سنگی از جنس زغال روی تابلو می‌رود

۱۳۹۳/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۷۴

در عرضه‌های امروز تالار فیزیکی زغال‌سنگ بعد از چهار ماه وقفه دوباره روی تابلو خواهد رفت. آخرین‌بار این محصول در تاریخ 25خرداد سال جاری مورد عرضه قرار گرفت اما این محموله که میزان آن 20هزار تن بود با اقبالی ازسوی معامله‌گران بورس انرژی روبه‌رو نشد.

براساس آمارها، تاکنون زغال‌سنگ 11بار در تالار فیزیکی روی تابلو رفته، اما فقط نخستین عرضه آن که با افتتاح بورس انرژی مصادف بود به فروش رفت. در آن روز شرکت زغال‌سنگ کرمان 200تن از این محصول را با قیمت پایه هر کیلوگرم هزار ریال روی تابلو برد که تمام این محصول با استقبال معامله‌گران روبه‌رو شد.

اما بعد از نخستین معامله، عرضه‌های دیگر با اقبالی روبه‌رو نشدند تا اینکه قرار است امروز 20هزار تن زغال‌سنگ ازسوی شرکت زغال‌سنگ پروده طبس با قیمت پایه هر کیلوگرم چهار هزار و 200ریال عرضه شود. باید دید که آیا بعد از چهار ماه این‌بار زغال‌سنگ معامله خواهد شد یا به سرنوشت 10عرضه دیگر دچار خواهد شد. به گفته برخی کارشناسان در عرضه اول زغال‌سنگ نیز باتوجه به اینکه این معامله در نخستین روز کاری بورس انرژی انجام شده، این دادوستد توافقی صورت گرفت تا بورس انرژی تنها با دو محصول قطران و برق افتتاح نشود و زغال‌سنگ نیز در زمره محصولات ذکر شده قرار بگیرد.


معامله چهار محموله و برق

در معاملات یک‌شنبه این هفته بورس انرژی در بازار فیزیکی چهار محموله دادوستد شد، به‌طوری که پتروشیمی تبریز 360تن برش سنگین عرضه کرد که 192تن از آن با قیمت پایه هر کیلو گرم 14هزار و 500ریال خریدوفروش شد. همچنین پتروشیمی جم 500تن از این محصول را روانه بورس کرد که 175تن از آن با قیمت پایه هر کیلوگرم 14هزار و 500ریال معامله شد.

از دیگر دادوستد‌های انجام شده در روز یک‌شنبه می‌توان به معامله 500تن نیتروژن مایع پتروشیمی مبین با قیمت پایه هر کیلوگرم سه هزار ریال اشاره کرد.

همچنین در بخش عرضه‌های مازاد 12هزار لیتر حلال 410 پالایش نفت آبادان با قیمت پایه هر لیتر 18هزار و 395ریال خریدوفروش شد.

براساس این گزارش، ارزش کل معاملات تالار مشتقه بالغ بر 7میلیارد و 42میلیون ریال شد.

این در حالی است که 5عرضه روز یک‌شنبه نیز ناکام ماند. پتروشیمی تبریز که در این روز چهار محموله را روانه بورس کرده بود، سه تای آنها با اقبالی روبه‌رو نشدند، به‌طوری ‌که این شرکت 360تن برش 6کربن غیر آروماتیک، 360تن سوخت نفت سبک و 360تن برش C7 C9, عرضه کرد که مشتری برای این محصولات پیدا نشد.

از دیگر عرضه‌های ناکام معاملات یک‌شنبه می‌توان به عرضه چهار هزار و 525بشکه میعانات گازی ازسوی دو شرکت پالایش گاز ایلام و مجتمع گازی پارس جنوبی اشاره کرد.

همچنین در این روز در تالار مشتقه طی 21 نوبت معاملاتی 473 قرارداد سلف موازی استاندارد برق منعقد شد. بدین‌ترتیب 11هزار و 352مگاوات ساعت برق در نماد بار پایه روزانه برای تحویل روزهای مختلف مهر و آبان به ارزش چهار میلیارد و 838میلیون ریال معامله شده است.


عرضه‌های پیش‌رو در بازار فیزیکی

روز جاری در تالار فیزیکی محموله‌های پرشماری عرضه می‌شود، به‌طوری‌ که هفت هزار و 506تن متانول ازسوی سه شرکت پتروشیمی فناوران، شیراز و زاگرس با قیمت پایه هر کیلوگرم هشت هزار و 703ریال روانه بورس می‌شود. دو شرکت پالایش نفت تبریز و پالایش نفت اصفهان جمعا سه هزار و 700تن آیزوریسایکل با قیمت پایه 21هزار و 745ریال روی تابلو می‌برند.

پالایش نفت تبریز هم امروز دو عرضه دارد. این شرکت سه میلیون لیتر حلال 402 را با قیمت پایه هر لیتر 18هزار و 110ریال و 700تن آیروفید با قیمت پایه هر کیلوگرم 18هزار و 529ریال روی تابلو می‌برد.

همچنین دو شرکت پالایش گاز ایلام و مجتمع گازی پارس‌جنوبی جمعا چهار هزار و 525بشکه میعانات گازی را به ترتیب با قیمت پایه هر بشکه دو میلیون و 141هزار و 137ریال و دو میلیون و 432هزار و 845ریال عرضه می‌کنند.

در رینگ بین‌الملل نیز پالایش نفت شازند جمعا هزار و 800تن گاز مایع با قیمت‌های پایه 635، 640و740 دلار عرضه می‌کند. این محصول همچنین طی دو نوبت معاملاتی ازسوی پالایش نقت آبادان به میزان هزار تن با قیمت‌های پایه هر تن 555 و 630دلار عرضه می‌شود.

در ادامه عرضه‌های رینگ بین‌الملل نفت بهران 5هزار تن اکستراکت با قیمت پایه هر تن 555دلار روانه بورس می‌کند. دست آخر نیز چهار هزار و 400تن گاز مایع صنعتی ازسوی پتروشیمی بندر امام با قیمت پایه هر تن 65دلار روی تابلو می‌رود.


آمادگی بورس انرژی برای عرضه نفت

همچنین مدیرعامل بورس انرژی روز گذشته بار دیگر بر آمادگی این بازار برای عرضه نفت‌خام صادراتی البته با اعلام وزارت نفت تاکید کرد.

علی حسینی در گفت‌وگو با شانا اظهار داشت: تمام زیرساخت‌ها برای عرضه نفت‌خام صادراتی در بورس انرژی آماده است و آماده همکاری با وزارت نفت هستیم.

وی افزود: باتوجه به اعلام آمادگی وزارت نفت برای عرضه روزانه ١٠٠هزار بشکه نفت‌خام در تالار صادراتی، سازوکار لازم در کمترین زمان آماده شده است و به‌زودی مسوولان وزارت نفت جزییات فروش نفت‌خام را اعلام خواهند کرد.

مدیرعامل بورس انرژی ادامه داد: طبق اعلام وزارت نفت، نخستین عرضه نفت‌خام به میزان روزانه ١٠٠هزار بشکه به‌طور ریالی و بر مبنای نرخ ارز مبادله‌یی در بورس انرژی تا آخر مهر انجام می‌شود.

وی افزود: عرضه در تالار صادراتی بورس انرژی با ریال تسویه خواهد شد و مشکلی از این بابت در بورس انرژی ایران وجود ندارد و پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است.

حسینی درباره آخرین وضعیت انتشار سلف نفت کوره گفت: آمادگی کامل در بورس انرژی ایران وجود دارد و به محض اعلام زمان ازسوی وزارت نفت، این روش تامین مالی هم انجام خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر