تزریق 11هزار و 500 میلیارد تومان به واحدهای کوچک

۱۳۹۵/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۷۳۳

گروه بنگاه‌ها

اعداد و ارقام ارائه شده از سوی مقام‌های دولتی حاکی از آن است که تا روز چهارشنبه (4 آذرماه) بیش از 11هزار و 500میلیارد تومان تسهیلات در قالب طرح رونق تولید به واحدهای تولیدی تزریق شده است؛ آمارهایی که روز گذشته توسط قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه شده و نشان‌دهنده توفیق نسبی دولت در اجرای این پروژه است. اعداد و ارقامی که هرچند در برخی موارد از سوی برخی چهره‌های بخش خصوصی با ابهام مواجه شده، اما اسناد و اطلاعات دستگاه‌های مسوول نشان می‌دهد که می‌توان روی مستند بودن آن حساب کرد. اگر این رقم‌های ارائه شده را مبنای ارزیابی‌های تحلیلی قرار دهیم در آن‌صورت دولت یازدهم تا آذرماه بیش از 75 درصد 16هزار میلیاردی که در ابتدای سال برای این پروژه وعده داده بود را محقق کرده و می‌توان امیدوار بود که طی حدودا 4ماهی که تا پایان سال باقی مانده، به هدف از پیش تعیین شده‌اش برای ساپورت بیش از 7500بنگاه و تزریق 16هزار میلیارد تومان دست پیدا کند. اما نکته‌یی که به نظر می‌رسد در جریان این «بازی با اعداد» نباید فراموش شود، پایش کیفی این پروژه تاثیرگذار است که تا به امروز حرفی درباره آن زده نشده است. اینکه آیا این طرح از نظر کیفی نیز توانسته به اهداف از پیش تعیین شده برسد و باری از مشکلات بنگاه‌های اقتصادی کشورمان بردارد؟ واقعیت آن است که ارزیابی «کیفی» این پروژه اگر مهم‌تر از بحث «کمی» آن نباشد، به همان اندازه تاثیرگذار و سرنوشت‌ساز است.


چشم‌انداز احیای واحدهای راکد

این‌بار قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان بازدید از بخش‌های تولیدی راکد که در مسیر احیا قرار گرفته‌اند، آمارهای تازه طرح رونق تولید را با خبرنگاران در میان گذاشت. رضا رحمانی با اشاره به برنامه‌های اجرایی دولت برای احیای واحدهای راکد گفت: دولت 16 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی کشور اختصاص داده که تا امروز 11 هزار و 500 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

قائم‌مقام وزیر صنعت دیروز در جریان بازدید از برخی واحدهای راکد و تعطیل استان کردستان، افزود: این میزان به واحدهای کوچک و متوسط پرداخت شده است. وی اظهار کرد: از سوی دیگر با بانک مرکزی تفاهم صورت گرفته است که اگر این منابع نیز به پایان رسید و واحدهایی باقی ماندند که مشکل آنها فقط مالی است، مبلغ در نظر گرفته شده افزایش یابد. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد که هر استان می‌تواند بر اساس فعالیت خود منابع لازم را جذب کند. رحمانی گفت: در این زمینه یک وظیفه نظارتی هم برعهده داریم تا نتیجه را به مسوولان کشور و دولت گزارش کنیم که در این راستا کسانی که خوب کار کنند، تشویق می‌شوند و کسانی که سهل‌انگاری کنند و با سیاست‌ها همراه نباشند توسط مسوولان مربوطه با آنها برخورد می‌شود. وی یادآور شد: جوانانی در کشور بیکار هستند و اگر فعالان اقتصادی از ظرفیت‌های موجود برای اشتغالزایی آنها استفاده نکنند، در مقابل مسوولان و محضر الهی مسوول هستند. وی گفت: هدف طرح‌هایی همچون رونق تولید که در حال اجراست و هدف از تشکیل کارگروه‌های ملی حمایت از تولید، تسهیل و رفع موانع تولید در کشور است.


تلاش دولت برای اشتغالزایی

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حمایت از تولید موجب اشتغالزایی جوانان، بهبود معیشت مردم و توسعه مناطق مختلف کشور می‌شود. وی با بیان اینکه پیگیر افزایش اعطای تسهیلات و سرعت آن در استان کردستان هستیم، ادامه داد: روند اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی در کشور خوب است و سرعت قابل پذیرشی دارد. رحمانی واحد تولیدی لاستیک بارز کردستان را یک واحد بزرگ با اشتغالزایی مناسب دانست و یادآور شد: حدود 600 میلیارد تومان در این واحد سرمایه‌گذاری صورت گرفته که رقم بالایی است و همه باید کمک کنند این واحد سریع‌تر راه‌اندازی شود. وی همچنین با بیان اینکه زمان‌بندی تعیین شده برای راه‌اندازی لاستیک بارز بهمن امسال است، طولانی شدن پروژه‌ها در کشور را یک معضل دانست و افزود: میانگین افتتاح پروژه‌ها 6 تا 10 سال بوده که در سال‌های اخیر کاهش یافته و حتی به 3 تا 4 سال هم رسیده است.

رحمانی اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنار بیمه‌ها، بانک‌ها، سازمان امور مالیاتی و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کشور و اقتصاد در قالب مجموعه‌یی و با تشکیل جلسات منظم پیگیر مشکلات واحدهای تولیدی است.

وی با اشاره به اینکه مواردی از عدم توجه به دستورالعمل‌های ابلاغی در کردستان دیده شده است، ادامه داد: به عنوان مثال اعلام شده بود، واحدهایی که مشکل مالی دارند برای آنها چک برگشتی لحاظ نشود و برای بدهی‌های آنها اجراییه صادر نشود. وی افزود: چنین موارد ابلاغی در کردستان رعایت نشده است که این برخوردها سلیقه‌یی بوده است. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در جلسه با بانک‌ها در استان کردستان این موارد را تذکر می‌دهیم، اما مسوولان استان نیز باید برخورد کنند.

رحمانی با تاکید بر اینکه اگر افرادی نسبت به تذکرهای داده شد توجیه نشوند به مرکز اعلام می‌شود، اظهار کرد: وقتی میان مدیران کلان کشور توافق صورت گرفته و دستورالعملی ابلاغ شده است، دیگر نباید تخطی صورت گیرد.


اصلاح مشکلات طرح رونق تولید

براساس آخرین آمار از آغاز «طرح تامین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت بالای 60 درصد» تاکنون 36 هزار واحد در سایت بهین‌یاب برای دریافت تسهیلات بانکی ثبت‌نام کرده‌اند که بر اساس آمارهای ارائه شده، شهرهای بزرگ و صنعتی در راس دریافت این تسهیلات قرار داشته‌اند و استان‌هایی مانند مازندران، اصفهان و خراسان رضوی در کنار برخی استان‌های صنعتی دیگر مانند قزوین، اردبیل، گلستان و... سهم بیشتری از تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داده‌اند. مطابق آخرین بررسی‌های به‌عمل آمده در کارگروه استانی رفع موانع تولید از میان این حجم ثبت‌نام شده 10 هزار و 125 واحد در حوزه‌های صنعتی و کشاورزی، حائز دریافت تسهیلات بوده و به شعب سرپرستی بانک‌ها معرفی شده‌اند.

در شعب سرپرستی بانک‌ها در استان‌ها نیز بعد از ارزیابی واحدهای متقاضی یک هزار و 733 واحد به شعب بانکی برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند که تا به امروز 11میلیارد و 500میلیون تومان به آنها پرداخت شده است.

در حالی که روز گذشته از سوی رحمانی اعلام شد، بیش از 75درصد تسهیلات تا به امروز پرداخت شده، اما هنوز بیش از 20هزار بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط در صف دریافت تسهیلات ویژه این طرح مانده‌اند. بنگاه‌هایی که در وضعیت رکود و نیمه‌تعطیل قرار دارند در صورتی که دولت بتواند دایره تسهیلات اعطایی را گسترش دهد، می‌توانند در بازار کسب و کار کشورمان فعالیت‌های تولیدی بیشتری داشته باشند. به هر حال طرح رونق تولید تجربه‌یی است که دولت از طریق آن می‌تواند فازهای بعدی پروژه توسعه کسب و کار کوچک را در کشورمان با خطای کمتر و بازدهی بیشتر دنبال کند. بدون تردید برای این منظور ضروری است که سهم بیشتری از تسهیلات اعطایی کشور را با جهت‌گیری به سمت صنایع کوچک اختصاص دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر