آخرین چانه‌زنی‌های فریز در 2 کانال

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۸۴۹

گروه انرژی

مطابق انتظار هر چه به تاریخ 30 نوامبر و برگزاری مهم‌ترین رویداد اوپک در سال‌های اخیر نزدیک‌‌تر می‌شویم، حجم مذاکرات و چانه‌زنی‌های اطراف دخیل در طرح فریز نفتی افزایش می‌یابد. بررسی اخبار در روزهای گذشته محورهای اصلی مذاکرات در دو کانال درون و برون اوپکی را نشان می‌دهد.

به گزارش«تعادل» کشورهای اوپک در محور درون سازمانی خود به دنبال چکش‌کاری و نهایی‌ کردن پیشنهاد کاهش 4 تا 4.5درصدی تولید اعضا هستند. به نظر می‌رسد در روزهای آتی و منتهی به نشست وین، قطعی کردن درصد کاهش و توافق بر سر کشورهای معاف از این مساله محورهای اصلی چانه‌زنی اوپکی‌ها باشد. پیش از این «تعادل» به بررسی وضعیت تولید کشورهای عضو اوپک در هر یک از دو سناریو 4 یا 4.5درصد کاهش پرداخته بود. در سناریو کاهش 4درصدی ایران، عربستان و عراق به ترتیب حدود 160، 420 و 180هزار بشکه از تولید روزانه خود کم خواهند کرد. تولید کل اوپک نیز به 32میلیون و820هزار بشکه در روز خواهد رسید.

در سناریو کاهش 4.5درصدی تولید سه کشور فوق به ترتیب حدود 180، 470 و 210هزار بشکه از تولید نفت خود خواهند کاست و تولید کارتل نیز به سطح 32میلیون و 660 هزار بشکه خواهد رسید. هر چند رقم تولید کل اوپک با فرض مشارکت همه اعضا و بر پایه آمار اعلامی ماه اکتبر است. به نظر می‌رسد، دو کشور نیجریه و لیبی از شانس بالاتری برای برخورداری از امتیاز معافیت از فریز نفتی برخوردار باشند. بعد از برگزاری نشست الجزیره نام ایران نیز در کنار این دو کشور در لیست‌ معاف‌ها دیده می‌شد اما هر چه از آن نشست فاصله گرفتیم، زمزمه‌ها مبنی بر فشار اعضای اوپک به ایران جهت پیوستن به فریز افزایش یافت و به نظر می‌رسد، ایران اکنون از دایره امن معافیت از کاهش تولید خود خارج شده است. عراق نیز دیگر کشوری بود که پس از برگزاری نشست سعی در گماشتن خود در کنار سه کشور مذکور کرد اما تاکنون واکنش مثبتی از سوی دیگر اعضای اوپک شاهد نبود. هر چند اللعیبی، وزیر نفت عراق در روزهای اخیر از پیشنهادهایی خبر داده که در روز نشست به اعضا ارائه خواهد داد و معتقد است این پیشنهادات تمام مشکلات اوپک را حل خواهد کرد.

اینها چالش‌های اصلی است که اعضای اوپک بر سر راه توافق می‌بینند. از سوی دیگر برخی تولیدکنندگان غیراوپکی قرار دارند که به واسطه عدم تعهدی که نسبت به این کارتل احساس می‌کنند، لزومی برای درگیر کردن خود در این طرح نمی‌بینند. به همین واسطه، نگرانی جدی در رابطه با شکست فریز نفتی در صورت عدم همراهی تولیدکنندگان غیراوپکی وجود دارد. همین مساله سبب شده تا رییس‌جمهور ونزوئلا، وزیر نفت خود را مامور کند تا به مسکو سفر کند تا آخرین تلاش‌ها برای همراهی روس‌ها را انجام داده ‌باشد. مادورو اظهار می‌کند:«به دل‌پینو دستور داده‌ام تا به مسکو برود و توافق با مسکو، اوپک و غیراوپکی‌ها را نهایی کند.» روسیه پیش از این اعلام کرده ‌بود که تولید را کاهش نخواهد داد بلکه در سطح جاری و مشروط به توافق داخلی اعضای اوپک، عرضه نفت خود را فریز خواهد کرد. روز پنج‌شنبه الکساندر نواک در آخرین واکنش نسبت به فریز نفتی اظهار کرد:«روسیه آمادگی دارد تا تولید نفت خود را در سطح جاری فریز کند». آنچنانکه نواک اظهار می‌کند، لطف مسکو به بازار توقف برنامه افزایش تولید خود در سال 2017 خواهد بود که به گفته وزیر انرژی تولید این کشور رقمی بین 200 تا 300هزار بشکه در روز خواهد بود.

به گفته الکساندر نواک، سازمان اوپک از تولیدکنندگان غیراوپکی درخواست کرده تا تولید خود را به میزان 500 هزار بشکه در روز کاهش دهند. این درحالی است که ناطق علی‌اف، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان درخواست کاهش 880هزار بشکه‌یی اوپک را مطرح کرده است. رقمی که نواک نسبت به آن اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

بازار نفت در روزهای اخیر و با وجود تمامی این اخبار و شایعات جنبه احتیاط را در پیش گرفته و خریداران نفت در انتظار سرنوشت نشست این هفته اوپک دست نگه‌ داشته‌اند و این مساله سبب کاهش تقاضا و افت قیمت شده است. علاوه بر این، تقویت ارزش دلار و انتشار آمار افزایش عرضه نفت عربستان به مشتریان آسیایی خود و کاهش واردات چین نیز مزید بر علت شده تا قیمت نفت برنت در روز گذشته بیش از یک درصد کاهش بیابد و به 48دلار و 42سنت برسد. به گزارش«تعادل» به نقل از رویترز اخیرا خبرهایی مبنی بر افزایش فروش نفت عربستان به آسیایی‌ها در ماه ژانویه سال بعد منتشر شده است. طرح فریز نفتی که عربستان رهبری آن را بر عهده دارد، عرضه نفت را از ماه فوریه 2017 تحت تاثیر قرار خواهد داد چراکه اکثر صادرکنندگان نفت عرضه خود را در دو ماه پیش رو انجام می‌دهند. تلاش عربستان برای فروش نفت بیشتر به کشورهایی آسیایی از آنجا صورت می‌گیرد که روسیه جایگاه این کشور به عنوان عرضه‌کننده اصلی نفت به چین را ربوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر