خدمات پس از فروش واژه‌ای بی‌‌معنا در دنیای دیجیتال

۱۳۹۵/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۷۲۶

گروه دانش و فن مرجان محمدی

گارانتی واژه‌یی است که بسیاری از کاربران تلفن همراه و حتی لوازم صوتی و تصویری فقط آن را در حد یک نام می‌دانند و معتقدند خرید کالا با گارانتی فقط دادن پول اضافی است چراکه در صورت بروز مشکل شرکتی که اقدام به گارانتی کردن محصول کرده است با بهانه‌های مختلف عیب و ایراد پیدا شده را شامل گارانتی نمی‌داند و همین مساله چند سالی است که باعث شده تا بسیاری از خریداران اقدام به خرید کالا و محصولات بدون گارانتی بکنند، این در حالی است که برخی شرکت‌های خوشنام علاوه بر گارانتی، برای محصول فروخته شده برگه بیمه صادر می‌کنند، هرچند که در قبال آن پول دریافت می‌کنند ولی کاملا نسبت به بیمه کالا متعهد هستند. در این بین البته برخی شرکت‌ها اقدام به سو استفاده می‌کنند و همان برنامه‌یی را پیاده می‌کنند که با گارانتی در کشور مرسوم شده است و در این بین این کاربران و خریداران سرگردان هستند که هم پول گارانتی و هم پول بیمه را پرداخت کرده‌اند ولی دست آخر هیچ چیزی از گارانتی یا بیمه شامل آنها نشده است.

در هر صورت به نظر می‌رسد با ساماندهی بازار آی تی و صو ت‌و تصویر و برنامه‌ریزی‌های مشخص تا حدودی این مساله در حال برطرف شدن است، هرچند که بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند کالا بدون گارانتی و بیمه خریداری کنند. طبق آمار اتحادیه تجهیزات مخابراتی حدود ۲۵ تا ۳۰میلیون گوشی هوشمند بدون گارانتی در دست خریداران تلفن همراه است و تعمیر این گوشی‌ها در زمان بروز مشکل موضوعی است که در موارد متعدد مشکلاتی را برای مردم به همراه داشته است.

علاوه بر گوشی‌هایی که ممکن است گارانتی آنها معتبر نباشد، گوشی‌های مختلفی نیز هستند که مدت گارانتی آنها به پایان رسیده، اگر به این لیست گوشی‌های فاقد گارانتی را هم اضافه کنیم مشخص می‌شود چندین میلیون گوشی در کشور وجود دارد که هنگام خرابی و بروز مشکل پیدا کردن تعمیرکاری مناسب برای آنها می‌تواند تبدیل به یک معضل شود.

به گفته کارشناسان اتحادیه تجهیزات مخابراتی بر اساس تحقیقات صورت گرفته اگر حتی بحث قاچاق گوشی‌های موبایل برطرف شود حداقل ظرف ۲ تا ۳ سال آینده در بازار گوشی‌های وجود دارد که نیاز به خدمات دارند. حال آنکه با توجه به آشفته بازار موجود لازم است ساماندهی خاصی در این خصوص صورت بگیرد تا تعمیرکاران خیابانی که فاقد تخصص و تجهیزات لازم هستند برای شهروندان ایجاد مشکل نکنند.

مراجعه به تعمیرگاه‌های غیرمجاز در موارد مختلف برای مردم مشکلات متعدد ایجاد می‌کند به عنوان مثال ممکن است در مواردی قطعات غیراصلی برای تعمیر گوشی مورد استفاده قرار گرفته و برای آنها هزینه قطعه اصلی دریافت شود. گاهی نیز ممکن است هزینه‌های چندبرابری از مشتری دریافت شده و حتی دستگاه‌ها بدون تست کنترل کیفیت تحویل مشتری داده شده و پس از مدتی بسیار کوتاه دوباره دچار مشکل شوند.

از سوی دیگر در مواردی هزینه تعویض قطعاتی مثل ال‌سی ‌دی با قیمت‌هایی بالغ بر ۵۰۰هزار تومان انجام می‌شود اما تعمیرکاران برای این قطعات هیچ گارانتی ارائه نکرده و این احتمال وجود دارد که فرد پس از مدتی بار دیگر با هزینه بالا مجبور به تعمیرات مجدد شود. حتی گاهی بهتر آن است که اصلا برای تعمیر یک گوشی هزینه‌یی صرف نشود چرا که عمر مفید گوشی‌های هوشمند زمانی بین ۲.۵ تا پنج سال است و پس از این مدت شاید تعمیر گوشی نیز فایده‌یی نداشته باشد.

غلامحسین کریمی، رییس اتحادیه تجهیزات مخابراتی در گفت‌وگو با ایسنا، از لزوم طبقه‌بندی تعمیرکاران تلفن همراه خبر داده و این موضوع را از برنامه‌های آتی این اتحادیه دانست.

وی همچنین اظهار کرد: درخصوص گوشی‌هایی که دارای گارانتی هستند به‌طور طبیعی در مدت زمان گارانتی فرد نباید هزینه‌یی جهت تعمیر گوشی خود پرداخت کند. البته در این زمینه شرایطی نیز وجود دارد وبه عنوان مثال اگر دستگاهی داخل آب‌ افتاده یا ضربه خورده باشد گارانتی آن ابطال می‌شود.

رییس اتحادیه تجهیزات مخابراتی ادامه داد: گاهی نیز ممکن است زمان گارانتی به پایان رسیده باشد یا گوشی فاقد گارانتی باشد که در این موارد لازم است میان سرویس‌دهنده و سرویس‌گیرنده توافقات لازم پیش از انجام کار صورت بگیرد. از سوی دیگر ضروری است مردم از حقوق خود آگاه شوند تا بتوانند شرایط بهتری را تجربه کنند.

کریمی خطاب به مردم توصیه کرد پیش از انتخاب تعمیرگاهی برای تلفن همراه خود به برخی مسائل توجه کرده و مواردی مانند داشتن مجوز معتبر یا امکانات و تجهیزات مناسب را مورد بررسی قرار دهند چرا که به عنوان مثال برای تعمیر گوشی‌های هوشمند لازم است که فرد یک دستبند خاص داشته باشد تا ‌آی‌سی گوشی باردار نشود در غیر این صورت ممکن است مشکلات متعددی برای گوشی تلفن‌همراه پیش‌اید.

وی همچنین از مردم خواست ضمن اطلاع از حقوق شهروندی از حق خود در صورت بروز مشکل با شورای حل اختلاف اتحادیه تجهیزات مخابراتی با شماره تلفن ۶۶۷۶۳۰۳۵ تماس بگیرند.

رییس اتحادیه تجهیزات مخابراتی درعین حال خاطرنشان‌ کرد: در حال حاضر در کشور بالغ بر ۵۰ میلیون گوشی هوشمند در دست مردم قرار دارد که به هنگام تعمیر آنها لازم است افراد مجموعه‌یی معتبر را پیدا کنند. حال اگر ما در حوزه تعمیرات موبایل نیز دارای شرایطی شویم که تعمیرگاه‌های دارای برند (نمانام) به فعالیت بپردازند شاید این بازار ساماندهی شود چرا که فعالیت شرکت‌های معتبر و برند می‌توانند در تامین رضایت مشتری و کیفیت خدمات نقش بسزایی داشته باشد. حتی می‌توان به مرور زمان از این تعمیرگاه‌های برند برای ارائه خدمات به کشورهای همسایه نیز بهره گرفت.

با وجود این در شرایط موجود، همچنان به مانند خرید موبایل در زمینه تعمیر نیز بازاری آشفته و نابسامان وجود دارد که نگرانی‌های متعدد برای مردم ایجاد می‌کند. البته به تازگی مرکزی به عنوان نخستین تعمیرگاه برندی تلفن همراه راه‌اندازی شده که برای استفاده از خدمات آن افراد می‌توانند در شهر تهران به شماره ۴۳۴۱۲ تماس بگیرند تا با پیک رایگان دستگاه خود را به دست تعمیرگاه مربوطه رسانده و از خدمات آن استفاده کنند. در هر صورت بهتر است کاربران و خریداران محصولات آی تی و صوت و تصویر با علم بر این موضوع که باید از مغازه‌های با مجوز کالای مورد نیاز خود را خریداری کنند و در صورت نیاز داشتن به تعمیر آن را به واحدهای تعمیراتی که دارای مجوز است ارائه دهند، بتواند تاحدودی این آشفته بازار را سامان دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر