ارائه آمارها برای رشد بخش صنعت واقعی نیست

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۸۰۷

گروه تشکل‌ها|

شهریور ماه سال جاری بود که محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر از رشد 4.2درصدی صنعت در سال 95 داد. این آمارها درحالی مطرح می‌شد که با گذشت 8 ماه از سال 95 متولیان تشکلی براین باورند که رکود همچنان در بخش صنعت پابرجاست و این حوزه همچنان با مشکلات عدیده‌یی رو به روست. با این حال دولتمردان برای رکودزدایی بسته خروج از رکود صنایع را در نظر گرفتند و منابعی را همچون 16هزار میلیارد تومان برای واحدهای دارای مشکل درنظر گرفتند که به گفته صنعتگران نیز این نوع منابع نیز نتوانسته باعث رشد و توسعه صنایع شود.

در همین حال؛ رییس کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق ایران درباره رشد بخش صنعت به «تعادل» گفت: برخی از متولیان دولتی به ارائه و انتشار آمارهایی اقدام می‌کنند که این ارقام با واقعیت در تضاد است. در شش ماهه ابتدایی سال 95 برخی مدیران دولتی رشد بخش صنعت را 4.2درصد اعلام کردند که این ارقام در واقعیت چنین رشدی را نشان نمی‌دهند. یلدار راهدار با بیان اینکه در این بازه زمانی هدف از مثبت نشان دادن بخش تولید از سوی دستگاه‌های دولتی تزریق منابع است، اظهار کرد: در ابتدای سال 95 برای خروج از رکود صنعت، دولتمردان سخن از تزریق منابعی 16 هزار میلیارد تومانی به میان آورند که حالا می‌خواهند بگویند که رشد بخش صنعت از تزریق منابع نشات می‌گیرد. درحالی که اگر ما گامی به سمت واحدهای تولیدی برداشته و از واحدهای صنعتی از نزدیک بازدیدی داشته باشیم خواهیم دریافت که رشد بخش صنعت نه تنها محقق نشده بلکه بسیاری از واحدهای صنعتی از دور تولید خارج شده‌اند و روند تعطیلی را به خود گرفته‌اند. وی درباره شرایط امروز حوزه تولید توضیح داد: بنده از نزدیک با شرایط بخش تولید درگیر هستم و اما هیچگاه رشدی را در این بخش احساس نکرده‌ام. حتی صنعتگران دیگر نیز از وضعیت کنونی دل خوشی ندارند. البته باید اعلام کنم که وضعیت بخش صنعت نسبت به دو سال گذشته بسیار متفاوت است. به واقع، حوزه تولید امسال نسبت به دو سال گذشته شرایط مثبت‌تری را به خود دیده است اما اینکه بگویم این اعداد و ارقام در حوزه تولید نمایان بوده، چنین چیزی نیست. به واقع صنعتگران رشدی را که دولتمردان می‌گویند در فعالیت خود تجربه نکرده‌اند.


افزایش قیمت انرژی در صنعت

رییس کمیسیون رقابت و خصوصی‌سازی اتاق ایران با اشاره به مشکلات بخش صنعت، گفت: شاید این حرف تکراری باشد اما واقعا در بخش تولید مشکلات عدیده‌یی وجود دارد، ‌به عنوان مثال درحال حاضر همچنان قیمت تمام شده بخش تولید بالاست و هزینه‌های جانبی بر روی دوش تولید اثر چندانی را برجای گذاشته‌اند. به عبارت دیگر، باید این جمله را دوباره و هزاران بار دیگر تکرار کرد که کالاهای تولیدی توان رقابت با محصولات خارجی را ندارند؛ این موضوع درحالی است که کالاهای داخلی توان رقابت با محصولات مشابه داخلی را هم ندارند و صنعتگران توان رقابت را از دست داده‌اند. راهدار در ادامه عنوان کرد: باوجود مشکلات عدیده دولتمردان به این موضوع دل خوش کرده‌اند که منابعی را برای خروج از رکود بخش صنعت تزریق کرده اند؛ این موضوع درحالی است که قانون کار، مسائل مربوط به مالیات، بیمه و ارزش افزوده دارای ایرادهای جدی است و هیچگاه نیز در راستای برطرف شدن این مشکلات نیز گامی برداشته نشده است.

رییس کمیسیون پایش فضای کسب‌وکار اتاق بازرگانی شیراز گفت: متولیان دولتی قیمت آب و برق را در چراغ خاموش افزایش داده‌اند، درحالی که این نوع انرژی‌ها حیات‌بخش صنعت به شمار می‌روند و اگر قرار باشد بدون هیچ برنامه‌ریزی این نوع مولفه‌های اثر گذار در بخش تولید افزایش یابد بی‌شک صنعت رونقی نخواهد داشت. راهدار با بیان اینکه کشور مداما در حال تعطیلی است و این موضوع خسارت‌های زیادی را برای صنعتگران به بار آورده، افزود: در هفته‌های گذشته کشورمان به دلیل آلودگی هوا در برخی استان‌ها روند تعطیلی را داشت و همچنین هفته گذشته هم به دلیل مناسبت‌های مذهبی فعالیت‌ها تعطیل شد؛ این موضوع درحالی است که این هفته هم به دلیل مناسبت‌های مذهبی باز هم روال تعطیلی را پشت سر خواهیم گذاشت. حال سوال من این است که با این نوع روند تعطیلی در کشور چطور می‌توان گفت که صنعت با رشد 4.2درصدی همراه بوده است؟ به عقیده بنده ارائه این نوع آمارها بیشتر شبیه یک لطیفه است.


آمار رشد صنعتی را قبول نداریم

در همین ارتباط رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه الان شرایط مطلوبی برای تولید نداریم، گفت: رشد صنعت در سال گذشته منفی بوده و امسال به سمت شیب بسیار ملایم مثبت پیش رفت که یکی از دلایل آن همین بسته‌های حمایتی دولت و اختصاص ۲میلیارد دلار برای صادرات بود که توانست جو مثبتی را در بازار حاکم کند.

ابوالفضل روغنی با اشاره به اینکه البته این سیاست‌ها حرکت بزرگی نبوده و شرایط همچنان برای صنایع نامطلوب است، افزود: بخشی از اندک رشد به دلیل شرایط روانی ناشی از اختصاص تسهیلات بوده اما اینکه اعلام می‌شود صنعت رشد داشته است را قبول نداریم.

این فعال بخش صنعت با اعلام اینکه متاسفانه آمار در کشور تناقض دارد، به مهر گفت: ازآنجایی‌که به سمت انتخابات می‌رویم بنابراین نمی‌توان چندان به آمار و ارقام و سیاست‌های اجرا شده اتکا کرد و مردم هم درگیر مباحث انتخاباتی هستند. روغنی چشم‌انداز بخش صنعت را در سال جاری ثبات وضعیت کنونی دانست و گفت: اگر قرار باشد حرکتی اتفاق بیافتد باید در سال ۹۶ منتظر آن باشیم زیرا انتخابات به پایان رسیده و وضعیت صادرات ایران بهتر می‌شود. مشاور رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با تاکید بر اینکه در سال آینده بطور حتم یکسان‌سازی نرخ ارز انجام می‌شود، افزود: امیدواریم که سال آینده برای اقتصاد و صنعتگران و تولیدکنندگان سال خوبی باشد اما سال جاری همچنان وضعیت مناسبی در بخش تولید و صنعت وجود ندارد.

وی با اشاره به تناقض‌های آماری، گفت: مطابق با قانون، مرکز آمار ایران منبع اعلام آمار در کشور است اما می‌بینیم که بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس هم آمار اعلام می‌کنند که همه اینها در تناقض آشکار با یکدیگر هستند. اما معتقدم که باید به آمار منبع اصلی که مرکز آمار ایران است توجه شود. رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه رشد ۵درصدی که برای صنعت اعلام می‌شود را قبول نداریم، اظهار داشت: تغییر هر یک درصد از شاخص‌های اقتصادی نیازمند حرکت‌های بزرگ در کشور است که ما هنوز چنین سیاست‌هایی را ندیده‌ایم. بنابراین به نظر می‌رسد که بلندپروازانه به ارقام رشد صنعتی نگاه می‌کنند.

روغنی در خصوص دستیابی به رشد ۸درصدی در افق ۱۴۰۴، گفت: ما از برنامه چندسال عقب هستیم به همین دلیل امکان دستیابی به چنین رشدی فراهم نیست و رسیدن به این رشد نیازمند منابع ارزی سنگین و پروژه‌های بزرگ است که در حال حاضر اثری از آنها نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر