ناکامی فروش 2 پتروشیمی و یک پالایشگاه در بازار سرمایه

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۸۰۴

گروه بورس|

عرضه ناموفق طرح‌های پتروشیمی و پالایشی و استقبال نکردن خریداران از مزایده این طرح‌ها که در چارچوب روند خصوصی‌سازی در بازار سرمایه عرضه شده‌اند، در حالی است که در گذشته این طرح‌ها از جذاب‌ترین شرکت‌ها برای خریداران به شمار می‌رفتند.

در روزهای اول و دوم آذرماه جاری، سهام بلوکی 2 پتروشیمی و یک پالایشگاه در بازار سرمایه عرضه شد که هیچ یک موفقیت‌آمیز نبود و سرمایه‌گذاران از آنها استقبال نکردند. پروژه‌های یادشده، برای چندمین بار در چارچوب برنامه خصوصی‌سازی به مزایده گذاشته شده و تاکنون مشتری برای آنها یافت نشده است.

بر این اساس در اول آذرماه 60 درصد سهام پالایشگاه کرمانشاه و 20درصد سهام پتروشیمی ابن‌سینا همدان و در روز دوم آذرماه 80درصد سهام پتروشیمی دماوند برای فروش در فرابورس عرضه شد که موفقیت‌آمیز نبود.

استقبال نکردن خریداران از عرضه بلوکی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در حالی است که در گذشته این طرح‌ها از جذاب‌ترین شرکت‌ها برای خریداران به شمار می‌رفتند.


پتروشیمی دماوند، رکورد‌دار عرضه ناموفق

پتروشیمی دماوند جزو رکوردداران عرضه ناموفق به شمار می‌رود به‌طوری که با وجود 6 بار عرضه تاکنون مشتری برای آن یافت نشده است. روز سه‌شنبه هفته گذشته تعداد 10هزار سهم پتروشیمی دماوند معادل 80 درصد سهام این شرکت به ارزش حدود 9هزار و 200میلیارد ریال به مزایده گذاشته شد، اما به فروش نرفت.

ششمین عرضه ناموفق پتروشیمی دماوند در حالی انجام شد که سازمان خصوصی‌سازی برای افزایش جذابیت این طرح، ارزش سهام آن را 5هزار و 500 میلیارد ریال کاهش داده بود.

به گزارش «تعادل» به نقل از ایرنا، حسین شهریاری مدیرعامل پتروشیمی دماوند پیش از این گفته بود: پس از مذاکرات با سازمان خصوصی‌سازی، ارزش خالص شرکت در ششمین مرحله عرضه سهام به جای 17هزار و 200 میلیارد ریال مبلغ 11هزار و 500میلیارد ریال برآورد شده است که 80درصد سهام ارزشی معادل 9هزار و 200میلیارد ریال دارد. وی افزوده بود: تاکنون در فاز نخست 640میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده و برای تکمیل فاز نخست به 500میلیون یورو دیگر اعتبار نیاز است.

به گفته وی پیش‌بینی می‌شود، فاز نخست پتروشیمی دماوند غیر از بخش آب در نیمه اول سال 1396 به بهره‌برداری برسد. هم‌اکنون بخش بخار و یکی از توربین‌ها درمدار هستند. پتروشیمی دماوند قرار است یوتیلیتی (آب، برق، بخار و پشتیبانی) مجتمع‌های پتروشیمی‌های فاز 2 عسلویه را تامین کند، بدین‌ترتیب با راه‌اندازی این مجتمع1960 مگاوات برق، 1800تن بخار، 400هزار مترمکعب در روز انواع آب، 500هزار مترمکعب در ساعت اکسیژن و 50هزار مترمکعب در ساعت هوای ابزار دقیق تولید می‌شود.


شکست عرضه پالایشگاه کرمانشاه

در اول آذرماه بلوک 60درصدی پالایشگاه کرمانشاه نیز عرضه شد که آن هم با استقبال نکردن خریداران مواجه شد. سازمان خصوصی‌سازی در یکم آذرماه جاری 80میلیون و 927هزار و 160سهم پالایشگاه کرمانشاه را به قیمت پایه هر سهم 22هزار و 183 ریال و به ارزش پایه بیش از یک‌هزار و 790میلیارد ریال در فرابورس به مزایده گذاشت. سهام بلوکی این پالایشگاه به صورت 10درصد نقد و باقیمانده اقساط 8ساله با نرخ سود 14درصدی عرضه شده بود که نسبت به عرضه قبلی کاهش داشت.

مزایده مجدد پتروشیمی ابن‌سینای همدان

پتروشیمی ابن‌سینا همدان نیز طرح دیگری بوده که در روزهای اخیر در معرض فروش گذاشته شد، اما خریداری برای آن یافت نشد. در نیمه شهریورماه نیز بلوک 20درصدی پتروشیمی ابن‌سینا همدان به مزایده گذاشته شده بود که در آن مقطع نیز بدون مشتری مانده بود.

بلوک 20درصدی پتروشیمی ابن‌سینا همدان که در یکم آذرماه به مزایده گذاشته شده بود، شامل 8 میلیون سهم به قیمت پایه هر سهم 17هزار و 193 ریال و به ارزش یک هزار و 375میلیارد ریال است. قرار بود این طرح به صورت 10درصد نقد و مابقی اقساط 8ساله با نرخ سود 14درصد به خریداران احتمالی واگذار شود که البته مشتری برای آن یافت نشد. قرار است در ماه‌های آتی دوباره این طرح‌ها برای یافتن مشتری به مزایده گذاشته شوند. بر اساس این گزارش، سیدجعفر سبحانی مشاور رییس کل سازمان خصوصی‌سازی امروز به ایرنا گفته بود، در سومین مزایده امسال این سازمان به ارزش تقریبی 12هزار میلیارد ریال در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه گذشته (اول و دوم آذرماه) هیچ معامله‌یی انجام نشد.

وی افزود: این واگذاری‌ها مربوط به هفت شرکت «پالایش نفت کرمانشاه»، «پتروشیمی ابن‌سینا همدان»، «پتروشیمی دماوند»، «مقره‌سازی ایران»، «عمران و مسکن‌سازان عمران گلستان»، «پیمانکاری کارهای زیربنایی آب» (پیماب) و شرکت «نخ کار» بود که دو مورد نخست از طریق فرابورس و مابقی به شیوه مزایده آماده واگذاری شده بودند. سبحانی برخی دلایل احتمالی واگذار نشدن این شرکت‌ها را نامناسب بودن مبلغ حصه نقدی و شرایط پرداخت اقساط، سودده نبودن برخی شرکت‌ها و حتی بالا بودن قیمت‌های اعلامی از نظر افراد برشمرد.

حصه نقدی مبلغی است که برندگان مزایده باید در ابتدا و پیش از انعقاد قرارداد پرداخت کنند. وی افزوده بود: در سال‌های گذشته و در طول اجرای واگذاری‌های اصل 44 قانون اساسی، شرکت‌های خوب و سودده از جمله بانک‌ها، بیمه‌ها و... واگذار شده‌اند و شرکت‌های باقیمانده کمتر سودده یا در برخی موارد حتی زیانده باقی مانده‌اند و همین مساله می‌تواند بر واگذاری آنها به بخش خصوصی تاثیرگذار باشد.

مشاور رییس کل سازمان خصوصی‌سازی یادآور شد: عمده قیمت‌های پیشنهادی در این واگذاری‌ها در هفت شرکت پیش‌گفته، از طریق ارزش دارایی خالص روز شرکت‌ها اعلام شد و بدیهی است با شرایط موجود قیمت‌ها کمی بالا به نظر

می‌رسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر