روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۷۵۳

امضای 124 قرارداد تخصصی برای سرمایه‌گذاری خارجی

گروه صنعت ۱۶هزار طرح ایجادی و توسعه‌یی با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۶هزار میلیارد تومان و اشتغال ۲۵۰هزار نفر از ابتدای استقرار دولت یازدهم در کشور به بهره‌برداری رسیده است‌. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اعلام این خبر گفت: ۱۲۴قرارداد تخصصی در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت با ارزشی بیش از 6.3میلیارد دلار به ثبت رسیده که این قراردادهای مشترک بین ایران و سایر کشورها نقش بسزایی در ایجاد تولید صادرات‌گرا و تامین نیاز داخلی کشور دارد. علی یزدانی افزود: برنامه‌ریزی‌های کلان صورت گرفته در ستاد حمایت از سرمایه‌گذاری و کمیته نظارت بر اعطای تسهیلات و رونق تولید نقش بسزایی در راه‌اندازی واحدهای راکد و بازگشت آنان به چرخه تولید و رفع معضل بیکاری دارد.


2 هزار واگن مترو برای ناوگان حمل‌ونقل ریلی 9 کلان‌شهر

گروه صنعت معاون توسعه سرمایه‌گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با بیان اینکه دولت درصدد تامین ناوگان حمل و نقل ریلی 9 کلان‌شهر کشور است، افزود: با مصوبه شورای عالی اقتصاد، 2 هزار دستگاه واگن مترو برای 9 کلان‌شهر با 55درصد داخلی‌سازی تولید می‌شود. فرداد دلیری در کارگاه آموزشی شرکت TUV SUD آلمان در تهران افزود: پیش از تصمیم دولت برای تجمیع و تامین ناوگان ریلی این کلان‌شهرها، هر کدام به صورت مستقل به دنبال خرید ناوگان از شرکت‌های خارجی بودند. همچنین هم‌اکنون 5 یا 6 واگن‌ساز در داخل می‌توانند این واگن‌ها را تولید کنند و این مجموعه‌ها هم‌اکنون با 20 یا 25درصد ظرفیت کار می‌کنند. لذا شرکت‌های واگن‌ساز داخلی صاحب تکنولوژی طراحی و تولید واگن مترو نیستند و پیش از این قطعات از خارج از کشور به خصوص چین وارد می‌شد و در کارخانجات واگن‌سازی مونتاژ می‌شد اما به موجب قرارداد ایدور با وزارت کشور، ما از جانب دولت، مراحل مختلف تامین این واگن‌های را مدیریت خواهیم کرد.


ایتالیا بی‌توجه به امریکا پشت برجام می‌ایستد

گروه تجارت وزیر صنعت ایتالیا بی‌اعتنا به نگرانی‌ها نسبت به سیاست‌های دونالد ترامپ، وعده داد از توافق‌های تجاری با ایران به ارزش میلیاردها دلار حمایت خواهد کرد. انتقاد دونالد ترامپ، رییس‌جمهور منتخب امریکا از توافق هسته‌یی، دورنمای خارج شدن این کشور از توافق هسته‌یی را مطرح و این واهمه را در میان دیپلمات‌های اروپایی ایجاد کرده که تغییر رهبری در کاخ سفید، ممکن است مانع تجارت رو به رشد با ایران شود اما کارلو کالندا وزیر صنعت ایتالیا اعلام کرد که وی به تلاش برای تحکیم روابط تجاری با ایران ادامه می‌دهد و اوایل سال ۲۰۱۷ به همراه پیر کارلو پادوان وزیر اقتصاد به ایران سفر خواهد کرد و مساله تامین سرمایه‌گذاری که به دلیل ادامه تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه تهران، دسترسی ایران به سیستم مالی بین‌المللی را محدود کرده است، یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث خواهد بود.


استعلام پژو از قطعه‌سازان برای داخلی‌سازی قطعات

فارس دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه داخلی‌سازی ۷۰درصدی محصولات پژو در طول ۳سال بعید است، گفت: پژو برای داخلی‌سازی قطعات های‌تک، موتور و گیربکس مذاکره‌یی با قطعه‌سازان ایرانی نداشته و فقط برای تولید قطعات مکانیکال و الکتریکی معمولی از ما استعلام گرفته است. مازیار بیگلو در مورد آخرین وضعیت مذاکرات پژو با قطعه‌سازان ایرانی اظهار داشت: پژو فعلا در مرحله استعلام قیمت از شرکت‌های قطعه‌ساز است ولی منابع تامین‌کننده قطعات هنوز به‌طور قطعی مشخص نشده‌اند. وی ادامه داد: شرکت پژو در حال حاضر موضوع داخلی‌سازی دو محصول پژو 208 و پژو 2008 را در دستور کار خود دارد، ولی این موضوع فقط در دو فاز‌تریم و بدنه پیگیری می‌شود. بیگلو با بیان اینکه بدنه و رنگ خودرو 11 تا 12درصد داخلی‌سازی‌ و ‌تریم خودرو نیز حدود 10درصد داخلی‌سازی را شامل می‌شود، گفت: در شرایطی که برای داخلی‌سازی قطعات اصلی کار خاصی صورت نگیرد، داخلی‌سازی ‌تریم و بدنه هنر به حساب نمی‌آید. وی با تاکید بر لزوم شروع تولید محصولات پژو با حداقل داخلی‌سازی 40درصدی، گفت: داخلی‌سازی 40درصدی از طریق ‌تریم و بدنه خودرو فایده‌یی برای قطعه‌سازان ایرانی نخواهد داشت، بلکه باید داخلی‌سازی قطعات مهم و اصلی صورت گیرد. وی افزود: در حال حاضر برای داخلی‌سازی قطعات الکترونیکی، موتور و گیربکس محصولات جدید پژو هیچ بحثی با قطعه‌سازان داخلی نشده و استعلامی گرفته نشده است. برای تولید قطعات های‌تک نیز اقدامی صورت نگرفته است، بلکه مدیران پژو فقط در مورد قطعات مکانیکال عادی یا قطعات الکتریکی معمولی این خودروها با قطعه‌سازان بحث‌هایی را کرده‌اند و تمرکزشان روی ‌تریم و بدنه بوده است.


مجوز نهایی سرمایه‌گذاری خارجی سیتروئن در خودرو

گروه صنعت سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران مجوز سرمایه‌گذاری سیتروئن را در ایران صادر کرد. پس از مذاکرات طولانی گروه سایپا و شرکت سیتروئن، توافقنامه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از طریق خرید سهام یک شرکت ایرانی برای نخستین‌بار در صنعت خودروسازی کشور انجام شد. براساس این توافق، شرکت سیتروئن 50درصد از سهام شرکت سایپاکاشان را خریداری و پس از خرید نسبت به سرمایه‌گذاری در خطوط تولید و قطعات خودرو در ایران اقدام می‌کند. این گزارش می‌افزاید: شرکت سیتروئن با توجه به حجم سرمایه‌گذاری در این خطوط تولیدی و برای حفظ و پشتیبانی از سرمایه‌گذاری خویش نسبت به اخذ مجوز از «سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی» وزارت امور اقتصادی و دارایی اقدام کرده و موفق به اخذ مجوز از این سازمان شد و در عمل شرکت سیتروئن پس از دریافت مجوز وارد مرحله سرمایه‌گذاری شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر