روی موج خبر

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۷۹۳

مقصران وقوع حادثه برخورد ۲ قطار معرفی شوند؛ فارس رییس‌جمهور به‌دنبال سانحه دردناک برخورد دو قطار مسافربری در استان سمنان که منجر به جان باختن و مصدومیت تعدادی از هموطنان عزیزمان و ازجمله پرسنل خدوم راه‌آهن شد، خواهان بررسی و اعلام دلایل وقوع این حادثه تلخ شد. به دنبال سانحه دردناک برخورد دو قطار مسافربری در استان سمنان که منجر به جان باختن و مصدومیت تعدادی از هموطنان عزیزمان و از جمله پرسنل خدوم راه‌آهن شد، رییس‌جمهور در نامه به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور خواهان بررسی و اعلام دلایل وقوع این حادثه تلخ و معرفی مقصران احتمالی و به‌کارگیری تمام اقدامات لازم برای درمان سریع‌تر مصدومان شد.

تاکید مجلس ایران بر حفظ امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم؛ ایرنا رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده ایران در اجلاس پارلمانی سازمان امنیت دسته‌ جمعی با بیان اینکه موضوع امنیت و مبارزه با تروریسم یکی از اولویت‌های مهم در منطقه است، گفت: مجلس شورای اسلامی تاکید بسیاری بر امنیت و مبارزه با تروریسم دارد. وی با بیان اینکه آنچه امروز در سوریه، یمن، عراق، افغانستان و دیگر نقاط رخ داده همگی گفته مذکور را اثبات می‌کنند، افزود: متاسفانه هزینه این جاه‌طلبی‌ها را باید کشورها و ملت‌های مظلوم منطقه بپردازند، بنابراین وظیفه کشورهای منطقه است که با افزایش همکاری‌ها درصدد مقابله با هرگونه بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه باشند و رایزنی‌ها و برگزاری جلسات مستمر در این خصوص می‌تواند این همکاری‌ها را بیشتر کرده و امنیت پایدار در منطقه را به وجود آورد.

یک مقام آگاه از‌سر‌گیری مذاکره ایران و امریکا را تکذیب کرد؛ ایرنا یک منبع آگاه ازسرگیری مذاکره میان ایران و امریکا پس از پیروزی ترامپ را تکذیب کرد. روزنامه وال‌استریت ژورنال امریکا چندی پیش به نقل از منابع غربی مدعی شده بود که مذاکره برای متقاعد کردن ایران به کاهش ذخایر آب سنگین از ماه گذشته آغاز شده است. این روزنامه نوشت: امریکا و متحدانش از ایران خواسته‌اند میزان اورانیوم غنی ‌شده خود در نطنز را بیش از تعهدات مندرج در برجام، کاهش دهد تا توافق هسته‌یی بنیانی قوی‌تر در برابر اقدامات احتمالی ترامپ داشته باشد بنا بر این ادعا، طرف‌های مذاکره ایران در گفت‌وگوهای هسته‌یی، با پیروزی دونالد ترامپ برای رفع نگرانی‌های ناشی از این پیروزی غیرمنتظره مذاکراتی جدید را با ایران از‌سر گرفته‌اند.

آمادگی ترکیه برای انتقال تجربیات گردشگری و حمل و نقل به ایران؛ ایسنا در دیدار مسوولان اقتصادی استان یزد با سفیر ترکیه در ایران، زمینه افزایش همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری دوطرف بررسی شد. رضا هاکان تکین سفیر ترکیه در ایران در نشستی که به همین منظور در محل مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان برگزار شد، روابط کشورش با ایران را خوب و دیرینه توصیف و بر گسترش این روابط تاکید کرد. وی با بیان اینکه ترکیه در زمینه گردشگری و حمل و نقل تجربیات خوبی در اختیار دارد، آمادگی خود را برای انتقال این تجربیات اعلام و اظهار کرد: همچنین در زمینه زیرساخت‏‏های صنعت گردشگری مانند ساخت هتل می‎‎توانیم همکاری‎‎هایی داشته باشیم و دانش خود را در اختیار قرار دهیم.

ایران و ارمنستان گسترش روابط قضایی را بررسی کردند؛ ایرنا زمینه‌های گسترش همکاری‌های قضایی بین ایروان و تهران در دیدار سیدکاظم سجادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان و مکرتومیان رییس دیوان عالی این کشور بررسی شد. بنا به گزارش سفارت ایران در ارمنستان، طرفین بر لزوم افزایش همکاری‌های قضایی و حقوقی دو کشور به عنوان تقویت‌کننده روابط در دیگر بخش‌ها تاکید کردند. تبادل هیات‌های قضایی، برقراری ارتباط بین دادگاه‌های دو کشور و مسائل مورد علاقه از دیگر محورهای مورد گفت‌وگوی سفیر ایران و مقام ارشد قضایی ارمنستان اعلام شد.

افزایش تعداد پروازهای متقابل بین تهران-مسکو؛ ایسنا مهدی سنایی سفیر کشورمان در مسکو بااشاره به اعتماد موجود بین روسای جمهور ایران و روسیه از افزایش سفرهای متقابل بین دو کشور خبر داد. وی در تالار اجتماعات جوانان روسیه با بیان اینکه «در روابط تهران و مسکو نکات منفی و مثبت داریم»، خاطرنشان کرد: نکات مثبت بسیاری نیز وجود دارد. ایران و روسیه تلاش می‌کنند از نفوذ غرب رهایی یابند. وی ادامه داد: مساله مهم اعتمادی است که بین روسای جمهور وجود دارد، روسای جمهور دو کشور در عرض سه سال گذشته 9بار با یکدیگر ملاقات کردند و بارها نیز گفت‌وگوی تلفنی داشتند.

باید با ایران و روسیه درخصوص سوریه گفت‌وگو کرد؛ ایسنا فرانسوا فیون نامزد احتمالی حزب راست‌گرایان میانه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2017 فرانسه و نخست‌وزیر پیشین این کشور در سال‌های 2007 تا 2012 پنج‌شنبه شب در یک مناظره انتخاباتی گفت: سیاست ما در قبال سوریه شکست خورده و باعث تشدید جنگ داخلی در این کشور شده است. وی با بیان اینکه سیاست پاریس در حل بحران سوریه شکست خورده است، گفت که باید در این زمینه با ایران و روسیه وارد گفت‌وگو شد.

برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک هسته‌ای میان ایران و ژاپن؛ ایلنا هیرویاسو کوبایاشی سفیر کشور ژاپن ضمن حضور در سازمان انرژی اتمی با بهروز کمالوندی معاون بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی دیدار و درخصوص موضوعات فی‌مابین ازجمله روند توسعه همکاری‌های هسته‌یی ایران و ژاپن، برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک و برنامه‌ریزی بازدیدهای دوجانبه علمی و فنی و مسائل مرتبط به برنامه جامع اقدام مشترک به بحث و تبادل‌نظر پرداختند. در این دیدار طرفین بر لزوم تداوم همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف صنعت هسته‌یی تاکید کرده و همچنین آخرین وضعیت همکاری‌های بین‌المللی سازمان و زمینه‌های همکاری جدید با کشور ژاپن نیز مورد بحث و تبادل‌نظر میان طرفین قرار گرفت.

بررسی توسعه روابط ایران با سازمان بین‌المللی دریانوردی؛ ایسنا حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن روایتی به شرح زیر را درباره دیدارش با دبیرکل سازمان بین‌المللی دریایی نوشت: وقتی که برای تقدیم استوارنامه به عنوان سفیر و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان بین‌المللی دریایی به ملاقات دبیرکل این سازمان در لندن رفته بودم، وقتی شرایط جغرافیایی و ژئوپلیتیک ایران به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ دریایی و کشتیرانی را برای وی تشریح می‌کردم، دیدم نگاه ایشان به نقطه‌یی در روبه‌رو که در واقع نقشه‌یی از جهان بود خیره شده بود. وی افزود: دبیرکل سازمان بین‌المللی دریایی در لندن گفت که سازمان بین‌المللی دریانوردی می‌تواند همکاری‌های خود را با ایران توسعه دهد.

نامه نماینده تهران به رییس قوه‌قضاییه؛ تعادل محمود صادقی نماینده تهران در مجلس طی نامه‌یی به رییس قوه قضاییه از وی برای شفاف‌سازی و مبارزه با فساد دعوت کرد. در بخش‌هایی از متن نامه محمود صادقی آمده است: «چنانکه استحضار دارید، پیرو گزارش وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درباره افتتاح حساب‌های سپرده بانکی در قوه قضاییه، شایعات گسترده‌یی در رسانه‌ها و پرسش‌ها و ابهاماتی را در افواه و افکار عمومی موجب شد و توضیحات بعدی وزیر نیز نتوانست ابهامات را مرتفع کند. اینجانب در مقام ایفای وظیفه نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی جهت رفع ابهامات موجود درباره این حساب‌ها و اطلاع از حدود قانونی و موازین شرعی مورد استناد وزیر محترم اقتصاد از ایشان سوال کردم و ضمن رعایت آداب و شوون اخلاقی محترمانه از حضرتعالی نیز درخواست کردم جهت شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی و جلوگیری از اشاعه شایعات و سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه گزارشی از این حساب‌ها به مجلس شورای اسلامی ارائه بفرمایید. با کمال شگفتی سخنرانی حضرتعالی در همایش فرماندهان بسیج دستگاه قضایی نشان می‌دهد ظاهرا متن اظهارات اینجانب را ملاحظه نفرموده‌اید.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر