شروع توفانی طلا

۱۳۹۳/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۸۱

با کاهش ارزش دلار در بازار‌های جهانی، طلا هفته‌یی توفانی را از روز گذشته آغاز کرد. صعودی که بعد از چهار هفته اتفاق افتاد تا طلا را در بالاترین قیمت به 1237دلار برساند. همچنین طبق آمار‌های جهانی طلا از سال گذشته 28درصد کاهش ارزش داشته که این، بیشترین کاهش در سه دهه اخیر محسوب می‌شود.


طلا درحالی فعالیت خود را از روز گذشته آغاز کرده که به‌دلیل رشد کند اقتصاد جهان و پایین آمدن ارزش دلار به بالاترین ارزش طی یک ماه رسیده است. نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به چشم‌انداز اقتصادی جهان تاثیر زیادی بر افت ارزش دلار و شاخص سهام داشته و این مساله قیمت طلا را در بازارهای بین‌المللی افزایش داده است. براساس این گزارش قیمت هر اونس طلا دوشنبه (دیروز) به بیش از 1234دلار رسید که نسبت به روز جمعه

8دهم درصد رشد داشته است. قیمت نقره و پلاتین نیز با افزایش روبه‌رو شده است. به گزارش کیتکو، شاخص سهام بورس وال‌استریت امریکا نیز در روزهای گذشته با افت نسبی روبه‌رو شده است. ادوارد میر، تحلیلگر موسسه مالی اف‌سی استون تاکید کرد که اگر شاخص سهام امریکا با کاهش روبه‌رو شود این مساله در روزهای آینده به‌نفع قیمت طلا خواهد بود. بخشی از کاهش شاخص سهام امریکا مربوط به نگرانی‌های موجود نسبت به وضعیت اقتصادی جهان به‌خصوص منطقه یورو و چین است. صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی نسبت به رشد اقتصادی جهان در سال 2014 و 2015 را کاهش داده است. کاهش قیمت جهانی نفت در روزهای اخیر نیز تاثیر زیادی بر تحولات قیمت طلا داشته است. قیمت نفت برنت دریای شمال و نفت سبک امریکا در روزهای گذشته با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده است. پایگاه خبری اف ایکس استریت در گزارشی پنج دلیل عمده را ذکر کرد که نشان می‌دهد قیمت طلا بار دیگر به سطح 1180دلاری بازخواهد گشت. نخستین علت این است که سطح حمایتی قبلی برای طلا 1180دلار بوده است. براساس این گزارش، به‌نظر می‌رسد سطح 1180دلاری کف قیمت طلا خواهد بود. طلا آخرین بار در دسامبر 2013میلادی به این سطح قیمتی رسیده بود.

علت دوم نیز این است که براساس تحلیل تکنیکال فیبوناچی و الگوی قیمتی موسوم به «گارتلی» احتمال کاهش مجدد قیمت طلا و تثبیت آن در سطح قیمتی 1180دلاری بسیار زیاد است. درصورتی که سطح حمایتی 1180دلاری نیز شکسته شود، زمینه لازم برای کاهش بیشتر قیمت طلا فراهم خواهد شد و حتی برخی تحلیلگران بر این باورند که قیمت طلا به‌زودی به سطح 1000دلاری خواهد رسید. علت سوم نیز آن است که سطح 1180دلاری خریداران و سرمایه‌گذاران زیادی را برای خرید تشویق کرده و این مساله عامل مهمی در افزایش مجدد قیمت طلا بوده است. این مساله موجب خواهد شد تا قیمت طلا احتمالا بار دیگر به سطح 1180دلاری بازگردد و در این صورت بهترین زمان برای خرید فراهم خواهد شد. علت چهارم نیز شاخص استوکاستیکس است که نشان می‌دهد بازار طلا با مازاد فروش روبه‌رو است و در این شرایط وجود مازاد عرضه موجب افت شدید قیمت طلا خواهد شد. گرچه پس از پایان تعطیلات سراسری در چین سرمایه‌گذاران به بازار بازگشته‌اند ولی به‌نظر می‌رسد اکثر آنها منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند تا مجددا اقدام به خرید کنند.

سطح مورد انتظار سرمایه‌گذاران بین‌المللی قیمت 1180دلار در هر اونس است.

علت پنجم نیز این است که تنها عاملی که می‌تواند در شرایط کنونی قیمت طلا را به‌شدت افزایش دهد نگرانی‌ها نسبت به شیوع بیماری ابولا و نگرانی نسبت به اوضاع اقتصادی جهان است. کارشناسان همچنین در آخرین اظهارنظر‌ها بیان کرده‌اند، اگر نگرانی‌های بین‌المللی کاهش یابد قیمت طلا با کاهش مجددی روبه‌رو خواهد شد.

همچنین سایت طلا در اعلام شاخص‌های هفتگی در روز‌های پیش‌رو از سخنرانی یلن رییس بانک مرکزی امریکا در این هفته سخن گفته است. در ادامه، شاخص خرده‌فروشی امریکا، سخنرانی دراگی رییس بانک مرکزی اروپا، شاخص مدعیان بیکاری امریکا و شاخص تولیدات صنعتی امریکا، از مهم‌ترین رویدادهای مهم اقتصادی جهان در هفته پیش‌رو به‌شمار می‌روند.


سه‌شنبه (14اکتبر) 22مهر

* شاخص ضریب اطمینان تجاری (NAB) استرالیا (رقم قبلی 8)

* شاخص بهای مصرف‌کنندگان انگلیس (رقم قبلی 5/1درصد_رقم پیش‌بینی 4/1درصد)

*شاخص تمایلات اقتصادی ZEW آلمان (رقم قبلی 9/6_ رقم پیش‌بینی 2/0)


چهارشنبه (15اکتبر) 23مهر

* شاخص بهای مصرف‌کنندگان چین (رقم قبلی 0/2درصد_ رقم پیش‌بینی 7/1درصد)

*سخنرانی دراگی رییس بانک مرکزی اروپا

* شاخص میانگین درآمد انگلیس (رقم قبلی 6/0درصد_ رقم پیش‌بینی 7/0درصد)

*شاخص خرده‌فروشی خالص امریکا (رقم قبلی 3/0درصد _رقم پیش‌بینی 2/0درصد)

* شاخص بهای کالاهای تولیدی امریکا (رقم قبلی 0/0 درصد_ رقم پیش‌بینی 1/0درصد)

*شاخص خرده‌فروشی امریکا (رقم قبلی 6/0درصد_ رقم پیش‌بینی 1/0- درصد)

سخنرانی دراگی رییس بانک مرکزی اروپا


پنج‌شنبه (16 اکتبر) 24مهر

*شاخص فروش کارخانه‌یی کانادا (رقم قبلی 5/2درصد_ رقم پیش‌بینی 6/1- درصد)

*شاخص مدعیان بیمه بیکاری امریکا (رقم قبلی 287K _ رقم پیش‌بینی K 286)

*شاخص صنعتی فیلادلفیای امریکا (رقم قبلی5/22_ رقم پیش‌بینی 9/19)


جمعه (17اکتبر) 25مهر

*شاخص بهای مصرف‌کنندگان خالص کانادا (رقم قبلی 5/0درصد_ رقم پیش‌بینی 1/0درصد)

*شاخص مجوز ساختمان‌سازی امریکا (رقم قبلی 00/1M -رقم پیش‌بینی 04/1M)

*سخنرانی یلن از اعضای بانک مرکزی امریکا

*شاخص تمایلات اقتصادی مصرف‌کنندگان امریکا (رقم قبلی 6/84_ رقم پیش بین 3/84)

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر