استقبال چین از خروج امریکا از پیمان ترانس پاسیفیک

۱۳۹۵/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۷۱۷

گروه جهان

وزارت خارجه چین از خروج امریکا از پیمان تجاری ترانس پاسیفیک موسوم به «تی‌.پی.‌پی» تلویحا ابراز خرسندی کرده و افزوده که امیدوار است چین پیمان جامع تجاری را با کشورهای دیگر جایگزین آن کند.

به گزارش ژاپن تودی، در بیانیه وزارت خارجه چین آمده پکن به دنبال حصول یک توافقنامه تجاری بسیار جامع است که بتواند کشورهای زیادی را شامل شود. از سال جاری میلادی که امریکا و 11 کشور دیگر از جمله ژاپن پیمان «تی‌.پی.‌پی» را بدون حضور چین امضا کردند، این کشور تلاش زیادی کرده است تا یک پیمان دیگر با کشورهای خارج از پیمان یا برخی از اعضای آن امضا کند.

اکنون که دونالد ترامپ رییس‌جمهور منتخب امریکا اعلام کرده در نخستین روز از شروع کار به عنوان رییس‌جمهور پیمان «تی‌.پی.‌پی» را فسخ خواهد کرد، چین عزم خود را برای بستن معاهده تجاری که «تی‌.پی.‌پی» را عملا کنار بزند، راسخ کرده است. اگر‌چه برخی کشورهای حاضر در «تی‌.پی.‌پی» گفته‌اند که پیمان را به تصویب مجالس خود رسانده و اجرا خواهند کرد اما ژاپن یکی از مهم‌ترین اعضای آن وجود این پیمان بدون امریکا را بی‌فایده توصیف کرده است.

اعضای این پیمان 40درصد از کل اقتصاد جهان را به خود اختصاص می‌دهند اما با مخالفت‌های امریکا و ژاپن، پکن نتوانسته است به آن ملحق شود. چین به دنبال یک پیمان آسیایی به‌جای «تی‌.پی.‌پی» است که از آن با عنوان توافقنامه جامع مشارکتی اقتصادی یا «آرسی‌یی‌پی» یاد می‌شود. گینگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفته «بسیار امیدوار است که پیمان چین با کشورهای دیگر به سرعت به نتیجه برسد.»

خروج امریکا از «تی‌.پی.‌پی» عملا فرصت خوبی به چین می‌دهد و فضا را برای امضای توافقنامه تجاری جامع این کشور باز می‌کند. حتی اگر چین چنین توافقنامه‌یی را امضا کند باز هم برای پر کردن جایگاه امریکا به عنوان یک قدرت برتر اقتصادی با نقش پیشرویی که دارد، به زمان نیاز خواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر