جهان، داعش را محکوم کرد

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۸۰۹

گروه جهان|

پنج‌شنبه هفته گذشته در آخرین روز بازگشت زائران ایرانی از مراسم باشکوه اربعین، حادثه‌ای تروریستی در یک پمپ بنزین، پایانی هولناک را رقم زد. «چنین حملاتی بدون مجازات نخواهد ماند» این واکنش رییس‌جمهوری عراق، به حمله تروریستی داعش علیه زائران حسینی بود؛ حمله‌یی که بازتاب‌ گسترده‌یی داشت و از امریکا گرفته تا اروپا، آسیا و آفریقا این اقدام غیرانسانی را محکوم کردند. قربانیان این حمله زائران ایرانی، افغانستانی و عراقی هستند.

حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران، با صدور پیامی اقدام سبعانه و مذبوحانه تروریست‌ها در منطقه حله عراق و شهادت شماری از زائران حسینی را نمایش عمق درماندگی کوردلان سفاک دانست و ضمن درخواست اکید از دولت عراق برای برخورد قاطعانه‌تر با عاملان سیاه‌دل این‌گونه حرکت‌های غیرانسانی، آمادگی دولت ایران را برای همکاری و همیاری در رسیدگی به آسیب‌دیدگان و مجروحان این حادثه تلخ را اعلام کرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده، گروه تروریستی داعش در بیانیه‌یی عامل انفجار تروریستی را «ابو فهد العراقی» معرفی کرده و از شیعیان به عنوان رافضی نام برده و با اشاره به شکست‌هایش در استان نینوا، تهدید کرده که آنان باید در بغداد، کربلا و نجف منتظر حملات شدید باشند. محل انفجار در شوملی در نزدیکی حله، واقع در ۱۲۰کیلومتری جنوب شرق بغداد بود که حدود ۸۰کیلومتر با کربلا فاصله دارد. الجزیره گزارش داده که عامل انتحاری سوار بر یک کامیون حامل مواد منفجره بوده و در نزدیکی رستورانی که زائران حسینی اغلب برای استراحت و صرف غذا توقف می‌کردند خودرو را منفجر کرده است. مسعود حسینیان سرکنسول ایران در کربلا، در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه 71 کیسه شامل 59 جسد سوخته تقریبا کامل و 14 جسد متلاشی، برای تشخیص هویت تا عصر جمعه به ایران انتقال یافته، گفته است «تا مشخص شدن هویت قربانیان، از طریق آزمایش دی‌ان‌ای باید صبر کنیم.»

بنا بر این گزارش، حسینیان در محل بیمارستان «جمهوری» شهر حله گفته است: «کار تشریفات انتقال اجساد تمام شده و در حال انتقال به فرودگاه نجف است تا از آنجا به ایران منتقل شود.» گفته شده، یکی از دلایل دشواری کار شناسایی قربانیان حمله تروریستی این بوده که زائران مورد هدف قرار گرفته، کاروانی نبوده و به صورت انفرادی یا گروهی خانوادگی وارد عراق شده بودند. سرکنسول ایران با بیان اینکه با انجام آزمایش دی‌ان‌ای در ایران، هویت شهدا که ممکن است ایرانی، افغان یا عراقی باشند، مشخص خواهد شد، گفته است: «فعلا هیچ جسد قابل تشخیص از شهروندان ایرانی وجود ندارد، اما تعداد 28مدرک شناسایی ایرانی، شامل عابربانک، گذرنامه، شناسنامه و کارت ملی در محل حادثه پیدا شده است.» وی در عین حال یادآور شده که این مدارک را نمی‌توان به منزله شهادت صاحبان آن تلقی کرد و تنها بعد از آزمایش دی‌ان‌ای اجساد، می‌توان اسامی و تعداد قربانیان را اعلام کرد.


واکنش‌های داخلی

پس از این اقدام تروریستی، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، ضمن محکوم کردن و ابراز همدردی با خانواده و بستگان قربانیان گفت: «این اقدامات وحشیانه و غیرانسانی، در عزم دولت و ملت عراق و نیز ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در کنار ملت مظلوم عراق در مبارزه بی‌امان با تروریسم، خللی ایجاد نخواهد کرد.» اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور نیز در پیامی ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی داعش تصریح کرد: «بدون تردید این‌گونه اقدامات غیرانسانی عزم و اراده ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران را برای پشتیبانی از دولت و ملت عراق در جنگ با تروریسم راسخ‌تر می‌کند.»

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز انفجار تروریستی را محکوم و بر لزوم رسیدگی فوری وزارت خارجه و دستگاه‌های ذی‌ربط به وضعیت مجروحان حادثه تاکید کرد. در بخشی از این پیام آمده است: «تروریست‌ها و حامیان آنها بدانند که جمهوری اسلامی ایران به اقدامات سازنده و موثر خود در مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد و چنین جنایاتی عزم تهران و بغداد را در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی مصمم‌تر خواهد کرد.»

علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با اشاره به اینکه حادثه تروریستی پنج‌شنبه در حله را باید به نام امریکا نوشت، تصریح کرده است: «بدون تردید این حادثه، عزم عراق و ایران را برای مبارزه جدی‌تر با تروریست‌ها بسیار راسخ‌تر خواهد کرد.»


واکنش‌های خارجی

این حمله تروریستی در جامعه جهانی نیز بازتاب گسترده‌یی داشت و کشورهای بسیاری ضمن محکوم کردن این اقدام غیرانسانی همدردی خود را با دولت عراق و خانواده قربانیان اعلام کردند. به عنوان مثال، مسکو ضمن ابراز همدردی با بستگان و خانواده‌های قربانیان، این حمله تروریستی را به‌شدت محکوم و تاکید کرده که هدف آشکار این اقدام برافروختن آتش اختلاف‌های مذهبی و به شکست کشاندن تلاش‌ها برای دستیابی به سازش ملی در عراق است.

حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌یی جنایت تروریستی وحشیانه باندهای جنایتکار داعشی در منطقه حله عراق علیه زائرانی که از زیارت مقامات اهل‌بیت علیهم‌السلام در کربلای مقدس و نجف اشرف

باز می‌گشتند و به شهادت و زخمی شدن ده‌ها انسان بی‌گناه منجر شد، محکوم کرده است. احمد ابوزید سخنگوی وزارت خارجه مصر نیز با محکوم کردن انفجار تروریستی در شهر حله، این حادثه را به دولت عراق و خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت و از سوی دیگر «همبستگی کامل مصر را با دولت عراق در رویارویی با پدیده تروریسم که هدف آن برهم زدن امنیت و ثبات این کشور است»، اعلام کرد.

وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌یی حمله تروریستی در شهر حله واقع در استان بابل عراق به زائران در حال بازگشت از کربلا را به‌شدت محکوم کرد. وزارت خارجه ترکیه با محکوم کردن این حمله تروریستی ضمن همدردی با بازماندگان قربانیان این حمله تروریستی گفته است که جمهوری ترکیه بدون هیچ‌گونه تبعیض دینی، مذهبی و قومی به همکاری و همبستگی با دولت عراق در زمینه مبارزه با گروه‌های تروریستی و تروریست‌ها که منطقه را تهدید می‌کنند، همچنان ادامه خواهد داد. جان کربی سخنگوی وزارت خارجه امریکا، در بیانیه‌یی مطبوعاتی حملات تروریستی داعش را محکوم کرد. وزارت خارجه امریکا نیز مراتب تسلیت وزارتخانه کشورش به خانواده قربانیان این حادثه تروریستی را اعلام کرد و گفت: «این جنایات نمونه دیگری از کوچک شمردن جان انسان‌ها و تلاش برای ایجاد اختلاف در میان مردم عراق است.»

وزارت خارجه الجزایر با صدور بیانیه‌یی این اقدام را بزدلانه خوانده و هدف قرار دادن افراد بی‌گناه را ناشی از وحشی‌گری و جنایت تروریست‌ها را مغایر با ارزش‌های انسانی و تعالیم دین اسلام دانسته است. الجزایر ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان این حادثه، به ملت و دولت‌هایی که اتباع خود را در این حمله تروریستی از دست داده‌اند، تسلیت گفته است. وبیاس ال وود‌ معاون وزیر خارجه بریتانیا، ضمن وحشتناک و تکان‌دهنده توصیف کردن این حمله تروریستی، آن را محکوم و نشانه ناامیدی و فروپاشی این گروه تکفیری خوانده است. ماریانو راخوی‌ نخست‌وزیر اسپانیا‌ نیز در تلگرامی به حیدر العبادی همتای عراقی خود، حمله تروریستی علیه زائران را محکوم کرده است. راخوی در این پیام نوشته است: «می‌خواهم شدیدترین محکومیت خود را نسبت به حمله فجیع تروریستی که در حله علیه چندین اتوبوس زائران صورت گرفته و در آن دست‌کم 100نفر کشته شدند را ابراز کنم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر