اخبار

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۸۴۲

تشکیل 3 کمیته برای رصد فرو ریزش‌های زمین

مدیر گروه زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تشکیل سه کمیته قنوات، ژئوتکنیک و مترو برای تدوین ضوابط ساخت و ساز شهری خبر داد. علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با مهر گفت: برای ضابطه‌مند کردن ساخت و ساز و کاهش خطرات فروریزش و فرونشست در شهرهای کشور سه کمیته قنوات، ژئوتکنیک شهری(گودبرداری) و مترو تحت نظارت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و کارگروه ملی مخاطرات زلزله و لغزش لایه‌های زمین تشکیل شد. وی اظهار کرد: فعالیت این کمیته‌های فرعی، بررسی و مطالعه حفاری‌ها، حفره‌ها و فروریزش‌های شهری و تدوین ضوابط و قوانین برای قانونمندسازی ساخت‌وساز است. مدیر گروه زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: اعضای این سه کمیته بحث حفاری‌های مترو، حفره‌های ایجاد شده در اثر گودبرداری‌های عمیق همچنین ساخت وساز پیرامون قنوات شهری را مورد بررسی قرار می‌دهند.

بیت‌اللهی ادامه داد: این کمیته‌ها تاکنون جلساتی را برگزار کرده‌اند و براساس برنامه قرار است، نتایج جلسات و تصمیمات به‌صورت آیین‌نامه به شورای عالی شهرسازی و معماری ارائه شود و پس از تصویب شورا به صورت قانون و ضابطه شهری تعریف و اجرا شود. وی بیان کرد: این ۳ کمیته به صورت دوره‌یی و براساس رخدادهای شهری تشکیل جلسه می‌دهند و اعضای این کمیته‌ها هم نمایندگان وزارت نیرو، شهرداری، شرکت مترو، مهندسان مشاور و استادان و پژوهشگران دانشگاهی هستند.


کاهش قیمت مسکن کاذب است

رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه دولت قبل اشتباه بزرگی در ورود به مسکن مهر و دخالت در این بازار انجام داد، گفت: کاهش قیمت مسکن در بازار کاذب است. حسن محتشم در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه زمانی مسکن از کالای سرمایه‌یی خارج می‌شود که از لحاظ تعداد مسکن و متقاضیان بازار به نقطه سر به سر برسیم. وی با بیان اینکه طرح جامع مسکن تهیه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی طرح درستی برای بازار مسکن است، ادامه داد: در این طرح به درستی به کمبود مسکن در بازار اشاره شده و براساس طرح جامع مسکن تهیه شده در سال 2004 باید یک میلیون مسکن ساخته شود که البته این هدف تا چند سال آینده هم محقق نمی‌شود. محتشم تاکید کرد: اگر سالانه یک میلیون خانه‌سازی در کشور انجام شود در 10سال آینده به نقطه سر به سر خواهیم رسید. رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه درحال حاضر به روش منفی بازار مسکن کنترل می‌شود، گفت: با وجود اینکه امروز نیاز به مسکن در بازار بسیار زیاد است اما مسکن متناسب با نیاز مردم عرضه نمی‌شود و قیمت‌ها هم کاهش یافته است. وی با بیان اینکه کاهش قیمت مسکن کاذب است، اظهار کرد: قیمت مسکن به طور کاذب در سطح پایینی قرار دارد اما این جریان ادامه پیدا نمی‌کند چراکه شرایط بازار مبتنی بر مکانیسم عرضه و تقاضا پیش نمی‌رود. رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه اشتباه دولت قبل مداخله بیش از حد در بازار مسکن در جریان طرح مسکن مهر بود، گفت: دولت باید بسترسازی در مسکن مهر انجام می‌داد و دولت قبل با وجود تجربیات دولت‌های خارجی در بخش‌های اقتصادی، تصدی‌گری در بازار مسکن را بر عهده گرفت و نتیجه هم این شد که بعد از 8 سال رسیدیم که هنوز مسکن مهر به متقاضیان تحویل نشده است.


وقفه‌ در نوسازی ناوگان تاکسی‌های فرسوده

به گفته رییس اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری این‌بار بانک پارسیان به عنوان یکی از سه بانک عامل این طرح با اجبار متقاضیان برای استفاده از بیمه پارسیان وقفه جدیدی در طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده ایجاد کرده است. به گزارش ایسنا، مسعود طبیبی گفت: در اجرای طرح نوسازی بیمه بدنه برای تاکسی‌ها اجباری است، اما اینکه بیمه‌یی الزاما توسط بانک به متقاضیان اجبار شود، نوعی باج‌خواهی است و به هیچ عنوان پذیرفته نیست که برای پرداخت وام پیش‌شرط استفاده از بیمه بانک گذاشته شود. وی افزود: درحال حاضر متقاضیانی که برای اخذ وام در قالب این طرح به بانک پارسیان مراجعه می‌کنند برای اخذ بیمه بدنه به بیمه پارسیان ارجاع داده می‌شوند که این الزام استفاده از بیمه بانک نباید وجود داشته باشد. این در شرایطی است که سه بانک پارسیان، ملت و تجارت در این طرح به عنوان بانک عامل محسوب می‌شوند؛ بانک ملت وام‌های بیشتری تخصیص داده و چنین محدودیتی نیز برای متقاضیان اعمال نکرده است. رییس اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور از تحویل 31هزار و 943 تاکسی جدید در قالب طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور به متقاضیان خبر داد و افزود: در حال حاضر 64هزار و 300 نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 32هزار و 637نفر تایید واریز پول به حساب ایران خودرو را گرفته‌اند. وی افزود: آخرین کد رهگیری صادر شده توسط ایران خودرو 29 آبان‌ماه سال جاری انجام شده است و حدود 500متقاضی نیز در انتظار صدور کد رهگیری توسط ایران خودرو هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر