ایست مرگبار در هفت‌‌خوان

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۸۳۷

گروه راه و شهرسازی

حوالی ساعت 8 صبح روز گذشته، برخورد دو قطار در ایستگاه هفت‌خوان شاهرود منجر به کشته شدن 40 نفر و زخمی شدن بیش از 100نفر از مسافران این قطارها شد. (تا زمان ارسال خبر) پس از این حادثه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی سفر خود به ترکمنستان را لغو کرد و عازم محل حادثه شد. همچنین حسن روحانی، رییس‌جمهور در نامه‌یی خطاب به اسحاق جهانگیری، معاون اول خود ضمن تسلیت به خانواده حادثه دیدگان خواستار بررسی دلایل وقوع این حادثه، معرفی مقصران احتمالی آن و همچنین انجام اقدامات لازم برای درمان حادثه‌دیدگان شد. به گزارش«تعادل» پس از وقوع این حادثه و در نخستین اظهارنظرها صادق سکری، مدیرکل روابط عمومی راه‌آهن با اعلام اینکه پس از وقوع سانحه برخورد دو قطار مسافری در ایستگاه هفت‌خوان بلافاصله تیم بررسی سانحه راه‌آهن به محل حادثه اعزام شد درخصوص جزییات وقوع این حادثه تصریح کرد: قطار ‌تبریز- مشهد‌ در ایستگاه هفت‌خوان بین دامغان و سمنان در بلاک فرعی متوقف شده بوده که قطار مشهد به سمنان از پشت و با لکوموتیو خود با این قطار برخورد می‌کند و مسافران این قطارها دچار حادثه می‌شوند. سکری افزود: لکوموتیو‌ قطار مشهد-‌ سمنان در این حادثه دچار آتش‌سوزی شده و تعدادی از واگن‌ها نیز دچار حریق شده و از ریل خارج می‌شوند.


اعزام اعضای کمیسیون عالی سوانح راه ‌آهن

پس از وقوع حادثه برخورد دو قطار در ایستگاه هفت‌خوان شاهرود محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از اعزام اعضای کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن برای بررسی علت برخورد ۲ قطار در ایستگاه راه آهن هفت‌خوان (واقع در مرز بین دو شهرستان سمنان و دامغان) خبر داد و گفت: اعضای کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن برای بررسی علت حادثه به محل حادثه اعزام شدند و به محض مشخص شدن علت و تعداد کشته‌ها و مجروحان در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد.


علل وقوع حادثه هفت خوان

درحالی که پس از وقوع حادثه تصادف دو قطار در استان سمنان با یکدیگر بسیاری از مقامات دولتی و کارشناسان درخصوص دلایل وقوع این حادثه اظهارنظر کردند، خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه ۳ دلیل احتمالی را برای وقوع این حادثه اعلام کرد.

به گفته این منبع آگاه دلایل مختلفی را می‌توان برای وقوع این حادثه متصور بود که باید به صورت فنی بررسی شود. وی ادامه داد: کمیسیون عالی بررسی سوانح راه‌آهن در محل حادثه حضور دارد و مشغول بررسی علت وقوع این حادثه است.

این مسوول که خواست نامش فاش نشود، اظهار کرد: 3 دلیل عمده را می‌توان برای وقوع این حادثه متصور شد که البته این دلایل احتمالی است و باید به تایید کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن هم برسد.

این منبع آگاه گفت: خط‌‌آهن تهران-مشهد به سیستم کنترل اتوماتیک(ATC) تجهیز شده که ایمنی سیر را افزایش می‌دهد اما می‌توان متصور بود که این سیستم به خوبی عمل نکرده است.

وی ادامه داد: ممکن است پس از آنکه سوزن ریل برای انتقال قطار تبریز-مشهد به بلاک فرعی عوض شده است، این سوزن برنگشته باشد و بدین‌ترتیب قطار بعدی(سمنان-مشهد) هم در ادامه از طریق همین خط با ذهنیت اینکه این خط به خط فرعی وصل نیست، وارد بلاک فرعی ‌شده و به قطار برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: ممکن است سوزن برگشت این خط خوب عمل نکرده باشد یا اینکه سرعت قطار مشهد-سمنان در این مقطع زیاد بوده باشد.

اظهارات این مقام مسوول درخصوص عملکرد ناقص فنی سیستم کنترل اتوماتیک(ATC) درحالی منتشر می‌شود که خط‌آهن تهران-مشهد به سیستم کنترل اتوماتیک مجهز است و طبق این سیستم اگر لکوموتیوران هم قصد داشته باشد سرعت قطار را افزایش دهد، این سیستم مانع سرعت گرفتن غیرمجاز قطار ‌می‌شود.

بنا بر این گزارش پیش‌ از این مدیرعامل راه‌آهن در این باره گفته بود: همه شبکه ریلی به سیستم کنترل اتوماتیک ورود ایستگاه‌ها درحال تجهیز هستند که به سیستم(ATC) معروف است؛ این سیستم خطای انسانی را کاهش داده و مانع افزایش سرعت می‌شود و اگر اتفاقی برای لکوموتیوران رخ دهد، قطار متوقف خواهد شد. به گفته محسن پورسیدآقایی درحال حاضر 113 ایستگاه به این سیستم مجهز شده‌اند و بقیه نیز تا پایان امسال به این سیستم تجهیز خواهند شد، این سیستم موجب بهره‌وری بیشتر از خطوط شده و احداث ایستگاه مجازی بین دو ایستگاه واقعی را نشان می‌دهد.

حضور وزیر راه و معاونانش در محل حادثه

به دلیل اهمیت موضوع و بررسی ابعاد دقیق آن، وزیر راه و شهرسازی به محض اطلاع از حادثه ریلی سمنان دو نفر از معاونان خود را در حوزه‌های حمل‌و نقلی به محل حادثه اعزام کرده بود. محسن پورسیدآقایی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی به دستور مستقیم وزیر راه و شهرسازی برای بررسی علل حادثه در محل حادثه حضور پیدا کردند.

همچنین عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز پس از وفوع حادثه برخورد ۲ قطار در استان سمنان که منجر به کشته و مجروح شدن تعدادی از هموطنانمان شد با لغو سفر خود به ترکمنستان با هلی‌کوپتر عازم محل حادثه شد. راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در اطلاعیه‌یی ضمن ابراز تاسف و تاثر از وقوع سانحه برخورد قطار ‌به خانواده سانحه‌دیدگان این حادثه تسلیت گفت و با آنان ابراز همدردی کرد.


ریل‌گذاری جدید و بازگشایی خط‌ آهن تهران- مشهد

به گفته مدیر روابط عمومی راه‌آهن، پس از وقوع حادثه در ایستگاه هفت‌خوان شهر شاهرود عمومی راه‌آهن از فعالیت ماموران فنی برای ریل‌گذاری مسیر حادثه‌دیده و بازگشایی این مسیر ریلی آغاز شد و با نصب ریل‌های جدید و جابه‌جایی واگن‌های این دو قطار حادثه دیده این مسیر ریلی بازگشایی شد.

همچنین صادق سکری به بررسی علت وقوع حادثه توسط کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن اشاره کرد و گفت: بیان هر گونه علت وقوع حادثه قبل از تکمیل بررسی‌ها‌ غیرفنی است و ‌‌راه‌آ‌هن با مسببان این حادثه به‌طور قاطعانه برخورد قانونی خواهد داشت.


تعداد کشته ‌شدگان و مصدومان

گفتنی است تا زمان تنظیم این گزارش، تعداد کشته‌شدگان این حادثه 40 نفر و تعداد مصدومان بیش از 100نفر اعلام شده که ۴ تن از ماموران فنی راه‌آهن نیز جزو کشته‌شدگان این حادثه هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر