محرومیت 30 درصد جمعیت کشور از لوازم زندگی شهری

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۸۴۱

‌معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: بیش از ۳۰درصد مساحت شهرها و ۳۰درصد جمعیت کشور در محل‌هایی است که از ایمنی و به طور کل لازمه زندگی شهری برخوردار نیستند.

‌به گزارش ایسنا، محمدسعید ایزدی در ستاد بازآفرینی شهر کرمان با اشاره به محدوده ۴۸۳هکتاری تاریخی استان کرمان اظهار کرد: محله‌های تاریخی در سال‌های اخیر مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند که در سیاست توانمندسازی و بهسازی باید مورد توجه مسوولان قرار گیرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سایر محله‌هایی که از سطح کیفیت زندگی لازم برخوردار نیستند، تصریح کرد: همچنین محدوده‌ها بستر تاریخی ندارند و غیررسمی نیز نیستند اما نیاز به بازسازی دارند و حاشیه‌نشینی که در اطراف شهرهای بزرگ ایجاد شده به طور مثال در کرمان ۸۱۷ هکتار سکونتگاه‌ رسمی است که از سطح کیفیت لازم برخوردار نیستند. وی افزود: با توجه به اقدامات صورت گرفته در چند سال اخیر به این نتیجه رسیدیم که یک بعدی به این موضوع نباید نگاه کرد بلکه به تمامی ابعاد باید توجه کرد تا یک راه‌حل جامع ارائه دهیم.

ایزدی با اشاره به گام بزرگی که برداشته شده است، عنوان کرد: در ستاد ملی که در جامعه تشکیل شده است، محله‌های هدف را مشخص و تعیین کرده که در هر محله چه اقداماتی صورت گیرد. وی اذعان کرد: گام بعدی، تشخیص اجرای این اقدامات است تا موثر قرار گیرد، این گام نیز توسط ستاد برداشته شده اما دولت باید به دنبال تدابیر گوناگونی در این خصوص باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: بافت ناکارآمد مورد تاکید مقام معظم رهبری است و دستگاه‌ها را موظف برای کاهش این آسیب‌ها در این بافت‌ها کردند.

وی به ۴۵۰میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی و بهسازی محله‌های نامناسب اظهار کرد: آنچه در سند ملی هر محلات مطرح است این است که سطح کیفیت زندگی آن را به سطح متوسط شهری برسانیم که امیدواریم در کنار این اقدامات از ابزارهای دیگر نیز کمک گرفته شود.

ایزدی ادامه داد: ساکنان بافت‌های فرسوده از بهره 8 درصدی استفاده می‌کنند که نخستین بار در کشور است که بهره تک نرخی برای بافت‌های فرسوده استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: اکنون وام قرض‌الحسنه با سود 4درصد در بافت فرسوده ارائه می‌دهیم ضمن اینکه در کنار ارگان‌های دولتی باید بخش خصوصی را تشویق کنیم تا در این موضوع ورود کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی، خیرین و نیکوکاران را از دیگر ابزارها دانست و تصریح کرد: باید مشارکت جامع در همه بخش‌ها فراهم کنیم که این موضوع چالشی و بسیار حساس در کشور برطرف شود و دیگر شاهد فاجعه عظیمی مشابه زلزله بم در کشور نباشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر