صفحاتی که جای جعبه جادو را گرفتند

۱۳۹۳/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۹۲

بیش از سه دهه پس از آنکه‌گیرنده‌های تلویزیون توانستند جای پای خود را در ارتباطات عمومی محکم کنند، ‌گیرنده‌های لامپی قدیمی جای خود را به‌گیرنده‌های ترانزیستوری دادند که هنوز هم می‌توان آخرین نمونه‌های آن نسل را در خانه‌های مردم مشاهده کرد. با این وجود عمر‌گیرنده‌های ترانزیستوری تلویزیون نیز به پایان آمده و تلویزیون‌های دیجیتال و هوشمند به‌سرعت در حال گسترش قلمرو خود هستند.

امروزه دیگر تلویزیون‌ها صرفا یک‌دستگاه‌گیرنده صوت‌و تصویر نیستند و به یکی از اعضای مهم در مجموعه‌ مبلمان خانه‌ها مبدل شده‌اند. تا جایی که حتی درحالت خاموش بودن نیز کارکرد و تاثیر دکوراسیونی خود را بر خانه‌های ما می‌گذارند.

به همین دلیل هم برای انتخاب یک دستگاه ‌گیرنده هوشمند، لازم است میزان هماهنگی فرم، رنگ و اندازه آن با مبلمان و دکوراسیون خانه از اهمیت بسزایی برخوردار است. این موضوع به اندازه‌یی حایز اهمیت است که سازندگان تلویزیون را هم ترغیب به طراحی و ساخت محصولاتی باریک‌تر و جذاب‌تر کرده است.

به‌عنوان مثال اگر به قاب حاشیه تلویزیون‌های مدرن امروزی توجه کنید، تا حد زیادی ظریف، لوکس و درعین حال نامریی شده‌اند. به‌نحوی که در نگاه اول به‌نظر می‌رسد که تنها یک صفحه نمایش بزرگ پیش روی ما قرار گرفته است. اگر این تلویزیون‌ها را به دیوار آویزان کنیم یا از کنار به آن نگاه کنیم، همان حاشیه‌ باریک هم از نظر ناپدید می‌شود.

از طرفی جانمایی آسان و جاگیری کم این دستگاه‌ها نیز خریداران را متقاعد کرده است که بزرگ‌ترین سایز ممکن تلویزیون‌های موجود در بازار را انتخاب کنند .

سایزی که علاوه بر هماهنگی با سلیقه خریدار و هارمونی آن با دکوراسیون منزل یا دفترکار با میزان بودجه و توان مالی خریدار هم هماهنگ باشد. در نتیجه با توجه به قیمت بالای این محصولات لازم است به این نکته توجه کنید که اگر فضای بسته‌یی برای تلویزیون در اختیار دارید، صرفا بر خرید بزرگ‌ترین سایز ممکن تلویزیون تاکید و تمرکز نکنید.

باید سایز صفحه نمایش تلویزیون مورد نظر خود را طوری انتخاب نکنید که لبه‌های آن با میز یا دیوار مماس شود تا مسیر تهویه و خنک‌کاری دستگاه مسدود نشود. برای این بهتر است حداقل یک اینچ یا 2.5سانتی‌متر فاصله را لحاظ کنید و بعد به انتخاب تلویزیونی با حداکثر ابعاد محاسبه شده بپردازید. حذف پایه‌ بزرگ هم راهی برای افزایش فضای تلویزیون جدید است.

اما مهم‌ترین و پیچیده‌ترین بخش کار قضاوت در مورد کیفیت تصویر است. تلویزیونی کیفیت تصویر خوبی دارد که تصاویر را تا جای ممکن شبیه تصویر اصلی نمایش دهد. یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در کیفیت تصویر این است که تلویزیون قادر به نمایش رنگ سیاه به شکلی عمیق باشد و کنتراست یا تضاد رنگ بالایی داشته باشد. دومین عامل کلیدی در کیفیت تصویر، شدت رنگ است که خود مستقیما، تحت تاثیر کنتراست یا عمق رنگ سیاه است و سومین مورد هم دقت بالا در نمایش رنگ‌هاست.

این نکته را هم فراموش نکنید که در اتاق‌های بزرگ برای کاهش انعکاس بهتر است از تلویزیون‌هایی با صفحه نمایش مات استفاده کرد. البته تلویزیون‌هایی با صفحه نمایش براق یا اصطلاحا Glossyدر ایجاد رنگ سیاه، عملکرد بهتری دارند. با تمام اینها این نکته مهم را فراموش نکنید که معمولا باریک‌تر بودن تلویزیون مترادف خوب بودن آن نیست. چرا که این موضوع می‌تواند نقش موثری در برهم زدن یکنواختی صفحه نمایش داشته باشد. به‌خصوص در مورد تلویزیون‌های LCD با نور پس‌زمینه‌ LED این موضوع به‌شدت خودنمایی می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر