خط و نشان چین برای تهدیدهای اقتصادی ترامپ

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۸۱۱

گروه جهان

یک مقام اقتصادی چین با بیان اینکه از منافع اقتصادی این کشور در مجامع مختلف محافظت خواهد شد، گفت که پکن به هیچ فردی حتی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری منتخب امریکا اجازه نمی‌دهد در سازمان تجارت جهانی تعهدات بین‌المللی را نادیده بگیرد. به گزارش روزنامه ژاپن تو دی، جانگ شیانگ چن، معاون وزیر تجارت بین‌الملل چین این سخنان را پس از آن اعلام کرد که ترامپ در شعارهای تبلیغاتی خود گفته بود، تعرفه روی واردات کالا از چین را تا ۴۵درصد افزایش می‌دهد. مقام اقتصادی کشور چین در واکنش به این اظهارات گفت:«امریکا و ترامپ قادر به انجام چنین کاری نیستند و این کشور از حقوق خود در سازمان تجارت جهانی محافظت می‌کند.»

وی یادآور شد که امریکا هم به عنوان عضوی از سازمان تجارت جهانی، مسوولیت‌هایی دارد و نمی‌تواند تعهداتش را زیر پا بگذارد. این مقام چینی اظهارنظرها در امریکا و از سوی ترامپ مبنی بر اینکه چین باعث شده تا شماری از مردم امریکا فرصت‌های شغلی خود را از دست بدهند، تکذیب کرد و بیان آن را نادرست دانست. معاون وزیر تجارت بین‌الملل چین گفت: ترامپ اظهارنظرهایی کرده اما مهم این است که ببینیم وقتی قدرت را در اختیار گرفت چه روندی را در پیش می‌گیرد. به همین خاطر چین هر نوع سیاست‌گذاری از سوی دولت وی را زیر نظر خواهد داشت. چین اجازه نمی‌دهد در سازمان تجارت جهانی کسی تعهدات را نادیده بگیرد و چین از منافع تجاری خود دفاع می‌کند.

«جانگ» که برای شرکت در کمیسیون مشترک تجاری دو کشور به امریکا سفر کرده است در واشنگتن گفت: باید به آقای ترامپ یادآوری شود که کشورش تعهداتی هم در قبال سازمان تجارت جهانی دارد. وی درباره اینکه آیا چین دست به تلافی خواهد زد، گفت: اگر حرکتی ضد کشورش صورت بگیرد، پکن حق مقابله با آن را خواهد داشت. معاون وزیر تجارت بین‌الملل چین افزود: با تغییر رهبران، سیاست‌های کشورها در سازمان‌های بین‌المللی تغییر نمی‌کند. آمار نشان می‌دهد که شغل نزدیک به 11میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در امریکا به بخش صادرات و واردات گره خورده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر