تضمین مراودات اقتصادی با سفر رییس‌جمهوری اندونزی به ایران

۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۷۸۸

دوازدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و اندونزی روز پنج‌شنبه با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و دارمین ناسوتیون وزیر اقتصاد اندونزی در جاکارتا آغاز به کار کرد. نخستین جلسه این کمیسیون که در سطح کارشناسی میان مهدی محتشمی معاون وزیر ارتباطات ایران و لکمان معاون وزیر اقتصاد اندونزی در قالب چهار کمیته مالی- بانکی، صنعت، تجارت و سرمایه‌گذاری، انرژی و سایر همکاری‌ها شروع شده بود، روز جمعه توسط روسای ایرانی و اندونزیایی این کمیسیون به تایید نهایی رسید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و وزیر ارشد هماهنگی امور اقتصادی اندونزی در نشست روز جمعه پس از نشست کارشناسی، بار دیگر به رئوس همکاری‌های مشترک در حوزه‌های نفت، گاز، برق و پتروشیمی و همچنین ضرورت همکاری‌های نزدیک بانکی و بیمه‌یی که مورد نظر طرفین است، اشاره کردند. همکاری‌های تجاری، صنعتی، کشاورزی و تبادل کالاهای بیشتر بین دو کشور از محورهایی بود که دو وزیر بر آن تاکید کردند.

توافق اولیه برای تبادل موافقتنامه تعرفه ترجیحی بین دو کشور و تسریع در ادامه مذاکرات و تبادل اسناد مورد توافق در چارچوب زمانی مشخص ازجمله موضوعات مهم قابل پیگیری بود که در این نشست به آن پرداخته شد. در همین رابطه محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس ایرانی کمیسیون در این نشست با اشاره به سفر آینده «جوکو ویدودو» رییس‌جمهوری اندونزی به تهران، اظهار امیدواری کرد در فضای صمیمی و نزدیک بین تهران و جاکارتا، بتوان اهداف مشترک همکاری‌ها را توسعه داد و حجم مبادلات اقتصادی دو کشور را در سطح ظرفیت‌های بالقوه دو کشور ارتقا داد.


ایران و اندونزی به‌دنبال ارتقای سطح روابط

واعظی در ادامه سفر خود به اندونزی روز گذشته در دیدار با رییس‌جمهوری اندونزی ضمن ابلاغ سلام گرم حسن روحانی، رییس‌جمهوری کشورمان و تجدید دعوت از رییس‌جمهوری اندونزی برای سفر رسمی به ایران، این سفر را با اهمیت دانست.

واعظی ضمن با اهمیت دانستن ارتقای سطح روابط دو کشور در تمام زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مردمی، هدف از سفرش به اندونزی را برگزاری دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و اندونزی و طراحی نقشه راه این همکاری‌ها برای سال آینده دانست.

به گزارش ایرنا، وی باتوجه به حضور گسترده نمایندگان دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی در اجلاس کمیسیون مشترک، اظهار امیدواری کرد مقدمات لازم برای هرچه موفقیت‌آمیزتر کردن سفر رییس‌جمهوری اندونزی به تهران با مذاکره و بررسی موضوعات و اسناد مورد‌نظر دو کشور انجام شود. وزیر ارتباطات همچنین به حوزه‌های دارای اولویت برای توسعه روابط دو کشور به‌خصوص در بخش‌های نفت و گاز و انرژی، بانکی و سرمایه‌گذاری متقابل، همکاری‌های بازرگانی و تجاری و تسهیل در فعالیت بخش خصوصی دو کشور و همکاری‌های بهداشتی و درمانی، گردشگری، محیط‌زیست و سایر موضوعات مورد علاقه طرفین اشاره کرد.

وی همچنین مشکلات و ناآرامی‌های موجود در جهان اسلام ازجمله اقدامات تروریستی گروه‌های فرقه‌گرا و سلفی در منطقه و سایر نقاط جهان که به نام اسلام با هدف تخریب چهره اسلام رحمانی صورت می‌گیرد را مورد اشاره قرار داد و بر نقش کشورهای مهم اسلامی برای مبارزه با این پدیده شوم و جلوگیری از سوءاستفاده‌های سیاسی قدرت‌های فرامنطقه‌یی و بعضی کشورها که از این گروه‌های تروریستی حمایت‌های مالی و تسلیحاتی می‌کنند، تاکید کرد. واعظی همچنین خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه میان ایران و اندونزی و رسیدن حجم مبادلات دو کشور به سطح قابل‌قبول شد.


اراده مشترک برای همکاری نزدیک

جوکو ویدودو رییس‌جمهوری اندونزی نیز در این دیدار با پذیرش دعوت رییس‌جمهوری کشورمان از وی برای سفر به تهران در پاسخ به سفر سال گذشته سفر روحانی به جاکارتا، گفت که کشورش مصمم است روابط دو کشور را در تمام سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ارتقا دهد. وی گفت: اراده دولت اندونزی همکاری نزدیک با ایران است.

رییس‌جمهوری اندونزی در ادامه با اشاره به اینکه کشورش پرجمعیت‌ترین کشور جهان اسلام است، گفت که اسلام اعتدالی و مدارا، الگو برای همه کشورهاست. اسلام رحمت‌العالمین که خط‌مشی جمهوری اسلامی ایران نیز هست و مبنای اساسی برای روابط با ایران است. وی در این دیدار به نقش همکاری کشورهای اسلامی برای مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری نیز اشاره کرد.


اندونزی متعهد به سرمایه‌گذاری در ایران

گفتنی است محمود واعظی در این سفر علاوه بر شرکت در کمیسیون همکاری‌های اقتصادی و دیدار با رییس‌جمهوری اندونزی با سایر مقامات ارشد سیاسی این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو داشت. وزیر ارتباطات کشورمان در دیدار با ژونان ایگناسیوس وزیر انرژی اندونزی گفت: باتوجه به روابط خوب ایران و اندونزی در تمام زمینه‌ها و اراده سیاسی دو کشور درصددیم حجم مبادلات بازرگانی و اقتصادی را افزایش داده و نقش روسای کمیسیون مشترک، برنامه‌ریزی و طراحی لازم در تبیین نقشه راه برای رسیدن به این هدف است.

در همین رابطه دارمین ناسوتینوزیر ارشد هماهنگی امور اقتصادی اندونزی نیز در دیدار با محمود واعظی گفت که دولت کشورش متعهد به افزایش همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری با ایران است و حجم فعلی مبادلات دوجانبه در مقایسه با ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور بسیار کم است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر