نرخ رسمی آرام آرام به نرخ بازار نزدیک می‌شود

۱۳۹۵/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۷۰۸

گروه بانک و بیمه|

در بازار تهران دلار با 22تومان افزایش 3722تومان و سکه با 6هزار تومان رشد یک‌میلیون و 116هزار تومان داد و ستد شد.

دیروز در بازار تهران سکه طرح جدید با 6هزار تومان افزایش یک‌میلیون و 116هزار تومان و طرح قدیم با 3هزار تومان افزایش یک‌میلیون و 95هزار تومان به‌ فروش رسید.

نیم سکه هم با 4هزار تومان رشد قیمت 560هزار تومان، ربع سکه بدون تغییر 296هزار تومان، سکه گرمی با 2هزار تومان افزایش 186هزار تومان و هر گرم طلای 18عیار با 508تومان افزایش 111هزار و 50تومان معامله شد. قیمت اونس در بازار جهانی طلا با 80سنت افزایش به 1213دلار و 10سنت رسید.

در بازار ارز، دلار با 22تومان افزایش 3722تومان، یورو با صعود 54تومانی 4054تومان و درهم با 26تومان رشد 1043تومان فروخته شد.در تحلیل چرایی افزایش قیمت دلار، مدیر پژوهشکده پولی و بانکی رشد جهانی قیمت دلار در برابر سایر ارزها را مهم‌ترین و تنها عامل رشد این ارز در بازار داخلی دانست و گفت: با انتخاب ترامپ نااطمینانی در بازار ارز به وجود آمد که به‌تدریج برطرف خواهد شد.

حمید زمان‌زاده در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: دلار در بازارهای جهانی تقویت شده و در برابر یورو در یک ماه اخیر 4‌درصد و در برابر ین ژاپن 7‌درصد افزایش داشته است.

وی افزود: وقتی نرخ دلار در برابر همه ارزها رشد می‌کند، نسبت به ریال هم افزایش خواهد یافت، بنابراین بخش عمده ماجرای افزایش نرخ دلار در بازار ایران، به‌ویژه بعد از انتخاب رییس‌جمهور جدید امریکا، رشد بهای جهانی ارز است که شاهد این امر هم عدم تغییر محسوس ریال در برابر یورو است. این اقتصاددان با بیان اینکه در سه سال اخیر بازار ارز در ثبات بود و تغییرات مولفه‌هایی از این دست نمی‌تواند این ثبات را تحت‌تاثیر قرار دهد، افزود: البته وقتی اقتصاد به سمت رونق حرکت می‌کند تقاضای مبادله‌یی ارز افزایش می‌یابد اما مساله اینجاست که عرضه هم مشکل خاصی ندارد و طرف عرضه هم رو به رشد است بنابراین طرف عرضه می‌تواند تقاضای جدید را پوشش دهد.

وی با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند یکی از علل اصلی افزایش نرخ ارز در بازار رشد نرخ رسمی دلار است، گفت: این تصور غلط به دلیل تجربه سال‌های 90 و 91 به وجود آمده در حالی که وضعیت فعلی با آن دوره قابل مقایسه نیست.

زمان‌زاده با بیان اینکه در شرایط سال‌های 90 و 91 افزایش غیررسمی ارز نشان‌دهنده بی‌ثباتی بازار بود و دولت مجبور به افزایش نرخ غیررسمی ارز شد، تصریح کرد: اگر تغییر نرخ رسمی در راستای حرکت به سمت نظام ارزی تک‌نرخی باشد نه تنها در بازار آزاد بی‌ثباتی ایجاد نمی‌کند بلکه می‌تواند به ثبات بیشتر در بازار ارز منتهی شود. بنابراین احتمالا تا پایان سال نرخ‌ها در بازار غیررسمی با رشد نرخ رسمی اندکی تعدیل می‌شود و عملا نرخ ارز تک‌نرخی می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما نرخ ارز در قیمتی کمتر از 3700تومان قابل تک‌نرخی شدن است، گفت: بسیار محتمل است که نرخ ارز در همین حدود تک‌نرخی شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تفاوت نرخ رسمی و نرخ بازار 15‌درصد است، گفت: اگر به سیر روند تغییرات قیمت‌ها در بازار ارز و نرخ رسمی نگاه کنیم، می‌بینیم که نرخ دلار نسبت به یک سال گذشته کمتر از 4‌درصد افزایش یافته و این نشان می‌دهد که تغییرات نرخ دلار نسبت به تورم هم کمتر بوده است در حالی که نرخ رسمی 6.9‌درصد رشد داشته است و این بیانگر کاهش 3درصدی شکاف نرخ رسمی و نرخ بازار است. وی اظهار داشت: افزایش 4درصدی نرخ ارز در بازار با وجود تورم 8 تا 9‌درصد به معنای تقویت نرخ واقعی ارز نسبت به سایر ارزها و دلار است. ممکن است بانک مرکزی با توجه به شرایط تورم مانعی برای افزایش 2 تا 3درصدی نرخ ارز نبیند اما این اقدامات ناشی از محدودیت بودجه نیست بلکه با هدف ایجاد تعادل بلندمدت در بازار ارز انجام می‌شود. مدیر پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط فعلی نرخ ارز تا پایان سال تک‌رقمی خواهد شد، گفت: زمانی فاصله نرخ ارز رسمی و بازار 50‌درصد بود اما هم‌اکنون به فاصله 15‌درصد کاهش یافته است که پر کردن این فاصله کار چندان مشکلی نیست. وی افزود: تک‌رقمی شدن نرخ ارز در شرایط فعلی اتفاق خاصی نیست چراکه اگر بانک مرکزی حدود 7 تا 8‌درصد نرخ رسمی ارز را افزایش دهد فاصله این نرخ با نرخ بازار به حدود 5 تا 6‌درصد می‌رسد که با حذف ریسک‌های موقتی مذکور به کاهش نرخ در بازار آزاد، سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز عملیاتی خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر