روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۸۴۶

اجرای طرح آمایش سرزمین در 12 رشته صنعتی

گروه صنعت| وزارت صنعت در حال اجرای آمایش سرزمین است و در این راستا، رشته‌های صنعتی که در کشور پیشران هستند، مشخص شده‌اند. براساس آمار، حدود ۱۲صنعت تاکنون مشخص شده‌اند و متولیان صنعتی در حال تطبیق آنها با استان‌ها هستند که تا یکی، دو ماه آینده به اتمام می‌رسد.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اعلام مطلب فوق، اعلام کرد: بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه صنعت بوده و حدود ۳۰پروژه در این راستا در کشور به سرانجام رسیده است. رضا رحمانی در جلسه هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی استان کردستان، اظهار کرد: دولت در سه سال گذشته اقداماتی انجام داده که یکی از این موارد ثبات در محیط کلان اقتصادی بوده است. وی افزود: دولت سیاست‌های اصولی در جهت حمایت از تولید، اشتغال و بهبود فضای کسب و کار اتخاذ کرده و رییس‌جمهور هم بر اجرای آنها تاکید دارد اما مسائل اقتصادی یک شبه حل نمی‌شود و همچون بحث اشتغال، نیاز به زمان و سرمایه‌گذاری دارد.

وی با اعلام اینکه امسال هدف‌گذاری کرده‌ایم که ۱۰میلیارد دلار صادرات غیرنفتی کشور را افزایش دهیم، ادامه داد: بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه صنعت بوده و ۲۰ تا ۳۰پروژه در این راستا در کشور به سرانجام رسیده است. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با عنوان اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد در دستور کار اصلاح هستند، خاطرنشان کرد: امیدواریم نمایندگان نیز در مجلس قوانینی را که درراستای حمایت از بخش صنعت و تولید هستند، حمایت کنند.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: دولت 16هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی کشور اختصاص داده که تا امروز 11هزار و 500میلیارد تومان آن پرداخت شده است. وی اظهار کرد: از سوی دیگر با بانک مرکزی تفاهم صورت گرفته که اگر این منابع نیز به پایان رسید و واحدهایی باقی ماندند که مشکل آنها فقط مالی است، مبلغ در نظر گرفته شده افزایش

یابد.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد که هر استان می‌تواند براساس فعالیت خود منابع لازم را جذب کند. رحمانی گفت: در این زمینه یک وظیفه نظارتی هم برعهده داریم تا نتیجه را به مسوولان کشور و دولت گزارش کنیم که در این راستا کسانی که خوب کار کنند، تشویق می‌شوند و کسانی که سهل‌انگاری کنند و با سیاست‌ها همراه نباشند توسط مسوولان مربوطه با آنها برخورد می‌شود.


تشدید مشکلات زیرساختی فعالان صنعت سیمان

فارس| کارشناس صنعت سیمان از قطع گاز برخی کارخانه‌های سیمان خبر داد و گفت: در چنین شرایطی تامین مازوت به‌عنوان سوخت جایگزین نیز با مشکل روبه‌رو است و هنوز قیمت این فرآورده مشخص نیست.

علی‌محمد بُد با اشاره به قطع گاز بعضی کارخانه‌های سیمانی کشور همزمان با فرارسیدن روزهای سرد گفت: اکثر کارخانه‌های سیمان با مشکل تامین گاز روبه‌رو هستند به‌طوری که گاز برخی کارخانه‌ها قطع شده و برخی کارخانه‌ها نیز با مشکل افت فشار گاز روبه‌رو شده‌اند. وی ادامه داد: گاز کارخانه‌های سیمان در استان‌هایی مانند خراسان‌رضوی، کردستان و اصفهان قطع شده یا به تولیدکنندگان هشدار قطعی گاز در یکی، دو روز آینده داده شده است. وی تصریح کرد: در چنین شرایطی، وضعیت تامین مازوت به‌عنوان سوخت جایگزین برای کارخانه‌های سیمانی نیز مشخص نیست و نمی‌دانیم قرار است این فرآورده با چه قیمتی برای تولیدکنندگان محاسبه شود. بُد توضیح داد: تولیدکنندگان سیمان با دریافت حواله، نسبت به تحویل مازوت از شرکت پالایش و پخش اقدام می‌کنند و پول این سوخت به صورت اقساطی پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به پیگیری برخی تولیدکنندگان برای دریافت مازوت، گفت: پاسخی که به ما داده‌اند این بوده که هنوز قیمت مازوت به‌طور قطعی ابلاغ نشده است. بُد با بیان اینکه قبلا مازوت با قیمت لیتری 100تومان به تولیدکنندگان تحویل داده می‌شد، گفت: صنعتگران در حال حاضر نمی‌دانند چه بهایی را بابت خرید سوخت جایگزین باید پرداخت کنند. این کارشناس صنعت سیمان تاکید کرد: دولت در مورد قیمت مازوت هنوز برنامه‌ریزی انجام نداده و مشکل تامین سوخت باعث شده تولید کارخانه‌های سیمانی کاهش یابد، به‌طوری که تولید برخی کارخانه‌ها 50‌درصد کاهش یافته است.


رشد 20درصدی تولید کنسانتره سنگ‌آهن معادن بزرگ

گروه معدن| شرکت‌های بزرگ معدنی کشور طی 7ماهه سال 95، بیش از 17.8میلیون تن کنسانتره آهن تولید کردند که حدود 21درصد بیش از رقم تولید مدت مشابه سال گذشته محسوب می‌شود. تولیدکنندگان بزرگ سنگ‌آهن کشور شامل چادرملو، گل‌گهر، سنگان، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه و سنگ‌آهن مرکزی از ابتدای فروردین تا پایان مهر، 17میلیون و 878هزار و 440تن کنسانتره تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، 14میلیون و 782هزار و 935تن بود که در مقایسه با تولید مدت مشابه سال گذشته با رشد 20.9درصد همراه شد. افزون بر این، از ابتدای فروردین تا پایان مهرماه، 19میلیون و 656هزار و 356تن سنگ‌آهن خام تولید شد که در مقایسه با میزان تولید مدت مشابه سال گذشته (17میلیون و 699هزار و 39تن)، 11درصد رشد نشان می‌دهد. تولید 3.7میلیون تن دانه‌بندی 6شرکت بزرگ معدنی طی 7ماهه امسال، 3میلیون و 740هزار و 4تن سنگ‌آهن دانه‌بندی تولید کردند که نسبت به میزان تولید مدت مشابه سال گذشته (4میلیون و 264هزار و 785تن)، 12درصد کاهش نشان می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر