تجمیع فوری برندهای تولیدکننده

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۸۴۴

گروه صنعت|

با وجود آماری که از رشد صنعتی در 7ماهه امسال منتشر شده، تولیدکنندگان همچنان از گرفتاری چرخ‌های تولید در رکود و بلاتکلیفی گلایه دارند. دولت در این زمینه، راهکارهایی چون تخصیص تسهیلات ارزان به‌ویژه به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط را اجرایی کرد، اما ظاهرا این راهکارها در نجات‌ بخش صنعت چندان موثر نبوده به‌طوری که این‌بار، شخص وزیر دست به کار شده و برای نجات صنعت از سکون و رکود، دست به دامن راهکاری تازه حداقل در 4ماه باقیمانده از سال شده است. در این زمینه، راهکار «تجمیع برندها» درنظر گرفته شده که در گام اول، لوازم خانگی را در تیررس قرار داده است.

به گزارش «تعادل»، تجربه تلخی که برای برخی برندهای لوازم خانگی مانند ارج پیش آمده، وزارت صنعت، معدن و تجارت را بر آن داشته که برندهای تولیدکننده لوازم خانگی را برای حضور در بازارهای جهانی تجمیع کند. در این راستا، وزیر صنعت نسبت به تحقق موضوع فوق وعده داده و آن را راهکار رهایی صنعت لوازم خانگی از گرداب رکود خوانده است. به گفته او، تعداد شرکت‌های تولید‌کننده لوازم خانگی در ایران به اندازه چین است درحالی که این کشور بیش از یک‌میلیارد و 300میلیون نفر جمعیت و یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان را دراختیار دارد. محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه بازدید از غرفه‌های مختلف این نمایشگاه در جمع خبرنگاران به تنوع برندهای تولیدکننده لوازم خانگی در کشور اشاره و تصریح کرد: برای حضور تاثیرگذار و موفق در بازارهای منطقه‌یی و جهانی باید ضمن ارتقای کیفیت لوازم خانگی، با تجمیع تولید‌کنندگان 4 یا 5 برند معتبر با توان رقابتی و تولیدی بیشتر فعالیت کند. وی با بیان اینکه تعدد برندها در بازار لوازم خانگی مانع بزرگی برای رقابت‌پذیری محسوب می‌شود، افزود: باوجود بیش از 100برند در صنعت تولید لوازم خانگی در کشور، ایجاد رقابت سالم بین آنها چندان عملی نیست و این به نفع صنعت در کشور نیست. نعمت‌زاده با تاکید بر افزایش توان رقابتی و ارتقای کیفیت تولید لوازم خانگی گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی با تجمیع برندهای خود چند برند معتبر ایجاد کنند تا بتوانند در بازارهای جهانی حضور موفق داشته باشند و دولت نیز از این اقدام تولید‌کنندگان حمایت خواهد کرد.


موانع اقتصادی روند افزایشی صادرات

در این زمینه، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز گفت: کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی و مالیات و قاچاق لوازم خانگی به کشور از عمده مشکلات صنعت لوازم خانگی در ایران است. حبیب‌الله انصاری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: برای حضور در بازارهای جهانی، صنعت لوازم خانگی کشور نیازمند افزایش سرمایه‌گذاری و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی است تا بتوانیم از ظرفیت‌های تولید و تجارت خود در این صنعت به صورت بهینه استفاده

کنیم. دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در ادامه یادآور شد: در سال 86 مجموع صادرات لوازم خانگی به خارج از کشور 85میلیون دلار بود، اما در سال 93 به 330میلیون دلار افزایش یافت، اما مشکلات اقتصادی مانع روند افزایش صادرات لوازم خانگی به کشورهای منطقه شد. انصاری اظهار داشت: با این حال هدف‌گذاری ما برای صادرات لوازم خانگی تا سقف 2میلیارد دلار در سال است و تحقق این هدف نیازمند افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در این بخش است. وی افزود: 75درصد لوازم خانگی مصرفی موردنیاز کشور از شرکت‌های داخلی تامین می‌شود.


صادرات 5میلیون تن محصولات فولادی

به گزارش «تعادل»، وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در حاشیه نمایشگاه متالورژی و ریخته‌گری از صادرات 5میلیون تن محصولات فولادی در 7ماهه گذشته خبر داد و گفت: این درحالی است که تا سه ساله پیش این رقم حدود یک میلیون تن بود و ما به‌دنبال تکمیل زنجیره تولید فولاد هستیم.

نعمت‌زاده با بیان اینکه 7طرح توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت تکلیف شده است که مرتب رصد می‌شود، گفت: یکی از این طرح‌ها فعال‌تر کردن صنایع متوسط و کوچک است که با کمک بانک‌ها با روند مناسبی پیش می‌رود. وی تکمیل زنجیره تولید صنعتی و راه‌اندازی 33طرح ملی را نیز از طرح‌های دیگر اقتصاد مقاومتی برشمرد و تصریح کرد: بخشی از این طرح تاکنون به بهره‌برداری رسیده است و بقیه طرح‌ها نیز تا پایان سال افتتاح خواهد شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت ارتقای توان رقابت‌پذیری صنایع کوچک و توسعه صادرات را از طرح‌های دیگر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: برای رفع موانع در این بخش‌ها نیز با هماهنگی با سایر دستگاه‌های متولی در حال پیگیری هستیم و امیدواریم انجام آن سرعت گیرد.

وی افزود: بیش از 90هزار واحد صنعتی داریم که برخی ممکن است تعطیل شود و واحدهایی به جای آنها راه‌اندازی شود اما به‌طور خلاصه در این سه سال درجهت راه‌اندازی واحدها تلاش کردیم و واحدهای متوقف امروز اغلب واحد‌های کوچک و مربوط به بیش از 3سال گذشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر