از منطقه

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۸۱۵

ترکیه، اتحادیه اروپا را تهدید کرد

رییس‌جمهور ترکیه تهدید کرد که مرزهایش را به روی پناهجویان غیرقانونی باز خواهد کرد. به گزارش حریت، رجب طیب اردوغان این سخنان را درپی رای مثبت پنج‌شنبه پارلمان اروپا به پیشنهاد تعلیق در گفت‌وگوهای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بیان کرد. بازداشت‌های گسترده فعالان سیاسی و برکناری شمار زیادی از کار در پی کودتای نافرجام در ترکیه با انتقاد گسترده کشورهای اروپایی روبه‌رو شده و بسیاری این قبیل اقدامات دولت ترکیه را نقض حقوق بشر و مغایر با ارزش‌های اروپا دانسته‌اند. رییس‌جمهور ترکیه در سخنان جمعه در استانبول گفت: «گوش کنید اگر شما (اتحادیه اروپا) بیشتر جلو بروید، مرزها باز خواهند شد. این را به خاطر بسپارید.» براساس توافقی که بین ترکیه و اتحادیه اروپا در ماه مارس سال جاری به امضا رسید، ترکیه متعهد شد که در قبال کمک سه‌میلیارد یورویی اتحادیه اروپا و تسریع در مذاکرات عضویت این کشور در اتحادیه اروپا مانع از ورود پناهجویان به اروپا شود. این توافق در عمل با موفقیت زیادی همراه بود و در کاهش سیل پناهجویانی که قصد ورود به اروپا و بالکان را داشتند، موثر بود.


سایت شورای امنیت ملی افغانستان هک شد

هکرهایی که خود را «ارتش سایبری هزارستان» می‌نامند، وب‌سایت شورای امنیت ملی افغانستان را هک کردند که به‌دنبال آن، این وب‌سایت از دسترس خارج شده است. به گزارش بی‌بی‎سی، هکرها همچنین تصاویری از حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان و معصوم استانکزی رییس اداره امنیت ملی، گل‌نبی احمدزی فرمانده گارنیزیون کابل و عبدالرحمان رحیمی فرمانده پلیس کابل را با پس‌زمینه پرچم داعش چاپ کردند. این هکرها از این افراد به‌عنوان قاتلان قربانیان چهار حمله مرگبار به هزاره‌ها در سال جاری، که گروه داعش مسوولیت آنها را به‌عهده گرفته، نام برده و خواستار محاکمه و مجازات آنها شده‌اند. این نخستین‌بار نیست که وب‌سایت شورای امنیت ملی افغانستان هک می‌شود، اسفند ۱۳۹۰ هم القاعده آن را هک کرده بود.


بررسی انگشت‌نگاری از خارجی‌ها در روسیه

طرح انگشت‌نگاری از اتباع خارجی ورودی به روسیه، که یک‌بار در دوما رای لازم را نیاورده، دو باره برای کسب مجوزهای لازم با هدف تصویب به عنوان قانون بررسی می‌شود. به گزارش روسیا سگودنیا، وزارت کشور روسیه پیشنهاد کرده از سال آینده اثر انگشت اتباع خارجی که وارد این کشور می‌شوند، ثبت شود. الکساندر گورومری معاون وزارت کشور روسیه، در جلسه شورای فدراسیون (مجلس سنا) پیشنهاد ثبت اثر انگشت تمام مسافران ورودی به این کشور را ارائه کرده است. اجرای این طرح نیازمند رایزنی با سازمان‌های مرتبط در کشورهای همسود متشکل از چند جمهوری شوروی از طریق وزارت خارجه روسیه نیز هست. در شرایط کنونی، انگشت‌نگاری هنگام ورود به روسیه از اتباع برخی کشورها در چند فرودگاه انجام می‌شود و شماری از پایانه‌های مسافرتی زمینی مسکو نیز از تجهیزات ویژه و پیشرفته در این زمینه برخوردارند. مجلس دوما بهار سال جاری طرح انگشت‌نگاری همگانی از شهروندان کشورهای دیگر هنگام ورود به روسیه را در شور نخست رد کرده بود. بسیاری از افراد دستگیر شده در روسیه با اتهام‌های مرتبط با تروریسم و همچنین پیش از انجام اعمال تروریستی، اتباع کشورهای دیگر از جمله آسیای میانه معرفی شده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر