابی وضعیت بانکداری الکترونیک در ایران باید به این نکته توجه داشت که ایران با فاصله‌یی چند ساله در حال حرکت به سمت خدمات نوین الکترونیک است.

امیرشکاری با یادآوری برگزاری ششمین همایش بانکداری الکترونیک در دی امسال، گفت: باید در حوزه بانکداری الکترونیک از فضای پسابرجام استفاده کرده و با بهره‌گیری از امکانات و تکنولوژی‌هایی که در سطح بین‌الملل کاربرد دارد، توانایی و ظرفیت‌های خود را به دنیا نشان دهیم.

ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت روزهای سیزدهم و چهاردهم دی امسال به همت پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی و شرکت ملی انفورماتیک برگزار می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر