نقش طلا در سیستم پولی

۱۳۹۳/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۸۲


اهمیت طلا به‌عنوان یک منبع ثروت و همچنین نقش کنترلی آن در سیستم پولی جهان که به‌عنوان نیروی محرکه اصلی در اکتشاف، استخراج و تولید طلا مطرح هستند. اگرچه روابط متقابل پول و طلا بسیار پیچیده است و روابطی که در قطعی بودن آن اتفاق‌نظر وجود داشته باشد نادر است، ولی حداقل در این خصوص که این دو به یکدیگر مرتبط هستند اتفاق‌نظر وجود دارد. این ارتباط در قالب‌های مختلفی بیان شده است. گفتارهای زیر همه به‌نحوی دلالت بر این ارتباط اساسی بین پول و طلا دارند:

1- جدا از اینکه یک معدن دارای چه نوع ماده معدنی است، معدنکاری آن برای دستیابی به طلاست.

2- قیمت طلا نه فقط از طریق میزان عرضه و تقاضای آن تعیین می‌شود، بلکه از طریق میزان عرضه و تقاضا جهت سرمایه و اعتبار (پول) برای رهایی از رکورد اقتصادی نیز کنترل می‌شود.

3- اگر بخواهیم در اصلاح پایداری قیمت‌ها و اعتماد به پول رایج خاصی موفق باشیم باید ارتباط آن را با طلا تقویت کنیم.

4- تحت شرایط ثابت از نرخ مبادلات پولی، حتی با رشد اقتصادی بسیار سریع، موازنه مالی جهان وقتی قابل حصول است که افزایش کل ذخایر پولی بین‌المللی منطبق بر افزایش تولید طلا باشد نه منطبق بر افزایش یک نوع ذخیره پولی خاص مانند دلار.


شمش‌های طلای ساخته شده در سوییس

باوجود مشکلات موجود در تخمین حوادث سیاسی کوتاه‌مدت در جهان و اثرات آن در قیمت و تولید طلا در بازار آزاد، می‌توان طلا را به‌عنوان یک شاخص حساس نسبت به شرایط ملی و بین‌المللی معین ازقبیل تورم یا جنگ معرفی کرد. برای مثال در دو، سه دهه اخیر به‌طور آشکار قیمت طلا و نفت تا حدود زیادی به موازات یکدیگر تغییر کرده است، ولی این رابطه ممکن است در درازمدت قابل دوام نباشد.


بازارهای طلا

بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان طلا بازارهای کلیدی فعال هستند که در سطح جهانی و منطقه‌یی پراکنده‌اند. تولیدات آفریقای‌جنوبی که بزرگ‌ترین تولیدکننده طلا در جهان است، به بازارهای لندن و زوریخ سرازیر می‌شود. تولیدات امریکای‌شمالی به بازارهای نیویورک و تورنتو انتقال می‌یابد. تولیدات استرالیا به هنگ‌کنگ، سنگاپور و ژاپن می‌رود. معامله‌کنندگان عمده در بازار طلای جهان یا موسسات بانکی هستند یا موسسات تجاری که بانک‌ها سهامداران عمده آنها هستند. بدین لحاظ از نظر مالی در سطح بسیار بالایی هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر