قدردانی از همکاری هوایی اسلوونی در دوران تحریم

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۸۳۸

اصغر فخریه‌کاشان، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی ایران در دیدار با «ازدراوکو پوچیوالشک» وزیر توسعه اقتصادی و فناوری اسلوونی ضمن قدردانی از این کشور به خاطر پذیرفتن هواپیماهای ایرانی و صدور اجازه سوخت‌گیری به آنها در طول زمان تحریم‌ها اظهار کرد: از پروپوزال ارائه شده برای اتصال شبکه ریلی اسلوونی به شبکه ریلی ایران تشکر می‌کنم و حتما جلسه‌یی با مدیرعامل و مسوولان شرکت راه‌آهن ایران برای جزییات بیشتر در این موضوع خواهیم داشت. وی افزود: اقدام شما بابت تاسیس دفتر در تهران و بازگشایی مجدد سفارت اسلوونی در ایران بسیار خوشحال‌کننده است. زیرا این دو اقدام تاثیر بسیار مهمی در تسهیل و توسعه روابط اقتصادی دو کشور ایفا می‌کند.

این مقام مسوول در وزارت راه وشهرسازی با توجه به پیشنهادات طرف اسلوونیایی برای ارائه خدمات در زمینه‌های سیگنالینگ، به‌روزرسانی، ارتباطات، دیجیتال‌سازی گفت: اگر چه این امور در ایران توسط شرکت‌های گوناگون انجام می‌شود اما ایران همچنان به شرکت‌هایی برای فعالیت در این زمینه‌ها از دو جهت احتیاج دارد که یکی از آنها به روش مستقیم و دیگری به عنوان مشارکتی بین شرکت‌های اسلوونی و ایرانی است. فخریه‌کاشان گفت: همچنین در بخش کنترل ترافیک ما دنبال یکپارچه‌سازی سیستم‌های نظارتی در جاده‌ها به ویژه در خصوص سیستم‌های عوارضی آزادراه‌ها هستیم که شما می‌توانید در این زمینه به ما مشاوره بدهید. قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با بیان اینکه «اسلوونی می‌تواند نقش مهم‌تری در زمینه فاینانس کردن پروژه‌های ایرانی ایفا کند»، تصریح کرد: بسیار خوشحالم که دولت اسلوونی صادرات به ایران را تحت پوشش بیمه قرارداده زیرا واقعیت این است که نیازمندی‌های کشور بسیار، اما منابع بسیار محدود است به همین خاطر ما به منابع خارجی در قالب‌های سرمایه‌گذاری و فاینانس نیاز داریم.

وی گفت: تصمیم هوشمندانه دولت اسلوونی مبنی بر حمایت بانک‌های پرداخت‌کننده تسهیلات به پروژه‌های ایران یکی از راه‌های کلیدی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور محسوب می‌شود.

به همین خاطر اگر با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مذاکره داشته باشید، مسائل با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد و شرکت‌های اسلوونیایی می‌توانند با همکاری شرکت‌ها و استفاده از نیروی کار و مشتریان ایرانی کار کنند و سود مالی خوبی نیز عاید خواهد شد. این مقام مسوول در وزارت راه و شهرسازی با اشاره به امکانات مالی فراهم شده تاکید کرد: ما می‌توانیم شرکت‌های هر دو کشور را برای همکاری به یکدیگر و امضای قراردادهای تجاری به یکدیگر معرفی کنیم. البته اگرچه هماهنگی با بانک مرکزی اهمیت بالایی دارد اما مهم‌ترین مساله در این میان امضای موافقتنامه با وزارت اقتصاد و دارایی ایران است. فخریه‌کاشان در پاسخ به اظهارات یکی از همراهان وزیر اقتصاد اسلوونی مبنی بر تامین فاینانس پروژه‌ها تا سقف ۲۵۰میلیون یورو و مشارکت ۵۰درصدی در پروژه‌ها تصریح کرد: طی مذاکره با طرف‌های آلمانی و ایتالیایی و سایر کشورهای اروپایی، آنها تامین فاینانس پروژه‌های عملیاتی (FEASIBLE) تا سقف ۸۰درصد را با توجه به امکان تامین اقساط فاینانس از منابع داخلی سازمان‌ها و شرکت‌های متولی مانند سازمان هواپیمایی، شرکت راه‌آهن و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی را ضمن برخورداری از یکسری امتیازات مناسب ارزیابی کرده‌اند.


تاثیر بازگشایی سفارت اسلوونی

وزیر اقتصاد اسلوونی نیز با بیان اینکه بازگشایی مجدد سفارت اسلوونی در ایران موجب تسهیل صدور روادید برای مردم و ارتباطات اقتصادی دو کشور می‌شود، گفت: شرکت ملی هواپیمایی اسلوونی علاقه زیادی برای تاسیس دفتر نمایندگی در ایران برای ایجاد پرواز مستقیم بین دو کشور و همکاری با ایران‌ایر دارد و در خواست ما بررسی شرایط از جانب شما برای ایجاد ارتباط مستقیم هوایی بین دو کشور است. قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این درخواست طرف اسلوونی گفت: ارتباط مستقیم بین دو کشور از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است و به همین منظور ترتیب ملاقات با مسوولان ایران‌ایر طی دو روز آینده داده خواهد شد و مطئمنم با توجه به همکاری فرودگاه اسلوونی در زمان تحریم‌ها با ایران از پیشنهاد شما استقبال خواهد کرد. فخریه‌کاشان با اشاره به درخواست اعضای هیات اسلوونی مبنی بر پروژه‌های دارای اولویت وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در بخش هوایی، فرودگاه امام خمینی(ره) از پروژه‌های متعددی همچون ترمینال‌های جدید و مناطق آزاد و فالیت‌های گوناگون تشکیل شده است.


تشریح ۴ مدل مشارکت در پروژه‌های عمرانی

در رویدادی دیگر قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در دیدار با معاون حمل‌ونقل و معاون امور شرکت‌های دولتی آفریقای‌جنوبی با بیان اینکه شرکت‌های آفریقایی می‌توانند به عنوان توسعه‌گر در پروژه‌های ایران مشارکت کنند، گفت: ما پروژه‌های بسیاری مانند فرودگاه‌، بزرگراه‌، راه‌آهن‌، بنادر و شهرهای جدید در ایران برای فعالیت داریم اما ترجیح می‌دهیم شرکت‌های خارجی به عنوان توسعه‌گر در آنها حضور یابند. فخریه‌کاشان با اشاره به وجود ۱۲ کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور گفت: در کمیسیون‌ها همواره حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین مسائل مورد بحث بوده است و داشتن کارگروه مشترک می‌تواند پروژه‌هایی که دو کشور می‌توانند به‌صورت مشترک در آنها همکاری کنند را مشخص کرده و نقشه راهی برای پیاده‌سازی پروژه تا زمان بازدید رییس‌جمهوری آفریقای‌جنوبی از ایران طراحی کند.

وی افزود: ما به آفریقای‌جنوبی فقط از دید حمل‌ونقل نگاه نمی‌کنیم بلکه زوایای مختلفی را برای استفاده از ظرفیت‌های این کشور مورد توجه قرار می‌دهیم تا به نفع ارتباط شرکت‌ها و دولت دو کشور باشد.

فخریه‌کاشان با اشاره به شرایط همکاری آفریقای‌جنوبی در پروژه‌های حوزه حمل‌ونقل ایران بیان داشت: شرکت‌های آفریقای‌جنوبی به‌ صورت انفرادی یا با همکاری دیگر شرکت‌های اروپایی و یا به‌صورت کنسرسیوم می‌توانند مدل‌های مختلف حمل‌ونقلی را در ایران پیاده‌سازی کنند و در پروژه‌های مختلفی به‌عنوان کانتراکتور وارد عمل شوند. وی با بیان اینکه شرکت‌های آفریقایی می‌توانند به عنوان «توسعه‌گر» در پروژه‌ها شرکت کنند، گفت: شرکت‌ها می‌توانند به‌صورت انفرادی یا کنسرسیومی ایده را خلق، پروژه را طراحی و برای فاینانس آماده شوند، کانتراکتور و سازنده را انتخاب و اگر مسوولیت اپراتوری پروژه را قبول نمی‌کنند، مسوولیت پیدا کردن اپراتور پروژه را بپذیرند، در آخر استراتژی خروجی پروژه و چگونگی فروش پروژه بعد از تکمیل آن را طراحی کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر