آیا فرانسه مهد پوپولیسم می‌شود

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۸۵۳

گروه گوناگون| معیارهای رضایت و نارضایتی از اوضاع کشورها نسبت به شرایط هر کشور و ایده‌آل‌های شهروندان متفاوت است. در برخی کشورها، افراد در مورد وضعیت کشورشان، خوشبین هستند و شرایط را عالی ارزیابی می‌کنند و در بعضی کشورهای دیگر شرایط به گونه‌یی دیگر است. در سال‌های اخیر موسسات مختلف در مورد نگرش مردم نسبت به شرایط کشورشان نظرسنجی‌هایی انجام داده‌اند. در آخرین نظرسنجی صورت گرفته که در گزارش تازه اکونومیست آمده، نظر شهروندان در مورد شرایط و قرار گرفتن کشورشان در مسیر پیشرفت بررسی شده است.

این نظرسنجی که از سوی موسسه «ایپسوس مری» انجام شده نشان می‌دهد که در کشورهایی که میزان رضایت مردم از روند فعلی کشورها کافی نیست، شاهد بروز پدیده‌های پوپولیستی بیشتری هستیم. در حقیقت صرف‌نظر از دلیل نارضایتی مردم، پدیده‌هایی همچون ترامپ و ژان ماری لوپن در کشورهایی که بیشترین نارضایتی را دارند، بیشتر هویدا می‌شوند.

طبق این نظرسنجی، شهروندان چینی بیشترین رضایت را نسبت به شرایط کشورشان دارند. رضایت نزدیک به 90درصدی افراد باعث شده تا چین در صدر جدول رضایتمندی از اوضاع کشور قرار بگیرد. میزان رضایت شهروندان چینی از کشورشان حتی از میانگین جهانی نیز بالاتر است. تنها نگرانی چینی‌ها، انحطاط اخلاقی در کشورشان است. با توجه به این موضوع همچنان درصد زیادی از مردم چین اعتقاد دارند که کشورشان در مسیر درستی از پیشرفت است. عربستان‌سعودی و هند با اختلافی از چین در رتبه دوم و سوم رضایتمندی شهروندان از اوضاع کشور قرار گرفته‌اند. این آمار نشان می‌دهد که بیکاری در عربستان مهم‌ترین نگرانی شهروندان است و تروریسم بزرگ‌ترین بحران هند از منظر شهروندان است. با این حال نزدیک به 80درصد از افراد از شرایط موجود اعلام رضایت کرده‌اند. همان‌طور که در اکثر گزارش‌ها آمده است، جرم و جنایت در کشورهای امریکای‌جنوبی آمار بالایی دارد. طبق گزارش‌های به دست آمده در کشورهایی مانند آرژانتین و پرو، سالانه تظاهرات زیادی در اعتراض به افزایش جنایت صورت می‌گیرد. با این حال آن‌طور که از نظرسنجی به دست آمده، تقریبا نزدیک به 60 درصد شهروندان آرژانتین و پرو از شرایط موجود در کشورشان اعلام رضایت کرده‌اند و به مسیر پیش‌رو خوشبین هستند. همان‌طور که اشاره شد، تنها نگرانی این شهروندان، جرم و خشونت است.

کانادا کشوری توسعه‌یافته است که از نظر اقتصادی نیز از قدرت‌های بزرگ جهان است. با این‌حال این کشور در رتبه ششم رضایت شهروندان قرار دارد. در این کشور تنها حدود 55درصد افراد از شرایط کشورشان اعلام رضایت کرده‌اند. مهم‌ترین چالش افرادی که در این نظرسنجی شرکت‌ کرده‌اند، بیکاری است و همان‌طور که گفته شد تنها نیمی از شهروندان کانادایی معتقدند که کشورشان در مسیر درستی در حال حرکت است. روسیه پهناورترین کشور جهان گزینه‌یی دیگر در این نظرسنجی است. در این کشور میزان رضایتمندی افراد از کشور کمی بیش از 50درصد است. بعد از فروپاشی شوروی، فساد در بیشتر سطوح این کشور خود را نشان داد. نگرانی شهروندان روسی در این نظرسنجی نیز این موضوع را تایید می‌کند. اوضاع مالی و فساد سیاسی موجود در این کشور یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌‌روی شهروندان است. ترکیه در این نظرسنجی در جایگاه هشتم قرار دارد. بیش از نیمی از شهروندان این کشور از شرایط موجود اعلام نارضایتی کرده‌اند. به نظر بیشتر شهروندانی که در این نظرسنجی حضور داشتند، کشورشان در مسیر درستی قرار نگرفته است. به عبارتی این افراد از مسیر سیاسی و اقتصادی کشور خود رضایت ندارند. تنها در حدود 40درصد از افراد در ترکیه از شرایط حاضر در این کشور اعلام رضایت کرده‌اند. بیشترین نگرانی که مردم ترکیه دارند، ترس از تروریسم و مشکلات ناشی از این پدیده است.

در میانه این لیست کشورهایی مانند ژاپن، استرالیا، انگلیس، امریکا، آلمان و ایتالیا قرار دارند. در انتهای این لیست نیز به ترتیب مکزیک و فرانسه دیده می‌شوند. همان‌طور که در ابتدای گزارش اشاره شد، در کشورهای امریکای‌جنوبی جرم و خشونت آمار بالایی دارد. همین موضوع در مکزیک نیز از مهم‌ترین نگرانی‌های شهروندان به حساب می‌آید. در این کشور شهروندان رضایت حداقلی از اوضاع کشور دارند. اکثر افراد ساکن در مکزیک اعتقاد دارند که کشورشان در مسیر نادرستی قرار گرفته است. تنها حدود 10 درصد از مکزیکی‌ها از شرایط موجود اعلام رضایت کرده‌اند. در فرانسه نیز وضعیت بیکاری موجود در کشور از مهم‌ترین نگرانی‌های شهروندان است. نارضایتی نزدیک به 90درصدی شهروندان از اوضاع کشور، فرانسه را در آخرین رتبه این نظرسنجی قرار داده است. تنها 10درصد از ساکنان فرانسه از شرایط موجود رضایت دارند. هرچند که به نظر می‌رسد با کوک شدن ساز خروج برخی کشورها از اتحادیه اروپا، این نگرانی‌ها رشد بیشتری را تجربه کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر