میت رامنی، رودی جولیانی یا هیچ‌کدام؟

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۸۱۰

گروه جهان| طلا تسلیمی|

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا حتی برای برخی اعضای حزب جمهوری‌خواه هم غیرمنتظره بود و حالا با تلاش‌های گروه انتقال قدرت رییس‌جمهور منتخب، اختلاف‌نظرها میان منتقدان ترامپ در کمپین‌های انتخاباتی و حامیانی که وی را تغییر‌دهنده ساختار قدرت در واشنگتن می‌دانستند، تشدید شده است. نفوذ بر ترامپ در انتخاب وزیر امور خارجه هم به عرصه جدیدی برای ابراز این اختلاف‌نظرها تبدیل شده و خلأیی جدی در گروه امنیت ملی ایجاد کرده است و به نظر می‌رسد درگیری‌ها و مناظرات در محفل گسترده مشاوران رسمی و غیررسمی ترامپ تا اوایل هفته آینده ادامه داشته باشند.

اکنون درگیری و نزاع برای تاثیرگذاری و نفوذ بر رییس‌جمهور منتخب بر سر انتصاب میت رامنی نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012 و فرماندار پیشین ایالت ماساچوست و رودی جولیانی شهردار پیشین شهر نیویورک و از حامیان اولیه و وفادار به ترامپ، در پست وزیر امور خارجه است. منتقدان رامنی از این مساله نگرانند. وی که در کمپین‌های انتخاباتی از منتقدان سرسخت ترامپ بود، به نظر می‌رسد پس از انتخاب به عنوان وزیر امور خارجه هم به رییس‌جمهور وفادار نباشد؛ اگرچه به گفته یکی از مقامات نزدیک به ترامپ، وی رامنی را «فردی مناسب» و وزیر خارجه‌یی خوب می‌داند. از سوی دیگر، منتقدان جولیانی معتقدند که روابط تجاری خارجی پیچیده و گسترده وی به بروز تداخلات و درگیری‌هایی در فعالیت سیاسی‌اش منجر خواهد شد و همچنین نگرانند که او به عنوان وزیر خارجه، قدرت لازم را برای این سمت پرچالش نداشته باشد؛ اما رییس‌جمهور منتخب در جمعی از دوستان از جولیانی هم تمجید و تعریف کرده است.

نیویورک‌تایمز در گزارشی به قلم جرمی دابلیو. پترز و مگی هابرمن می‌نویسد، رامنی و جولیانی هر دو تمایل خود را برای فعالیت در این سمت به ترامپ اعلام کرده‌اند. جولیانی با ابراز نظر علنی در این باره اندکی رییس‌جمهور منتخب را خشمگین کرد، اما رامنی تاکنون محافظه‌کارانه واکنش نشان داده است. اختلاف نظرها بر سر این دو مرد به‌طور کلی درها را به روی نامزدی دیگر برای این سمت گشود. به ‌گفته دو نفر از افراد نزدیک به ترامپ، ژنرال جان اف. کلی از نیروی دریایی حالا یکی دیگر از گزینه‌های احتمالی رییس‌جمهور منتخب و گروه انتقال قدرت وی محسوب می‌شود. دیوید پتراوس، ژنرال بازنشسته و رییس پیشین سیا و سناتور باب کورکر از ایالت تنسی، از دیگر گزینه‌ها برای این سمت هستند.

جیسون میلر، یک سخنگوی گروه ترامپ، درباره مذاکرات در این زمینه گفت: «رییس‌جمهور منتخب در حال دیدار با افرادی برجسته و با قابلیت برای این سمت مهم است؛ کسی که در سیاست خارجی با رییس‌جمهور نظری مشابه داشته باشد، نام برخی از این افراد علنی شده و برخی دیگر هم نشده است. رییس‌جمهور منتخب زمانی که تصمیم نهایی خود را در این زمینه اتخاذ کند، آن را به اطلاع عموم خواهد رساند.»

رامنی به کلی از افراد تندرویی که ترامپ تاکنون برای گروه امنیت ملی خود انتخاب کرده، کاملا مجزاست. در عین حال، مشاوران ترامپ از جمله استفان کی.بانن استراتژیست ارشد، باتوجه به اظهارات رامنی در مورد ترامپ در کمپین‌های انتخاباتی، در مورد وفاداری وی ابراز تردید کرده‌اند. بانن و دیگران به همکاران‌شان گفته‌اند که نگران هستند وزارت امور خارجه تحت ریاست میت رامنی به آژانسی شورشی و خودمختار تبدیل شود.

کلیان کانوی‌ مدیر کمپین انتخاباتی ترامپ‌ هم در این باره گفت که اگرچه به قضاوت ترامپ اعتماد دارد، اما مخالفت‌های بیشتر حامیان رییس‌جمهور در حزب را هم با رامنی قابل توجه می‌داند و به عقیده او، وفاداری شاخصه مهمی برای یک وزیر خارجه است.

برخی دیگر امیدوار هستند که از طریق گفت‌وگو با رسانه‌ها نظر ترامپ را جلب کنند و بر تصمیم‌گیری وی در این زمینه تاثیر بگذارند؛ جو اسکاربرو مجری شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی که پیش‌تر در مورد عدم رای اعتماد سنا به جولیانی ابراز نگرانی کرده بود، از برنامه صبحگاهی خود برای مطرح کردن مناظرات در این زمینه به‌طور روزانه استفاده می‌کند. افراد دیگری هم همانند نیوت گینگریچ‌ رییس پیشین مجلس نمایندگان از حزب جمهوری‌خواه‌ و مایک هوکابی‌ فرماندار پیشین آرکانزاس، با هدف پشیمان کردن آقای ترامپ از انتخاب رامنی برای این سمت، مصاحبه تلویزیونی انجام دادند. به نظر می‌رسد که آقای جولیانی فرد محبوب رای‌دهندگان جمهوری‌خواهی است که ترامپ را به پیروزی رسانده‌اند اندکی پس از انتخابات، وی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که فکر می‌کند این سمت به وی تعلق دارد و این تنها سمتی است که برای او جذاب است.

اما اظهارات جولیانی در گفت‌وگو با وال‌استریت ژورنال در مورد اینکه از جان بولتون‌ سفیر دولت بوش در سازمان ملل متحد، نامزد بهتری است، خشم ترامپ را برانگیخت و فاش شدن گزارش‌هایی درمورد ارتباطات پیچیده تجارت خارجی جولیانی، در قراردادهایی با دولت قطر و گروه مخالف در سایه ایرانی، بر شک و تردید رییس‌جمهور منتخب افزود. برخی ‌مشاوران ترامپ وی را متقاعد کردند که رامنی را به‌عنوان گزینه جایگزین در‌نظر داشته باشد. با این حال، محافل نزدیک به ترامپ معتقد بودند که دیدار و گفت‌وگوی رییس‌جمهور با رامنی در مورد این سمت، خشم هواداران وی را در انتخابات ریاست‌جمهوری‌ بر‌می‌انگیزد. احتمال انتخاب یک فرد سوم همانند ژنرال کلی، در روزهای اخیر در میان گروه انتقال قدرت مطرح شده است. وی چندین سال در دولت باراک اوباما به عنوان فرمانده نظامی فعالیت کرده و انتصاب وی با دیگر تصمیم‌گیری‌های ترامپ در استفاده از افرادی با پیشینه نظامی در سمت‌های سیاست خارجی

کاملا همخوانی دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر