دولت کلمبیا و شورشیان فارک توافق جدید صلح را امضا کردند

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۸۱۴


گروه جهان| کمتر از دو ماه بعد از رد توافقنامه صلح در همه‌پرسی در کلمبیا، حکومت این کشور و جنگجویان فارک به یک توافقنامه جدید صلح دست یافتند. با این حال، محافظه‌کاران با این توافق جدید هم مخالف و برگزاری همه‌پرسی دیگری را در مورد آن خواستار هستند.

به گزارش دویچه‌وله، خوان مانوئل سانتوس، رییس‌جمهور کلمبیا و رودریگو لوندونو تیموچنکو، فرمانده نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک)، توافقنامه جدیدی را در بوگوتا، پایتخت کشور کلمبیا امضا کردند و این توافقنامه جدید صلح هفته آینده برای تصویب به کنگره ارائه خواهد شد. انتظار می‌رود که کنگره متن تجدید نظر شده توافقنامه صلح را مورد تایید قرار دهد.

سانتوس نمی‌خواهد که این مرتبه همانند دفعه پیشین برای تایید توافقنامه صلح همه‌پرسی برگزار کند. توافقنامه نخستین در همه‌پرسی ماه اکتبر با اختلاف آراء اندک رد شد. مخالفان توافقنامه اول به رهبری الوارو ارویبه، رییس‌جمهور محافظه‌کار پیشین بر این باور بودند که در توافق صلح برای فرماندهان فارک معافیت‌های زیادی در نظر گرفته شده است. این مرتبه هم احتمالا مخالفان با توافقنامه جدید موافقت نخواهند کرد و طبق نظرسنجی‌ها اکثریت مردم کلمبیا تغییرات بیشتر در این توافقنامه را خواستار هستند.

با وجود رد شدن توافقنامه صلح در همه‌پرسی در کلمبیا، سانتوس به دلیل تلاش‌ها برای پایان دادن به چندین دهه منازعات و درگیری در کشورش، امسال جایزه نوبل صلح دریافت کرد. وی این مرتبه پیش از امضای توافقنامه گفت که «وقتی برای تلف شدن» وجود ندارد و تاکنون عده بسیاری زندگی خود را در این درگیری‌ها از دست داده‌اند و در صورت ادامه درگیری‌ها، جان بسیاری از مردم همچنان در خطر خواهد بود. در مراسم امضای توافقنامه جدید صلح، دو هزار و 500 میهمان ازجمله 15نفر از سران دولت‌ها حضور داشتند. طبق این توافقنامه، درگیری‌های طولانی مدت با فارک که از سال 1964 آغاز شد، پایان خواهد یافت. در این درگیری‌ها بیش از 260هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و حدود 7میلیون نفر هم بی‌خانمان شدند. مخالفان توافقنامه، مجازات فرماندهان فارک را خواستار هستند و شرایط توافقنامه صلح تجدید نظر شده را هم ملایم می‌دانند. ارویبه می‌خواهد رهبران شورشیان که مرتکب جنایات جنگی شده‌اند در منصب‌های سیاسی نقشی نداشته باشند. در این حال، فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان در این باره گفت:«پایان درگیری‌ها با امضای توافقنامه صلح به یک مرحله تعیین‌کننده رسیده است؛ اگرچه هنوز برای آرامش خاطر خیلی زود است. روند صلح در یک نقطه حساس قرار دارد و آتش‌بس بسیار شکننده است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر