با مالیات بر ارزش افزوده بیمه مخالفیم

۱۳۹۵/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۷۰۷

گروه بانک و بیمه|

تاسیس صندوق بیمه‌های همگانی و دریافت حق بیمه از طریق قبض برق، مالیات بر ارزش‌افزوده بیمه‌ها و موضوع فیش‌های حقوقی، موضوعاتی است که عبدالناصر همتی، رییس کل بیمه مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا به آن اشاره کرده است.

همتی معتقد است که بیمه همگانی یک طرح 10ساله است و ابتدا دولت باید حمایت و مشارکت داشته باشد. برای این موضوع یک پروسه ۱۰ساله در نظر گرفته شده است. درحال حاضر نمی‌توانیم همه حق بیمه را از مردم بگیریم. بنابراین دولت این مبلغ را می‌دهد و سالی ۱۰درصد از سهم دولت کم شده و به سهم مردم اضافه می‌شود و به تدریج به جایی می‌رسد که دولت هیچ پرداختی نداشته باشد. در نتیجه روندی پیش‌بینی شده که عملا از حالت دولتی شدن خارج شود ولی درحال حاضر نیاز به حمایت دولت دارد.

وی افزود: پیش‌بینی‌های گسترده‌یی در این لایحه از جمله بیمه اتکایی مورد توجه قرار گرفته است. البته این لایحه به شورای نگهبان رفته و برگشت خورده است. شورای نگهبان ایرادهایی گرفته که قاعدتا دوباره در مجلس مطرح می‌شود. اگر ما فرض کنیم این موضوع به صورت قطعی و نهایی شود در آن پیش‌بینی‌هایی شده که حق بیمه‌هایی که از مردم گرفته می‌شود اولا به تدریج باید افزایش یابد و کم کم که فرهنگ‌ این بیمه جا افتاد، سهم مردم بیشتر می‌شود. ولی این بیمه واقعا پوشش‌های محکم و خوبی را ارائه می‌دهد و بعدها شرکت‌های بیمه پوشش‌های تکمیلی روی این بیمه ارائه خواهند کرد. این حداقل پوشش است و حد کامل نخواهد بود. بنابراین شرکت‌های بیمه درگیر این موضوع خواهند شد و حق بیمه اولیه توسط صندوق گرفته می‌شود. این صندوق موظف است از طریق حساب ویژه اتکایی که زیر نظر بیمه مرکزی کنترل خواهد شد، پوشش‌های اتکایی گسترده‌تری بگیرد بنابراین برای آن یک برنامه مفصلی داریم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بیمه مرکزی با وزارت نیرو قراردادی بسته که طی آن قرار است هزینه‌های این بیمه روی قبض برق بیاید؟ افزود: ما هیچ اقدامی نکردیم تا وقتی که این موضوع قانون و ابلاغ نشود، کاری نمی‌توان کرد ولی در آن پیش‌بینی شده است که این کار از طریق وزارت نیرو باید باشد. اگر قطعی شود حتما در رابطه با آن مذاکره می‌کنیم.

وی در مورد همکاری بیمه‌یی ایران و عمان گفت: عمانی‌ها می‌خواستند برای کشتی‌هایی که از طریق عمان به بنادر ایران می‌آیند و کالا و مسافر حمل می‌کنند، پوشش بیمه‌یی بگیرند. ما در این زمینه با بیمه ایران هماهنگ کردیم. قرار شد بیمه ایران مذاکراتی را در این باره آغاز کند چراکه بیمه ایران در آنجا نمایندگی دارد و نمایندگی‌اش را می‌تواند در آنجا فعال‌تر کند. ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم. مهم‌ترین درخواست آنها همین مطلب است. مذاکراتی هم در تهران با آنها داشتیم که طی آن قرار شد، همکاری‌های اتکایی با هم داشته باشیم و مقررات نظارتی را با هم تبادل نظر کنیم. فکر می‌کنم روابط‌مان از نظر بیمه در مقطع خوبی است.

وی در مورد نظر دیوان محاسبات که اعلام کرده مدیران عامل بانک‌هایی که ماهانه بالای ۲۰میلیون تومان حقوق گرفته‌اند باید مازاد بر این مبلغ را بازگردانند، اظهار کرد: در این زمینه خبری ندارم. اگر چیزی غیرقانونی گرفته‌اند باید پرداخت کنند. اگر قانونی گرفته‌ باشند که نمی‌دانم چه بگویم. احتمالا اگر تصمیمی باشد برای همه است.

همتی در ارتباط با موضوع مالیات بر ارزش‌افزوده نیز گفت: برای ارزش‌افزوده ما باید به مجلس لایحه ببریم و از آنجا اجازه بگیریم. ما پیگیر این موضوع هستیم و به ‌شدت مخالف گرفتن مالیات بر ارزش‌افزوده روی بیمه‌ها هستیم چون این موضوع مستقیما روی نرخ بیمه اثر می‌گذارد. ما که می‌خواهیم فرهنگ بیمه را توسعه دهیم و نفوذ بیمه را افزایش دهیم، نیاز داریم که نرخ بیمه تعدیل شود. همین موضوع حدود ۹درصد نرخ بیمه را تعدیل می‌کند. ما با مالیات بر ارزش‌افزوده بیمه مخالفیم، وزیر اقتصاد هم مخالف است. باید پروسه‌اش طی شود تا انشاءالله مجوزی در این زمینه بگیریم.

وی در مورد افزایش نرخ دیه و افزایش قیمت بیمه گفت: من راجع به دیه نمی‌دانم. تصمیم در این رابطه با قوه قضاییه است. اما الحاقیه نیازی نیست و صندوق این موضوع را پوشش خواهد داد. ولی ممکن است دیه افزایش پیدا کند که تصمیمش‌ با قوه قضاییه است و ما تابع نظر قوه قضاییه هستیم اما اگر دیه افزایش یابد، بیمه‌نامه‌های جدید باید براساس پوشش جدید باشد ولی آنها که قبلا صادر شده تا پایان دوره بیمه‌شان مشکلی ندارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر