کاروانرو، راهکاری برای کاهش ترافیک پاییزی

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۸۲۰


سحر افاضلی|کارشناس بازار آنلاین|

این روزها سیستم‌های حمل و نقل هوشمند در همه دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده و ایران هم چندان از این قاعده مستثنی نیست. وب‌سایت کاروانرو، نخستین سیستم به اشتراک‌گذاری صندلی‌های خودرو در ایران، پاییز امسال با راه‌اندازی نخستین کمپین خود برای دانشجویان فعالیت خود را بطور رسمی اعلام کرده است.

این وب سایت به همه افراد در قالب مسافر یا راننده کمک می‌کند در مسیرهای کوتاه یا طولانی با یکدیگر همسفر شوند و علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه سوخت و استهلاک یا کرایه بتوانند با افراد جدید آشنا و همسفر شوند.

در دیگر کشورهای جهان نیز نمونه‌های موفقی از سیستم اشتراک‌گذاری سفر (Ride sharing) وجود دارد بطور مثال ویزرایدر (Waze Rider) یکی از سرویس‌های گوگل است که در بسیاری از کشورها طرفداران بسیاری دارد. ما معتقدیم این سیستم در کشوری مثل ایران که بسیار پهناور است و معمولا سفرهای درون و برون‌شهری زیادی در آن اتفاق می‌افتد می‌تواند برای مردم جالب باشد و مورد استقبال قرار گیرد.

این روش در بسیاری از کشورهای اروپایی سیستمی برای صرفه جویی در سوخت و هزینه‌ها محسوب می‌شود ولی در شهرهای بزرگی مثل تهران که خیابان‌هایی مملو از خودروهای تک سرنشین دارد می‌تواند راه‌کاری موثر برای بهبود آلودگی هوا نیز باشد

سال گذشته پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اعلام کرده است بطور متوسط 60درصد از خودروهایی که در تهران تردد می‌کنند تک سرنشین هستند. در حال حاضر بیش از 17میلیون دستگاه خودرو در کشور شماره‌گذاری شده است که این تعداد می‌توانند از طریق سیستم هوشمند و مطمئنی مثل کاروانرو به کمک سیستم حمل و نقل عمومی تبدیل شوند. اگر تنها نیمی از صندلی‌های خالی خودروهای تک سرنشین از طریق این سیستم پر شود؛ حدود 25درصد از حجم ترافیک، شهری چون تهران کاسته خواهد شد. سال‌های گذشته در کشورهایی مثل کانادا یا امریکا که فاصله بافت مسکونی تا مرکز شهر زیاد بود، خانواده‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت از ایده Ride sharing استفاده می‌کردند و برای رسیدن به مدرسه، دانشگاه یا محل کار با همسایگان خود هم مسیر می‌شدند. خانواده‌ها از طریق این سیستم بین 50 تا 80درصد از هزینه‌های خودروی خود را کاهش می‌دادند و بطور نوبتی از اتومیبل خود استفاده می‌کردند. با گسترش تکنولوژی سیستم Car Pooling یاRide sharing این قدرت انتخاب را به مردم داده تا بتوانند از طریق اپلیکیشن و وب سایت در مسیرهای مختلف از این امکان استفاده کنند، مسافران نیز می‌توانند با پرداخت هزینه سفر با اتوبوس از راحتی سفر با خودروی شخصی لذت ببرند. کاروانرو به عنوان نخستین سیستم Ride sharing در ایران، با آغاز فصل پاییز و شروع سفرهای آموزشی در کشور سعی کرده با معرفی امکانات کاروانرو به دانشجویان، سهمی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا در شلوغ‌ترین فصل سال داشته باشد. این وب‌سایت فعال در به اشتراک‌گذاری صندلی‌های خالی خودرو یا راید شیرینگ است. با استفاده از این سیستم هوشمند چنانچه مالک یا راننده خودرو باشید می‌توانید در مسیرهای نسبتا طولانی که هزینه سوخت و استهلاک خودرو خیلی زیاد است با پیدا کردن افراد تایید شده‌یی که هم مسیر شما هستند، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. کاروانرو در سال 1394 تاسیس شده است و سرمایه‌گذار اصلی آن شرکت سوئدی پامگرنت است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر